Bord bebouwde kom gemist via priveterrein

specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Bord bebouwde kom gemist via priveterrein

#1 , 15 sep 2022 08:49

Eerst en vooral: ik ga mijn boete niet aanvechten, ik kwam wel degelijk van een kant waar ik het had kunnen zien.
IK ben vorige week geflitst tegen (voor correctie) 67 aan Kinepolis in Antwerpen. In volle overtuiging dat je daar 70 mag, maar blijkbaar is de situatie daar veranderd en is de eerste 200 meter van die weg bebouwde kom geworden. Als ze 100m verder hadden staan flitsen dan had ik wel 70 mogen rijden.

Ze stonden volgens de PV hier:
https://www.google.be/maps/@51.2448324, ... 384!8i8192
Als je het beeld draait zie je 100m verder het bord "einde bebouwde kom" staan.

Als je echter de parking van Kinepolis bent opgereden via de Vosseschijnweg (de achteringang) heb je geen bord "begin bebouwde kom" gezien. Wanneer je dan de parking verlaat via de uitgang die je op Streetview ziet en (verplicht) naar rechts draait, kan je veronderstellen dat je nog steeds buiten de bebouwde kom zit en dus 70 mag rijden. Zou daar geen bord moeten staan, of telt dat niet omdat die parking strikt genomen priveterrein is?

De volledige parking van Kinepolis is trouwens zone 30.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2022 15:15

Eerst en vooral: ik ga mijn boete niet aanvechten, ik kwam wel degelijk van een kant waar ik het had kunnen zien.
IK ben vorige week geflitst tegen (voor correctie) 67 aan Kinepolis in Antwerpen. In volle overtuiging dat je daar 70 mag, maar blijkbaar is de situatie daar veranderd en is de eerste 200 meter van die weg bebouwde kom geworden. Als ze 100m verder hadden staan flitsen dan had ik wel 70 mogen rijden.

Ze stonden volgens de PV hier:
https://www.google.be/maps/@51.2448324, ... 384!8i8192
Als je het beeld draait zie je 100m verder het bord "einde bebouwde kom" staan.

Als je echter de parking van Kinepolis bent opgereden via de Vosseschijnweg (de achteringang) heb je geen bord "begin bebouwde kom" gezien. Wanneer je dan de parking verlaat via de uitgang die je op Streetview ziet en (verplicht) naar rechts draait, kan je veronderstellen dat je nog steeds buiten de bebouwde kom zit en dus 70 mag rijden. Zou daar geen bord moeten staan, of telt dat niet omdat die parking strikt genomen priveterrein is?

De volledige parking van Kinepolis is trouwens zone 30.
Bebouwde kom moet langs alle kanten omsloten zijn. Als er ergens een bord mankeert en je kunt er binnen rijden zonder te weten dat het bebouwde kom is, is dit voer voor discussie.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 sep 2022 16:32

TS is de bebouwde kom ingereden via een "privaat terrein". Daar zijn geen borden noodzakelijk,
al worden deze grote parkings ook wel als publiek worden aanzien.

Reclame

specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 sep 2022 22:34

Ik weet eigenlijk niet of de buitenparking van Kinepolis als priveterrein aanzien wordt. De parking Decathlon (in een parkeertoren) wel want straatracers die daar rondreden zijn vrijgesproken omdat dat priveterrein was. Maar dat was enkel omdat er bij de ingang van die toren een bordje hing dat dat aangaf.

Maar dan nog. Je kan de parking van Kinepolis langs drie kanten oprijden, maar slechts één van de drie ligt binnen de bebouwde kom. Toch een beetje een vreemde. Het is zeker ooit anders geweest; nog niet zo lang geleden begon de bebouwde kom pas achter de Ijzerlaan richting stadscentrum.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 sep 2022 13:08

TS is de bebouwde kom ingereden via een "privaat terrein". Daar zijn geen borden noodzakelijk,
al worden deze grote parkings ook wel als publiek worden aanzien.
Als de rechtspraak dergelijke parkings als openbare weg aanziet, is de logische gevolgtrekking wel dat de signalisatie van en op deze openbare wegen dan ook correct dient te zijn ...

