Wegcode voor fietsers

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

Wegcode voor fietsers

#1 , 12 sep 2022 17:33

Ik heb me al suf gezocht op het internet maar vind geen eenduidig antwoord.

1. Een fietser rijdt in bebouwde kom op een baan zonder fietspad. Er rijden auto's achter hem die hem niet kunnen voorbijsteken omdat de baan met het tegenkomende verkeer te smal is. Mag de fietser zich dan al wel zoveel mogelijk links zetten om achter die tegenliggers over te steken?
https://www.google.be/maps/@51.2553691, ... 384!8i8192

2. Een fietser nadert een t-splitsing. Hij moet naar links. 10m verder naar links staan er verkeerslichten om de auto's te doen stoppen als voetgangers over willen. Er is geen oversteekplaats voor fietsers. Die lichten staan niet aan de straat waar hij vandaan komt. Mag hij gewoon de straat over steken of moet hij naar het zebrapad gaan, afstappen en oversteken als het groen is voor voetgangers?
https://www.google.be/maps/@51.259988,4 ... 384!8i8192

3. Een fietser nadert een kruispunt met lichten. Hij wacht op groen en moet naar links. Mag hij zoveel mogelijk naar links gaan staan en afdraaien als het tegenkomende verkeer voorbij is?
https://www.google.be/maps/place/Bakker ... d4.5035027

Het is moeilijk om een fietser te zijn :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 12 sep 2022 17:50

1) Best op voorhand als wat naar links als u links wil afslaan. Armbeweging erbij.

2) Oversteken zoals u dat met de wagen zou doen. Uiteraard mag u ook afstappen en het voetgangerstraject volgen als u dat veiliger vindt.

3) Inderdaad.

De 3 problemen zijn m.i. gelijkaardig. Wanneer er geen voorzieningen voor fietsers zijn, bent u een gewone bestuurder en volgt u de wegcode zoals u ze geleerd hebt voor uw rijbewijs. .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 sep 2022 10:14

Ik heb me al suf gezocht op het internet maar vind geen eenduidig antwoord.
Misschien zoek je op regels voor fietsers :?:

Meeste regels die fietsers niet naleven, zijn regels die gelden voor ALLE bestuurders
Je gaat ze dus niet specifiek vinden voor fietsers

1. Een fietser rijdt in bebouwde kom op een baan zonder fietspad. Er rijden auto's achter hem die hem niet kunnen voorbijsteken omdat de baan met het tegenkomende verkeer te smal is. Mag de fietser zich dan al wel zoveel mogelijk links zetten om achter die tegenliggers over te steken?
Dat is gewoon verplicht ...
Voor elke bestuurder, ook fietsers

2. Een fietser nadert een t-splitsing. Hij moet naar links. 10m verder naar links staan er verkeerslichten om de auto's te doen stoppen als voetgangers over willen. Er is geen oversteekplaats voor fietsers. Die lichten staan niet aan de straat waar hij vandaan komt. Mag hij gewoon de straat over steken of moet hij naar het zebrapad gaan, afstappen en oversteken als het groen is voor voetgangers?
Hier zijn 2 opties:

Je draait de parallelweg op - heeft uitzondering voor fietsers

Je verleent voorrang, steekt de hoofdweg over en rijdt op fietspad aan overzijde naar links

3. Een fietser nadert een kruispunt met lichten. Hij wacht op groen en moet naar links. Mag hij zoveel mogelijk naar links gaan staan en afdraaien als het tegenkomende verkeer voorbij is?
Tuurlijk
Dat is gewoonweg verplicht hier, ook voor fietsers


Het is moeilijk om een fietser te zijn :-)
Helemaal niet

Het is wel lastig fietsen (en autorijden) tussen fietsers die verkeersregels niet kennen en/of straal negeren ...

Reclame

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#4 , 13 sep 2022 15:42

Dank je voor de verduidelijking.

Nog vlug een extra levensverzekering geven want ...het is ook lastig fietsen als autobestuurders die verkeersregels niet kennen en/of straal negeren.
Als een fietser zo links gaat staan om af te draaien, zijn er altijd autobestuurders die LUID reageren.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 13 sep 2022 15:54

Op zich denk ik niet dat het specifiek erger gesteld is met kennis van fietsers of autobestuurders, ik erger mij dagelijks aan meerdere fietsers en autobestuurders die iets dom/gevaarlijks doen.

Er zijn gewoon meer voertuigen op de weg, meer conflictsituaties, meer mensen die in een land met lagere standaarden hun rijbewijs gehaald hebben.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 sep 2022 11:10

Er zijn gewoon meer voertuigen op de weg, meer conflictsituaties,
Ik kom zelf meer conflictsituaties tegen met (het kleinere aandeel) fietsers dan met auto's ...
Wat de acuut gevaarlijke situaties betreft, die zijn nagenoeg allemaal "fiets"-gerelateerd
meer mensen die in een land met lagere standaarden hun rijbewijs gehaald hebben.
Zoals in België :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”