rijbewijs ingevorderd in het buitenland

ach94
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

rijbewijs ingevorderd in het buitenland

#1 , 29 aug 2022 16:24

Beste

Ik ben waarschijnlijk voor een bepaalde periode mijn rijbewijs kwijt door een verkeersovertreding in Nederland.
Dit is nog niet voorgekomen voor het OM of de politierechter maar goed ik ben vrij zeker dat ik een rijverbod ga krijgen.

Nu als Nederland overgaat tot een rijverbod dan zal ik wellicht mijn rijbewijs daar moeten inleveren.
Echter werd mij wijsgemaakt dat een Nederlands rijverbod enkel in Nederland geld, enkel moet je uw rijbewijs wel in Nederland inleveren en zonder dat je uw rijbewijs kan tonen mag je niet rijden...

Dus nu is eigenlijk mijn vraag of het mogelijk is om mijn rijbewijs opnieuw op te vragen in Belgie zodanig dat ik in Belgie kan rijden maar niet in Nederland.

Is dit mogelijk of komen ze hier op uit en kan er nog een straf bijkomen door de Belgische rechtbank?


Alvast Bedankt voor de antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 aug 2022 16:57

Tot nader order zijn die straffen enkel van toepassing in Nederland / of in het algemeen het land dat de straf uitspreekt.
Er kan geen straf bijkomen in België.
(als u hier tenminste niet rondrijdt zonder in bezit te zijn van uw rijbewijs.)

Of u het rijbewijs in NL inderdaad materieel gaat moeten inleveren weet ik niet.


Maar het is wel mogelijk om dan in B een nieuw rijbewijs aan te vragen

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... igiqtnbc9x

Artikel 50.

§1. Een nieuw rijbewijs wordt afgegeven :

4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid;

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”