in beroep gaan omtrent een verkeersboete?

benjamingalore
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

in beroep gaan omtrent een verkeersboete?

#1 , 12 sep 2022 13:44

Dag

Onlangs werd ik om 4 uur 's morgens aangehouden. Ik ben een beginnend bestuurder en was wakker geworden om het ochtendgebed in de moskee te doen. Ik nam de auto en vergat mijn portefeuille thuis. De politie heeft toen bepaald dat ik een boete zou krijgen omdat ik mijn identiteitskaart niet kon voorleggen, geen L-merkteken had en mijn voorlopig rijbewijs niet bij me had.

Het ontbreken van een L-merkteken is puur omdat ik de auto deel met het thuisfront. Ik moet dus telkens het L-teken op mezelf zetten als ik wil rijden. Dit is met voorbedachten rade gedaan om mezelf steeds een reality check te geven dat ik nog steeds aan het leren ben.

De boete bedraagt 295eu. Naar mijn mening rechtvaardigt deze hoge boete mijn handelen niet. Wat vinden jullie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 12 sep 2022 14:00

Of een hoge boete rechtvaardig is , is eerder een morele inschatting .

Feit is dat u niet met de auto mag rijden , zonder de nodige papieren / kenteken bij u te hebben .
Wanneer u deze niet bij hebt , krijgt u een boete , en moet deze betalen , zoals in de wetgeving voorzien is .
Juridisch is dit volledig correct , en zal ook bevestigd worden in beroep .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 12 sep 2022 14:08

Rechters doen geen uitspraken over de hoogte van een boete, deze zijn immers wettelijk vastgelegd.

Inhoudelijk:
- Identiteitskaart is iets dat u altijd bij moet hebben, met de auto of te voet
- Zowel L-kaart als voorlopig rijbewijs zijn verplicht wanneer u rijdt.

Met andere woorden, u hebt geen zinnige argumentatie om iets aan de boete te doen en verdere juridische stappen gaan u enkel meer kosten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 12 sep 2022 15:44

U krijgt hier blijkbaar al een Minnelijke Schikking van parket.
Er zal dus een PV zijn opgesteld door politie.

Alleen al voor het niet bijhebben van uw rijbewijs kan de rechter - maar zover bent u nog niet - gelet op het bedrag dat u hebt genoemd veroordelen tot een geldboete van 80 tot 4.000 euro. Bij herhaling binnen de drie jaar wordt deze geldboete verdubbeld.

En voor het niet bijhebben van uw EiD kan de politie u op beslissing van een officier van bestuurlijke politie bestuurlijk arresteren voor een termijn van 2 tot max 12 uur - En een gerechtelijke straf is evenzo dan nog mogelijk.

Rijden zonder L alleen kan al een boete zijn van €400...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 sep 2022 10:00

De boete bedraagt 295eu. Naar mijn mening rechtvaardigt deze hoge boete mijn handelen niet. Wat vinden jullie ?
Ik vermoed dat dit een minnelijke schikking van het Parket is :?:

Bij veroordeling zijn alleen de bijhorende kosten namelijk al hoger dan dat bedrag ... rond de 350€
Minimumboete is 400€ - en dat is alleen al voor rijden zonder L- eventueel deels voorwaardelijk, maar dan sleep je dat ook wel 3 jaar mee ...


U betaalt nu aanzienlijk minder ...


Laat de L gewoon hangen
Er is geen enkel probleem dat iemand met definitief rijbewijs, rondrijdt met een L

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”