Parkeerboetes

eLev8
Topic Starter
Berichten: 9

Parkeerboetes

#1 , 22 mar 2009 15:25

Ik maakte enkele malen de stomme fout om op een (zeer breed) voetpad te parkeren tijdens voetbalmatchen. Dit blijkt een overtreding 2e graad te zijn die mij dus 100 € kost, geen probleem ik heb de fout gemaakt.

Wat mij echter wel stoort is het volgende. Ik kreeg op dinsdag 17/3 een brief van het politiekantoor van de betreffende fout die begaan werd op zaterdagavond 14/3. De stempel van de post toont aan dat deze brief werd verstuurd op maandag 16/3.

Op woensdag 18/3 krijg ik nogmaals dezelfde brief om te zeggen dat ik nog eens 100 € moet betalen. Deze inbreuk dateert echter van zaterdagavond 21/2. Deze brief werd echter pas gepost op 17/3 (!).

Als ze mij de boete voor de overtreding van 21/2 even snel hadden opgestuurd als de tweede dan zou ik daar nooit meer gaan staan uiteraard. Er stak zelfs nooit een briefje met een waarschuwing of iets dergelijks op mijn auto dus ik bleef daar maar ongestoord parkeren.

U begrijpt mijn frustratie hopelijk dat ik geen 2 maal wil betalen. Kan ik hier iets aan doen en zoja wat zou het beste zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 22 mar 2009 19:17

U parkeerde twee keer op een plaats waar u niet mag parkeren. Ik zie geen grond om tegen de boetes in te gaan. Een fietspad is een plaats waar u niet mag parkeren. U hoeft niet te wachten op een boete om dat te weten. Het argument dat u hier aanhaalt lijkt me dus 'lachen' voor eens wie het moet beoordelen.

Een overtreding begaan op 21/2, gepost op 17/3, dat lijkt me bovendien nog heel erg redelijk qua tijdsverschil.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 23 mar 2009 09:28

U parkeerde twee keer op een plaats waar u niet mag parkeren. Ik zie geen grond om tegen de boetes in te gaan. Een fietspad is een plaats waar u niet mag parkeren. U hoeft niet te wachten op een boete om dat te weten. Het argument dat u hier aanhaalt lijkt me dus 'lachen' voor eens wie het moet beoordelen.

Een overtreding begaan op 21/2, gepost op 17/3, dat lijkt me bovendien nog heel erg redelijk qua tijdsverschil.
Je kan de zaak voor de politierechtbank bepleiten. Ik geef je wel iets meer kans om maar een van de twee boetes te moeten betalen... Het heeft er in elk geval alle schijn van dat ze opzettellijk gewacht hebben tot U een 2e overtreding begaan had om de boete te verzenden. Het was trouwens niet op een fietspad dat U parkeerde zoals dieke schrijft, maar op een voetpad.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 23 mar 2009 13:52

Bedankt voor de correctie, JohnD, een voetpad en geen fietspad. Het mag geen van beide, maar juist is juist.

Ik begrijp dat de gevolgtrekking die u maakt, JohnD, er eentje is die vele mensen zouden maken. Maar om dat eventueel hard te proberen te maken, zal je toch sowieso al eerst eens moeten nagaan of de verbaliserende agent in beide gevallen dezelfde was. Bovendien heb je zelfs naar mijn bescheiden mening, nog maar een erg zwak argument als zou blijken dat het wel degelijk om dezelfde agent gaat bij beide boetes. Naar wat ik mij herinner van de tijd toen mijn papa nog agent was, was het geen uitzondering als je als agent pas de gedane vaststellingen 'op de post deed' op het moment dat je nog eens 'kantoordienst' had. Het kan dus zeer goed zo zijn dat de vaststellende agent pas onlangs nog eens een dagje of 2 op het kantoor dienst had en dus op dat moment besloot om al zijn vaststellingen administratief in orde te maken. Normale procedure en dus geef ik TS nog steeds weinig kans.

Mijn raad zou dan ook zijn: betalen.

eLev8
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 23 mar 2009 20:24

U zegt dat u de conclusie die JohnD trekt er eentje is die veel mensen zouden trekken. Ik dus ook.. Ook al bega ik 2x een fout, toch vind ik het verkeerd dat ik de tweede boete na een dag krijg en de eerste pas na een maand. De boetes kwamen van 2 verschillende agenten maar denkt u niet dat ze mijn opmerkingen zouden begrijpen als ze zien dat de ene zo snel reageert en de andere zo traag..

