ongeval tussen 2 kruispunten

marijkev
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ongeval tussen 2 kruispunten

#1 , 09 aug 2022 10:21

Goede morgen,

Kan men stellen dat men na 36 meter na het oprijden van een kruispunt, zijn normale plaats in het verkeer terug heeft ingenomen?
Situatie: men komt vanuit een ondergeschikte baan het kruispunt opgereden en vertraagt 36 meter verder om links af te slaan. Op dat moment wordt men achteraan aangereden.
Wie is aansprakelijk? Ik zou denken dat het om 2 kruispunten gaat en diegene die me achteraan aanreed aansprakelijk is, volgens de tegenpartij ben ik aansprakelijk omdat ik voorrang diende te geven, maar ik was al reeds 36 meter op de voorrangsbaan, het gaat om 2 verschillende kruispunten volgens mij, of ben ik verkeerd

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1144

#2 , 09 aug 2022 12:23

Bij een snelheid van 70 km /uur .... wat gangbaar is op een hoofdweg, bedraagt de snelheid per seconde 19,43m ( afgerond)
36 meter verder is dan 1,8sec , nog geen 2 seconden.
Reactietijd voor menselijk ingreep tussen aktie en gevolg is gemiddeld 1 sec
met andere woorden , de achterliggende wagen had nog geen seconde om vol in de remmen te gaan.

Ik zou er niet van uitgaan dat ik in mijn recht was als ik iemand zijn voorrang niet gaf.
Maar ik ben geen verkeersdeskundige

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 aug 2022 16:15

Kan men stellen dat men na 36 meter na het oprijden van een kruispunt, zijn normale plaats in het verkeer terug heeft ingenomen?
Situatie: men komt vanuit een ondergeschikte baan het kruispunt opgereden en vertraagt 36 meter verder om links af te slaan. Op dat moment wordt men achteraan aangereden.
Realiteit:
U rijdt de voorrangsweg op, en ipv te versnellen, gaat u vrolijk meteen terug op de rem staan om af te slaan.
70 km/u is net geen 20m/s
De voorrangsgerechtigde bestuurder legt de afstand tussen die 2 kruispunten dus af in ongeveer 2 sekonden

Met enige pech voor de achterligger, zijn beide richtingsveranderingen naar dezelfde kant en blijft u pinken naar dezelfde kant - waardoor die een extra signaal mist dat u wil afslaan.

Wie is aansprakelijk?
Dit zijn in elk geval bestuurders die ik met plezier een flinke sjot onder hun achterste zou geven ...


Ik verwacht dat u kennis gaat maken met

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 5r0b8tsit0

Art 19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

Dat is duidelijk niet gebeurd


19.2(3) De bestuurder die naar rechts (links) afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter (linker) richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.


Vraag is hoe u dat tijdig kan aangeven als u na amper 36m op de voorrangsweg, deze alweer verlaat.

maar ik was al reeds 36 meter op de voorrangsbaan,
AL 36m op de voorrangsbaan ... :roll:

36m is niks hé
U weet vooraf dat u weer wil afslaan
U weet dat u daarvoor weer zal moeten vertragen (of zelfs nooit echt zal versnellen)

Dan hoort u ook te weten dat er daarvoor een grotere afstand tot een eventuele voorrangsgerechtigde bestuurder nodig is.
De verplichting voorrang te verlenen, is niet enkel functie vd snelheid en afstand tot de voorrangsgerechtigde bestuurder zoals de wegcode stelt

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... kdpjcvfdbq

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Ze is ook functie van de snelheid en versnelling waarmee de voorrangsplichtige bestuurder op die weg gaat kunnen of mogen rijden.
Een landbouwtractor mag slechts trager rijden, die gaat ook wat meer ruimte moeten laten wanneer hij een voorrangsweg oprijdt.
Een vrachtwagen gaat wel 60 of 70 mogen rijden, maar gaat relatief langzaam versnellen, en dient dus ook meer ruimte te laten om aan de voorrangsverplichting te voldoen.

Het is niet omdat u reeds netjes op de voorrangsweg rijdt, dat de voorrangssituatie ten einde is ...


Men kan ook stellen dat u de voorrangsgerechtigde bestuurder in diens redelijke verwachtingen (dat u ging versnellen naar normale snelheid op de voorrangsweg) bedrogen hebt door meteen weer te remmen om af te slaan, luttele meters nadat u de voorrangsweg opgereden was.


