Administratief vervallen rijbewijs ingetrokken

Avesken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Administratief vervallen rijbewijs ingetrokken

#1 , 28 aug 2022 11:12

Beste,

Gisteren ben ik gestopt bij een grote alcoholcontrole.
Na controle van de papieren & het blazen moest ik nog mijn rijbewijs tonen.
De (nogal arrogante) agent wist mij te vertellen dat mijn administratief vervallen is.
Daarop heeft de agent mijn rijbewijs ingetrokken en krijg ik deze niet meer terug.
Ik was mij niet bewust dat mijn rijbewijs was vervallen.
Onmiddellijk heb ik een afspraak gemaakt bij de gemeente voor omwisseling.
Hierin staat duidelijk vermeld dat ik mijn vervallen rijbewijs moet inleveren.
Ik ging vragen aan de agent wat ik nu moet doen gezien ik mijn rijbewijs nodig heb voor omwisseling.
Ik kreeg als antwoord: “Dat is niet mijn probleem uw rijbewijs blijft bij ons daar had je eerder aan moeten denken.”
Omdat ik niet veel zin had in discussie heb ik daar ook niet meer verder op gereageerd.

Deze ochtend ben ik naar de lokale politie gegaan voor meer uitleg.
De (veel vriendelijkere) agent zei dat mijn rijbewijs niet mocht ingetrokken worden door de politie omdat ik geen verkeersovertreding had begaan.
Daarop repliceerde ik dat mijn rijbewijs wel was vervallen?
Waarop de agent zei dat mijn rijbewijs niet in categorie is vervallen maar louter administratief.
Hij wist mij te zeggen dat het een enorme grijze zone is omdat het een relatief “nieuw” fenomeen is.

Nu is mijn vraag wat ik moet doen?
De agent gaf als advies dat ik naar het commissariaat ga van de wegpolitie en mijn rijbewijs terugvraag…
Alleen is het commissariaat van de wegpolitie niet bij de deur dus wil ik er dus ook niet naartoe voor niks.

Alvast dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 aug 2022 18:24

Vervallen rijbewijzen worden bij mijn weten teruggestuurd naar de uitreikende overheid

Als je bij gemeente zegt welke politiedienst je rijbewijs ingehouden heeft op welke dag zal het wel OK zijn. Gemeente weet ook wel wanneer het vervallen is.
Als ze het al niet hebben.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 28 aug 2022 21:52

Rijbewijs zal in beslag genomen zijn en niet ingetrokken. Zoals inazuma zegt in beslag genomen en terug gestuurd naar de gemeentelijke diensten van uw domicilie.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”