Wanneer mag men je auto wegtakelen?

wientje
Topic Starter
Berichten: 11

Wanneer mag men je auto wegtakelen?

#1 , 22 mar 2009 09:31

Hallo,

Mijn zoon stond op een zaterdagavond geparkeerd voor een poort van een school, er was wel een parkeerstrook maar er waren wel gele strepen op de borduur geschilderd wat hij niet gezien had. Mijn zoon dacht er is toch geen school en voor die 10 minuutjes .....
Mijn zoon kwam enkele minuten al later naar buiten en de politie stond daar al. Dat hij in overtreding is, akkoord, maar dat ze de takelwagen nog gingen laten komen terwijl hij reeds bij zijn voertuig was vind ik erover. Ze hebben dan uiteindelijk beslist dat de takelwagen niet zou komen maar dat ze nog niet wisten of hij die kosten ook nog moest betalen, ze gingen zien wat ze konden doen.
Kan dat zomaar?
Wanneer mogen ze eindelijk je auto wegtakelen? Bestaat daar ergens een wettekst over?

mvg,
Dorine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 22 mar 2009 10:23

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Artikel 4: Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.


Dit is natuurlijk zonder de persoonlijke aanpak van die bevoegd persoon gerekend.
Het gebeurt al te vaak dat, zelfs als de takeldienst niet is gekomen, er toch kosten aangerekend worden. Dit is m.i. ten onrechte.


Ter informatie: Verkeersgerelateerde vragen kun je steeds op het forum over de wegcode stellen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”