Volgens mij gaat u hiervoor dan ook opdraaien.

het gaat om 2 verschillende kruispunten volgens mij
Dat kan men niet zien zonder locatie
Hangt af van de oriëntatie, breedte van de wegen, ...

Er zijn wegbeheerders die met dergelijke tussenafstand, slechts één voorrangsbord durven zetten ipv 2 ...

Reclame

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2022 11:05

Kan men stellen dat men na 36 meter na het oprijden van een kruispunt, zijn normale plaats in het verkeer terug heeft ingenomen?
Situatie: men komt vanuit een ondergeschikte baan het kruispunt opgereden en vertraagt 36 meter verder om links af te slaan. Op dat moment wordt men achteraan aangereden.
Realiteit:
U rijdt de voorrangsweg op, en ipv te versnellen, gaat u vrolijk meteen terug op de rem staan om af te slaan.
70 km/u is net geen 20m/s
De voorrangsgerechtigde bestuurder legt de afstand tussen die 2 kruispunten dus af in ongeveer 2 sekonden

Met enige pech voor de achterligger, zijn beide richtingsveranderingen naar dezelfde kant en blijft u pinken naar dezelfde kant - waardoor die een extra signaal mist dat u wil afslaan.

Wie is aansprakelijk?
Dit zijn in elk geval bestuurders die ik met plezier een flinke sjot onder hun achterste zou geven ...


Ik verwacht dat u kennis gaat maken met

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 5r0b8tsit0

Art 19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

Dat is duidelijk niet gebeurd


19.2(3) De bestuurder die naar rechts (links) afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter (linker) richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.


Vraag is hoe u dat tijdig kan aangeven als u na amper 36m op de voorrangsweg, deze alweer verlaat.

maar ik was al reeds 36 meter op de voorrangsbaan,
AL 36m op de voorrangsbaan ... :roll:

36m is niks hé
U weet vooraf dat u weer wil afslaan
U weet dat u daarvoor weer zal moeten vertragen (of zelfs nooit echt zal versnellen)

Dan hoort u ook te weten dat er daarvoor een grotere afstand tot een eventuele voorrangsgerechtigde bestuurder nodig is.
De verplichting voorrang te verlenen, is niet enkel functie vd snelheid en afstand tot de voorrangsgerechtigde bestuurder zoals de wegcode stelt

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... kdpjcvfdbq

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Ze is ook functie van de snelheid en versnelling waarmee de voorrangsplichtige bestuurder op die weg gaat kunnen of mogen rijden.
Een landbouwtractor mag slechts trager rijden, die gaat ook wat meer ruimte moeten laten wanneer hij een voorrangsweg oprijdt.
Een vrachtwagen gaat wel 60 of 70 mogen rijden, maar gaat relatief langzaam versnellen, en dient dus ook meer ruimte te laten om aan de voorrangsverplichting te voldoen.

Het is niet omdat u reeds netjes op de voorrangsweg rijdt, dat de voorrangssituatie ten einde is ...


Men kan ook stellen dat u de voorrangsgerechtigde bestuurder in diens redelijke verwachtingen (dat u ging versnellen naar normale snelheid op de voorrangsweg) bedrogen hebt door meteen weer te remmen om af te slaan, luttele meters nadat u de voorrangsweg opgereden was.


Volgens mij gaat u hiervoor dan ook opdraaien.

het gaat om 2 verschillende kruispunten volgens mij
Dat kan men niet zien zonder locatie
Hangt af van de oriëntatie, breedte van de wegen, ...

Er zijn wegbeheerders die met dergelijke tussenafstand, slechts één voorrangsbord durven zetten ipv 2 ...
Helemaal akkoord, er is in mijn mening niets hoffelijk gebeurd: persoon heeft iemand afgesneden, en ipv de fout te herstellen en terug te versnellen zodat de achterligger niet in gevaar komt, heeft persoon nog eens 't lef gehad om in die korte periode naar links af te slaan

Waar werden er pinkers gebruikt op dat moment? Want zoals ik het zie was de achterligger al flink op op snelheid en niet ver genoeg.

fouten:
Iemand afgesneden op een heel gevaarlijke manier, terwijl u voorrang moest verlenen
Schijn gegeven dat u terug versnelt om de risico te verminderen
100% zeker geen pinkers gebruikt om aan te geven dat u wilt indraaien, plots geremd terwijl je al een gevaarlijke situatie had en de prijs gewonnen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”