Afstand C31b tot kruispunt

Kimmiemie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Afstand C31b tot kruispunt

#1 , 21 jul 2022 19:41

Goeiedag,

is er een maximum afstand tussen een verbodsbord C31b (verboden rechts af te slaan) en het kruispunt?
Ik kreeg vandaag een boete in de bus en was er vrij zeker van dat ik daar wel mocht afslaan.
Blijkbaar staat er wel een bord, maar toch wel een stukje terug.

De boete aanvechten zal waarschijnlijk niet lukken, maar het is hier thuis een kleine discussie :wink: .

Alvast bedankt,
Kimmiemie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 21 jul 2022 20:44

link naar google streetview van de locatie?

borden zijn in principe geldig tot aan het eerstvolgende kruispunt (zonale borden niet meegerekend)

Kimmiemie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2022 21:18

Locatie is Beerseheide, link staat aan het bord.
Ik ben gewoon slechtgezind dat ik het gemist hebt :wink:

https://www.google.com/maps/@51.2929811 ... 384!8i8192

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 21 jul 2022 23:50

afstand tot het kruispunt zou volgens google maps ongeveer 150m zijn

dat lijkt mij enig sinds toch ongelukkig geplaatst te zijn en meer een afstand voor op een baan waar hogere snelheden toegelaten zijn.

ideaal zou dit bord kort voor het kruispunt geplaatst moeten worden om misverstanden zoals bij u te vermijden, dus er is wel vermoed ik ergens grond om dit aan te vechten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 jul 2022 22:54

is er een maximum afstand tussen een verbodsbord C31b (verboden rechts af te slaan) en het kruispunt?
Neen

Verbod geldt aan volgende kruispunt ...

Blijkbaar staat er wel een bord, maar toch wel een stukje terug.
Zoek een kruispunt tussen bord en waar je afsloeg

Een pad of aardeweg is ook een openbare weg, en maakt dus ook kruispunten ... veel wegbeheerders zijn dat vergeten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 jul 2022 22:57

Locatie is Beerseheide, link staat aan het bord.
Ik ben gewoon slechtgezind dat ik het gemist hebt :wink:

https://www.google.com/maps/@51.2929811 ... 384!8i8192
Hebben de vaststellers je er zien indraaien ?

Want van de andere kant staat er alvast op Google Maps niks
En er is ook geen verbod om in te rijden ./..

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jul 2022 11:44

Zie op google maps dat er tussen het bord en het kruispunt nog zeker 2 woningen staan ( nr 22 en 24 ) Als je daar op bezoek ben geweest en terug keert - wat uiteraard niet verboden is - hoe kan je dan weten dat je aan het volgende kruispunt niet rechts mag afslaan. Je bent niet verplicht om de plaatselijke situatie te kennen, je moet enkel en alleen afgaan op de verkeersborden, maar het bord kan je echter onmogelijk gezien hebben. Is dan ook duidelijk dat het bord verkeerd staat opgesteld. Het MB voorziet dat het bord zo dicht mogelijk bij het kruispunt moet staan. Dat is hier zeker niet het geval.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 24 jul 2022 12:08

Het MB voorziet dat het bord zo dicht mogelijk bij het kruispunt moet staan. Dat is hier zeker niet het geval.
Niet "zo dicht mogelijk"
Dan was het makkelijk aantoonbaar dat het fout stond: je toont aan dat het dichterbij geplaatst kon worden.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... cokawolo66

C31
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt.


Alleen is "de onmiddellijke nabijheid" weer zo'n onbepaalde grootheid, die puur af hangt van persoonlijke interpretatie.

Bovendien maakt een inbreuk op dat MB het bord niet ongeldig volgens de wegcode, die het gewoon over "het volgende kruispunt" heeft.

Kimmiemie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jul 2022 11:53

Er staat blijkbaar een nummerplaatcamera.
Vroeger stonden er betonblokken, om het sluipverkeer richting de industriezone te weren.
Omdat deze nu weg zijn, dacht ik er wel door te mogen.
Dure vergissing.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jul 2022 14:33

Staat die camera dan in de Beerseheide ?

Kimmiemie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jul 2022 21:05

Staat die camera dan in de Beerseheide ?
Ik weet zeker 1 op de Beerseheide, maar op de Lilsedijk ben ik nog niet gaan kijken.

zibarrie
Berichten: 133

#12 , 26 jul 2022 17:46

Op google zie je een duidelijk bord met vermelding camerabewaking en in elke straat wat camera's.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”