Onterechte (onwettige?) inbeslagname voertuig + schrapping handelaarsplaat

foxxer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onterechte (onwettige?) inbeslagname voertuig + schrapping handelaarsplaat

#1 , 28 jun 2022 12:44

Ik heb recent een nieuwe lichte vracht aangekocht met autotransporter ombouw.
Deze is in Duitsland aangekocht. Deze heeft een geldig Duits keuringsbewijs tot 01/2024.

Aangezien de procedures in België kafkaïaans zijn omtrent keuring en inschijving moest de autotransporter ombouw eerst een speciale goedkeuring krijgen, dit door een keuringsstation of een erkende ombouwer.

Aangezien ik eerst nog een kleine wijziging wou laten aanbrengen aan de ombouw, is het voertuig nog niet gekeurd in België.
De carosseriebouw was nog volgeboekt tot eind deze maand (en heb de takelwagen eind maart gekocht) dus heb ik een tweede stel handelaarsplaten aangevraagd zodat ik de takelwagen toch al kon gebruiken.
Opgegeven cilinderinhoud + MTM op de plaat zijn 3500cc en 3500kg. Speciaal voor lichte vracht dus. MTM van de lichte vracht is 3500kg en de cilinderinhoud 2300kg. Volledig in orde dus.

Ik vertek 14 juni een weekje op vakantie en de takelwagen staat netjes en reglementair geparkeerd op een parking van de kerk 2 straten van mijn woonplaats. Langparkeren is hier toegestaan, hier staan vaak zelfs buitenlandse gedumpte wagens die er in sommige gevallen meer dan 2 jaar hebben gestaan.

Ik kom terug thuis op 22/06 en blijkt dat mijn takelwagen in beslag is genomen op 20/6.
Het exacte PV heb ik nog niet (maar is aangevraagd) maar de politieagent op het bureau (die het allemaal ook niet goed snapte waarom dit gebeurde...) las het wel voor.

Een politieagent heeft het voertuig geparkeerd zien staan met de handelaarsplaat. Hij kon op de voorruit geen geldig Belgisch keuringsvignet aantreffen dus heeft hij een takeldienst besteld om het voertuig open te maken en het doorzoeken. Daar konden geen boorddocumenten aangetroffen worden, noch een geldig keuringsbewijs. Men vond wel een inschrijvingsbewijs + geldige verzekering van de handelaarsplaat terug.

Het chassisnummer bleek volstrekt onbekend in België en uit onderzoek bleek dat dit een Duits voertuig te zijn dat werd afgemeld voor export.
Bij opzoekingen met ANPR camera's blijkt dat het voertuig al enkele weken werd gebruikt voor autotransport. (No shit, ik heb een autohandel)
Aangezien er geen vignet E705 is aangevraagd (aankoopfactuur ligt nog bij de boekhouder en ik ging die aanvraag uiteraard doen alvorens de keuring te doen) kwam de agent tot de beslissing dat ik van slechte wil ben en het voertuig dus helemaal niet wil inschrijven in België, dus neemt hij de takelwagen in beslag + schrapping van de handelaarsplaat wegens misbruik.

Dit is dus je reinste onzin...
De boorddocumenten mét geldig keuringsbewijs liggen wel degelijk in het voertuig, in het opbergvak boven de zonneklep van de bestuurder.
Het voertuig staat in bedrijfsvoorraad en is dus eigendom van mijn zaak, het voertuig heeft een geldig keuringsbewijs én de plaat was geldig verzekerd en correcte cilinderinhoud en massa aangegeven. Alles was dus reglementair.

In het PV zou weerhouden worden: Ontduiking BIV, ontduiking verkeersbelasting.
Die flik kent de regels dan toch niet? Lichte vrachten zijn ALTIJD vrijgesteld van BIV, en de verkeersbelasting betaal je op de handelaarsplaat.
Er is dus van ontduiking geen enkele sprake.

Het voertuig stond gewoon zonder lading reglementair geparkeerd, dan mag men zelfs niet zomaar je voertuig doorzoeken toch?
Enkel bij heterdaad of verdmoeden van zwaar misdrijf mag dit volgens mij.
Een wielklem met de vraag boorddocumenten te tonen op het bureau had toch zeker en vast volstaan?



