Politievoertuig Oldtimer-wetgeving

police_bug_1970
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Politievoertuig Oldtimer-wetgeving

#1 , 01 aug 2022 16:22

Beste,

ik heb een replica van een politievoertuig, meer bepaald een kever(voor de gegadigden: Afbeelding)
Ik heb foto's van een omzendbrief weten te bemachtigen van de lokale van Maldegem waarbij men het volgende zegt:
Blauwe knipperlichten mogen, aangezien KB 15/03/1968 Art.28 Par 2.1 C4 niet van toepassing is op oldtimers.
Ik heb enkel een foto van die omzendbrief, en ik vind nergens ook het KB met daarin de uitzonderingsregel.

Iemand die hier beter in is dan ik, want ikzelf ben daar niet zo goed in.
alvorens ik de zwaailamp vastzet, wil ik zeker weten dat dit wel mag. Want momenteel hangt di vast met magneten, waarbij ik ze iedere keer afhaal na een meeting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 aug 2022 22:11

Er is in België al iemand veroordeeld voor aanmatiging van een openbaar ambt voor een lege blauwe zwaailicht-kap met een WC-rol onder (zelfs geen lampke !) op zijn hoedenplank.

En da's helaas niet om te lachen ...


Haal ze er maar af op einde meeting.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 01 aug 2022 22:30

Inazuma was me voor maar is correct ook dat wordt weerhouden.

Ergens is hier al geschreven door KrisP
Niet doen. Bezit mag, gebruik niet. Maar bij een deftige firma ga je zelfs geen blauwe kunnen kopen indien geen hulpverleningsinstantie.
Bij gebruik op/in voertuig om te beginnen inbreuk Art.29 K.B. 1.12.1975 + afhankelijk van de omstandigheden mogelijks nog andere inbreuken. Dergelijke overtredingen zullen niet afgehandeld worden met een oi of ms maar kans op voorkomen politierechtbank is groot. Totdaar het luik verkeer want bij gebruik kan u ook het gerechtelijk feit aanmatiging van ambt aangewreven worden.
en

door Francisus
Mogelijk wordt uw voertuig in zijn geheel in beslag genomen.
Ken zo verschillende cases. O.a. een persoon die een oude brandweerwagens had gekocht met blauwe lichten. Deze stonden op de openbare weg geparkeerd. Wel zelfs dat is verboden persoon vond van wel maar politie, parket en later rechtbank dachten er toch 'iets' anders over zie antwoord van KrisP.
Wat u thuis in uw slaapkamer als verlichting hebt is uw zaak. Op de openbare weg is het verboden.
De wijze waarop een voertuig dat in panne staat mag en kan gesignaleerd worden staat ook in de wetgeving en in een antwoord hierboven.
Het gebruik van blauwe lichten eender welke en eender waar op openbare weg en soms ook op openbare plaats is voorbehouden aan die diensten die vermeld staan in de wetgeving.

In de kranten heeft men al meermaals zulke verhalen verteld van particulieren die een blauw licht op de wagen hebben en of het gebruiken .
Ook die vrachtwagens met kerstbomen van lichten of blauwe kruisen worden bij betrapping voor hun verantwoordelijkheid geplaatst (en betalen het gelag)

Reclame

police_bug_1970
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2022 07:09

Bedoeling is niet van het te gebruiken op openbare weg uiteraard!

Vind de omzendbrief die ik gekregen heb dan wel heel raar...

Toch bedankt

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 02 aug 2022 12:02

Gaat over bijzondere voertuigen - ik lees daar direct niets over politie - BW of blauwe lichten.
PS bepaalde stripings (ook de vroegere blauw of rode streep ) zijn bij Ministerieel Besluit sowieso verboden.
Op de huidige is er zelfs patentrecht.

Schaevertje
Berichten: 68

#6 , 02 aug 2022 17:16

Voor zover ik weet mag de blauwe verlichting juist wel er op staan, zolang die niet ingeschakeld wordt op de openbare weg.
Kan niet meteen een juiste wettekst vinden. En deze krantenartikels zeggen dan weer hetzelfde...
https://www.hln.be/gent/duitse-politiew ... a37a61e85/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210915_93077530

Ts, kan je die foto van de omzendbrief hier eens posten anders?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 aug 2022 18:02

PS bepaalde stripings (ook de vroegere blauw of rode streep ) zijn bij Ministerieel Besluit sowieso verboden.
Dacht dat dat aangepast is bij overgang naar de gepatenteerde golfjes

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”