Oversteken bij een rotonde - richting?

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

Oversteken bij een rotonde - richting?

#1 , 12 sep 2022 16:02

Onze (9-jarige) zoon leerde vandaag dat het oversteken als voetganger met de rijrichting van de rotonde dient mee te gaan.
(S) = Start en (A) =Aankomst, zie fluo lijn.

Heeft dit ergens een onderliggende reden?
Indien je maar 1 keer dient over te steken, lijkt me dit veiliger dan 3x om op hetzelfde eindpunt te geraken, maar misschien geldt deze "regel" enkel maar indien je moet kiezen tussen een gelijk aantal straten dwarsen (zoals op onderstaande foto afgebeeld)?

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 12 sep 2022 16:20

Ik vermoed voor de zichtbaarheid? Er is in elk geval geen wettelijke basis en ik deel uw mening dat 1x oversteken veiliger is.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 12 sep 2022 18:20

Met de rijrichting mee is toch zeer slechte raad???? TEGEN de rijrichting in is logischer en vooral veiliger omdat de automobilisten de voetgangers dan beter kunnen zien.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2022 20:16

Ik neem aan om vanop het voetpad veilig te kunnen kijken of er geen auto de rotonde afrijdt? Anders heb ik ook geen idee.

Mijn dochter komt alleszins net uit de lagere school. Zowel in vijfde als zesde leerjaar geholpen met haar huiswerk verkeersopvoeding en nooit zoiets tegengekomen.

Lijkt me dus geen standaard leerstof en al zeker niet wettelijk verplicht.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 sep 2022 10:50

Onze (9-jarige) zoon leerde vandaag dat het oversteken als voetganger met de rijrichting van de rotonde dient mee te gaan..
Klinkklare onzin
Protesteer deze onzin AUB schriftelijk bij de school :!:
Heeft dit ergens een onderliggende reden?
Er is geen enkele wettelijke basis voor

Er zijn wel raadgevingen om dit net in TEGENrichting te doen:
:arrow: je kijkt dan zelf direct naar de (al dan niet afslaande) bestuurders op de rotonde, en kan zien of die jou kan zien
:arrow: de dode hoek in die richting is aanzienlijk minder groot
:arrow: de meeste dodehoek-ongevallen met zwakke weggebruikers, gebeuren net wanneer fietser/voetganger zich in dezelfde richting begeven als autoverkeer


Exact het omgekeerde van wat aangehaald wordt dus :!:

Indien je maar 1 keer dient over te steken, lijkt me dit veiliger dan 3x om op hetzelfde eindpunt te geraken,
Absoluut
Risico x 3 doen op een rotonde, is te gek voor woorden

Iemand die kinderen deze onzin wijsmaakt, hoort geen verkeerslessen te geven op school :!:

Als dit "curriculum" is dient het onmiddellijke aangepast te worden :!:

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 13 sep 2022 15:56

Volstrekt mee eens ...desnoods een gaan praten met de dienst 'verkeer' bij de politiezone die de school kunnen 'terechtwijzen'.

Voor Inazuma.. in de hoop dat daar iemand zit die iets van verkeerswetgeving afweet.

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

#7 , 25 sep 2022 14:40

Dank voor de feedback - heb even weggeweest daarmee dat de reactie wat laat komt.
Ik kaart dit aan met de school.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”