Tot overmaat van ramp liggen mijn 2e set handelaarsplaten die ik gebruik voor de keuring van personenwagens inc papieren nog in de takelwagen.
Toegang tot mijn takelwagen word mij geweigerd. Ik heb een formulier in moeten vullen en heb dit door moeten mailen naar de dienst zodat ik onder begeleiding de documenten kan recupereren. Ik wacht reeds 6 dagen op antwoord.
Ik heb om te beginnen de documenten nodig van de takelwagen om aan te tonen dat deze wel degelijk in het voertuig lagen en dat het voertuig geldig gekeurd was, en ik heb mijn 2e set handelaarplaten nodig om gewoon te kunnen werken, ik kan nu geen keuringen meer uitvoeren. Ik kan ook geen wagens meer gaan ophalen en geen klanten die in panne staan takelen. Mijn bedrijf is dus gewoon kreupel gelegd door die flik.


Ik heb onmiddelijk een advocaat gecontacteerd en mijn rechtsbijstand ingeschakeld (DAS met garagepolis) maar DAS is nog aan het bekijken of ze dekking leveren en de advocaat gespecialiseerd in verkeersrecht heeft om te beginnen een hoop documenten nodig, waarvan de meeste dus gewoon in mijn takelwagen liggen...

Naar mijn gevoel heb ik geen enkele regel overtreden en is de politie hier zwaar de fout in gegaan en draag ik hier zware gevolgen van.
Als ze hun fout niet toegeven kan ik het komende jaar ook geen handelaarsplaat meer aanvragen, bij schrapping wegens misbruik hoort een schorsing van één jaar.

Zelfs al geven ze hem terug en moet ik niets betalen van takelkosten, vergoeden ze me de kost van een nieuwe z-plaat (150€ aan de facteur te betalen + 20€ voor een nieuwe voorste plaat) ben ik van plan klacht in te dienen met bijbehorende schadevergoeding. Geen idee hoeveel dit mag/kan zijn.

Of ben ik hier toch zelf zwaar in de fout gegaan en was alles gewoon terecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 28 jun 2022 15:17

De handelaarsplaat hiervoor gebruiken lijkt mij toch buiten het doel ervan te vallen?

https://www.vlaanderen.be/handelaarsplaat

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 jun 2022 16:48

Aan uw uitleg zal 't niet liggen.

Alleen ...

Art. 11. De handelaarsplaat laat de handelaren die een activiteit in de groot- of kleinhandel in voertuigen uitoefenen, toe om de voertuigen waarvan ze eigenaar zijn, te gebruiken met het oog op de promotie en verkoop van deze voertuigen.

U rijdt dus met een handelaarsplaat op een voertuig dat helemaal niet gebruikt wordt ter promotie, verkoop (en recent aangepast, overbrengen naar nieuwe eigenaar) van het voertuig waar de handelaarsplaat op hangt ...
U vervoert er andere auto's mee :!:


Ik heb nog nooit een autotransporter of takelwagen op Z platen gezien hoor ...



En dan begint het :

Niet conform ingevoerd
(E705 moet voor eerste gebruik doorgestuurd worden, tegenwoordig elektronisch)

Niet gekeurd voor dat gebruik
Moest verplicht gebeuren voor eerste ingebruikname (2de hands) vrachtwagen in België, maar u rijdt er al 3 maanden mee rond ...


Niet ingeschreven voor dat gebruik / misbruik handelaarsplaten

Geen verkeersbelasting voor dat gebruik (BIV is inderdaad nvt)


Die laatste staat uiteraard los van de belasting voor uw handelaarsplaten
Die kosten komen immers bovenop de gewone inschrijving van uw autotransporter, want de handelaarsplaten zijn dààr niet voor bedoeld .


Met niks in orde dus ... gaat stevige duit kosten.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2022 18:25

Ik ben absoluut geen specialist qua reglementering handelaarsplaten, maar stelde me bij het lezen direct de vraag hoe je deze op je takelwagen kan gebruiken in afwachting van keuring.

Zie nu dat een specialist als Inazuma tot dezelfde conclusie komt.

Wel ongepast om dit zo aan de politie te verwijten, alsof zij iets onbegrijpelijk en onwettelijk gedaan hebben.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 05 jul 2022 22:45

Gebeurd in welke politiezone?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”