You can't have your cookie and eat it ...


Men kan dus van de éne openbare weg buiten de BBK, via een andere openbare weg, terechtkomen op een openbare weg binnen de BBK ...

Daar moet dus gewoonweg ergens een F1 staan en stad Antwerpen heeft geknoeid bij verplaatsen vd BBK


F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom. (Vlaams Gewest en Waals Gewest)

Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 sep 2022 13:16

Ik weet eigenlijk niet of de buitenparking van Kinepolis als priveterrein aanzien wordt. De parking Decathlon (in een parkeertoren) wel want straatracers die daar rondreden zijn vrijgesproken omdat dat priveterrein was. Maar dat was enkel omdat er bij de ingang van die toren een bordje hing dat dat aangaf.
Parket niet in beroep gegaan daartegen ?

Want er is al een oud arrest van Cassatie dat toegangscontrole vooropstelt om niet van openbare weg te spreken

Anders gezegd: bordje is niet voldoende als iedereen er zomaar ongestoord kan binnenrijden (wat wel degelijk het geval is, want dat is of was de overflow parking voor Kinepolis)

Beetje vreemd ook dat Parket dan niet op gebruik van private weg, bij nacht, aangestuurd heeft (Veldwetboek, met celstraffen etc ...)

Issued
Berichten: 1227

#7 , 16 sep 2022 17:24

Parket is indd in beroep gegaan.

Het geeft hier indd een belangrijk punt. Als het openbare weg is dan moeten de borden juist zijn.

Zijn op- en afritten van dergelijke grote parkings dan kruispunten? Niet bij alle parkings staan voorangsborden of stopborden. Dan zou voorrang van rechts gelden. Snelheidsregimes (c43) worden niet herhaalt na elk warenhuis. Dan zou de verkeersborden jungle compleet zijn

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 sep 2022 01:05

Zijn op- en afritten van dergelijke grote parkings dan kruispunten? Niet bij alle parkings staan voorangsborden of stopborden. Dan zou voorrang van rechts gelden. Snelheidsregimes (c43) worden niet herhaalt na elk warenhuis.
Als je rondkijkt zie je steeds meer voorrangsborden op parkings staan, en die zijn niet gezet door de parkinguitbater ...

De logische gevolgtrekking van het arrest van het HvC en het verder uitblijvende wetgeving die bepaalt wat de openbare weg is, is dat dit kruispunten zijn .

LeenW
Berichten: 12836

#9 , 17 sep 2022 08:31

Wordt er dan van elke private parkinguitbater verwacht dat hij de nodige verkeersborden aanbrengt aan de uitgangen van zijn complex?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 17 sep 2022 10:44

Op kruispunten voorziet de beheerder van de "hoogste" wegorde de signalisatie op het ganse kruispunt.

Dat zal dus normaal altijd de beheerder zijn van wat we traditioneel als de openbare weg beschouwen, niet de parkinguitbater.

specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 sep 2022 12:17

Die borden staan er wel degelijk.
https://www.google.be/maps/@51.2451454, ... 384!8i8192

Er staat een bord einde zone 30 en een voorrangsbord. Merk ook rechts op dat op de hoofdweg staat aangegeven dat dit een voorrangsweg is. Dus da's allemaal ok. Het enige wat er NIET staat is dat je ondertussen de bebouwde kom bent ingereden en dat bijgevolg op de weg 50 geldt, geen 70.

Het is natuurlijk ook een eerder zeldzame situatie, het kan enkel als er een behoorlijk grote parking NET aan de rand van de bebouwde kom ligt, met meerdere in- en uitgangen. Een parking van warenhuis zal doorgaans niet in die situatie zitten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”