Langs de andere kant zou ik ook begrijpen dat ze zeggen dat het 2x een duidelijke overtreding is en dat ik sowieso moet betalen.

Nog een vraag: er zit een antwoordformulier bij de brief waar je het bedrag van de boete kan protesteren. Uit de verwoordingen op de brief is het mij niet duidelijk of het dossier onmiddelijk naar de rechtbank gaat indien je aankruist dat je niet akkoord gaat met het bedrag?

dieke
Berichten: 1299

#6 , 23 mar 2009 21:01

Als je op dat antwoordformulier verklaart niet akkoord te gaan, gaat het dossier inderdaad naar de politierechtbank. Zo hebben wij het althans al ervaren 8)

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 23 mar 2009 23:25

eLev8: Dat je de boete zelf kan protesteren weet ik, maar dat je het bedrag van de boete kan protesteren wist ik niet. Ben je daar zeker van ?

eLev8
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 24 mar 2009 21:45

protesteren is mss wat verkeerd gezegd. op het "antwoordformulier bij verkeersinbreuk" stellen ze onder andere volgende vragen:
- erkent u de inbreuk begaan te hebben?
- aanvaard u het voorgestelde bedrag van de onmiddelijke inning? Indien neen omdat...

doet men dat normaalgezien niet misschien?

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 25 mar 2009 09:58

Ik denk niet dat hier de "hoogte" van het bedrag bedoeld word, maar eerder het bedrag (volledig), of niets.

De hoogte van het bedrag (ook bij gerechtsuitspraken), is zelden vatbaar voor discussie, tenzij het over zeer grote bedragen gaat natuurlijk.

De overheid bepaald die bedragen en daar kan niet over onderhandeld worden.

Franciscus
Berichten: 38594

#10 , 25 mar 2009 19:31

U weet dat u niet op een trottoir mag staan waarom gaat u er dan staan?
De mensen die er wonen vinden dat altijd heel plezant dat men op het trottoir voor hun woning staat.

Omdat u naar de voetbal moet -- ga dan met het openbaar vervoer

In principe kan uw voertuig nog getakeld worden indien het een hindernis vormt. Tevens kan u ook aansprakelijk gesteld worden voor schade aan het trottoir.

Hou er ook rekening mee dat u - bij een derde veroordeling wel eens een zeer hoge rekening zou kunnen krijgen - geldboete - gevangenisstraf - rijvebod en mogelijk verbeurtverklaring van uw wagen.

U wordt nu een minnelijke schikking aangeboden - wanneer u niet akkoord gaat zal de RB een oordeel vellen en dan zit u in de procedure die ik hierboven aangehaald heb.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#11 , 26 mar 2009 11:19

protesteren is mss wat verkeerd gezegd. op het "antwoordformulier bij verkeersinbreuk" stellen ze onder andere volgende vragen:
- erkent u de inbreuk begaan te hebben?
- aanvaard u het voorgestelde bedrag van de onmiddelijke inning? Indien neen omdat...

doet men dat normaalgezien niet misschien?
dat is voor het geval dat u bvb in het buitenland zou geweest zijn op het ogenblik van de overtreding (of een ander alibi)
als je weet dat je de fout gedaan hebt, dan kan je idd beter direct betalen, zonder verder opmerkingen te maken
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

eLev8
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 26 mar 2009 12:16

U weet dat u niet op een trottoir mag staan waarom gaat u er dan staan?
De mensen die er wonen vinden dat altijd heel plezant dat men op het trottoir voor hun woning staat.
Je hebt gelijk. Heb een fout begaan maar de plek was verleidelijk, er was nl. geen huis in de buurt, er konden drie autos achter elkaar, voetgangers hadden nog veel plaats, ... het was misschien een voetpad van 5m breed.

Ik ga gewoon betalen om verdere problemen te vermijden.
Heb nu anderhalve week na de brieven wel nog geen overschrijvingsformulier ontvangen is dat normaal?

dieke
Berichten: 1299

#13 , 26 mar 2009 13:23

Je hebt gelijk.

Na deze zin had je moeten stoppen.

Heb een fout begaan maar de plek was verleidelijk, er was nl. geen huis in de buurt, er konden drie autos achter elkaar, voetgangers hadden nog veel plaats, ... het was misschien een voetpad van 5m breed.

Al ooit van rolstoelgebruikers gehoord?

eLev8
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 14 apr 2009 11:08

Je hebt gelijk.

Heb betaald ondertussen.

Bedankt voor de reacties.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”