PV te laat ontvangen

bart.vranken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

PV te laat ontvangen

#1 , 19 jun 2022 10:42

Hallo

Een dikke maand geleden (op 16/05) ben ik door een zogenaamde overlastpatrouille met mijn gsm opgemerkt wanneer ik voor een rood licht stilstond. Zonder in discussie te willen gaan of dit nu al dan niet een terechte boete is, werd toegevoegd dat de beide heren belast waren met opdracht en bijgevolg zijn ze niet overgegaan tot interceptie.

Het was overduidelijk dat de beide heren alles behalve een opdracht hadden want ze reden gewoon rustig mee in het verkeer. Puur principieel wil ik deze boete dan ook betwisten maar ik stel me de vraag wat de slaagkans is?

De overtreding heb ik begaan op 16/05 en de boete heb ik pas enkele dagen geleden (15/06) ontvangen, nét geen maand later dus.

Wanneer ik dit via Google opzoek, vind ik terug dat deze termijn als gevolg heeft dat het de bijzondere bewijswaarde van de boete verliest maar tegelijk lees ik ook dat de overtreding nog steeds van toepassing blijft.

Bestaat er enige kans dat ik hier toch onderuit kan komen? Zo ja, welke stappen dien ik dan juist te ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2022 11:46

Dat ze geen andere opdracht hadden, hoeft niet per se te blijken uit het feit dat ze gewoon met het verkeer meereden. Ze konden evengoed discreet een auto aan het achtervolgen zijn.

Misschien hadden ze inderdaad gewoon geen zin om u te laten stoppen, maar dat verandert niks aan de overtreding. Is vooral efficiënter voor de politie en even geldig.

Je kan je kans wagen omdat het PV te laat verzonden werd. De rechter zal dan oordelen of het toch voldoende is als bewijs. Dat is een gok, die ook duurder kan uitvallen.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 19 jun 2022 11:47

Ik zie niet in hoe u kan uitmaken of de agenten wel of niet belast zijn met een opdracht. Los daarvan is men sowieso niet verplicht u tegen te houden.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 19 jun 2022 12:16

Ik heb het argument van die 14 dagen ook ooit willen gebruiken. Google wist mij toen te vertellen dat de meeste rechters dit argument zouden verwerpen. t Dan maar niet gedaan omdat ik genoeg andere argumenten had (fouten in PV) om de case te winnen.

Als je verliest heb je naast de boete (die hoger kan zijn) en gerechtskosten ook een rechtplegingsvergoeding aan je been. Ik zou betalen (k weet het - het is veel) en de zaak vergeten

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 19 jun 2022 13:00

Hallo

Een dikke maand geleden (op 16/05) ben ik door een zogenaamde overlastpatrouille met mijn gsm opgemerkt wanneer ik voor een rood licht stilstond. Zonder in discussie te willen gaan of dit nu al dan niet een terechte boete is, werd toegevoegd dat de beide heren belast waren met opdracht en bijgevolg zijn ze niet overgegaan tot interceptie.
U kan onmogelijk inschatten of de verbalisanten met een andere opdracht bezig waren of niet.

En zelfs àls ze niet met een andere opdracht bezig waren, doet dit gegeven nog volstrekt géén afbreuk aan het feit dat u de overtreding wel degelijk begaan hebt.
De in het PV beschreven vaststellingen, en de u ten laste gelegde inbreuk zijn er niet minder correct om.

Deze argumentatie kan u in de rechtbank dan ook niet gebruiken.
Het was overduidelijk dat de beide heren alles behalve een opdracht hadden want ze reden gewoon rustig mee in het verkeer. Puur principieel wil ik deze boete dan ook betwisten maar ik stel me de vraag wat de slaagkans is?
Als u enkel hogerstaande argumentatie wil gebruiken : onbestaande.
De overtreding heb ik begaan op 16/05 en de boete heb ik pas enkele dagen geleden (15/06) ontvangen, nét geen maand later dus.
Helaas voor u fout !

U hanteert verkeerdelijk de datum waarop u het PV ontvangen heeft.
Als het PV binnen de 14 dagen opgemaakt en verzonden geweest is door de verbalisant, heeft het PV wel degelijk omgekeerde bewijswaarde.
Ongeacht wanneer het PV nadien dan ook nog 's in uw brievenbus terechtkomt.

Ik zal u hieronder de relevante wettekst meegeven :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t5hs1afd1

Artikel 62

De overheidspersonen die door de Koning worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, stellen de overtredingen vast door processen-verbaal die bewijskracht hebben zolang het tegendeel niet is bewezen.


Een afschrift van die processen-verbaal wordt aan de overtreders gezonden binnen een termijn van veertien dagen, te rekenen van de datum van vaststelling van de misdrijven. Indien de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft, mag het afschrift van het proces-verbaal vervangen worden door de informatiebrief bedoeld in artikel 5 van de richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen.

In geval van overtreding van de bepalingen van de reglementen die voor de voertuigen een maximumvracht voorschrijven, kunnen de hierboven genoemde ambtenaren en beambten alsook de officieren van gerechtelijke politie, de bestuurders verplichten hun voertuigen te ontlasten van het vastgestelde overwicht.

Weigert een bestuurder zulks te doen, dan wordt het voertuig op kosten en risico van de overtreder of van hen die voor hem aansprakelijk zijn, ingehouden.

Wanneer ik dit via Google opzoek, vind ik terug dat deze termijn als gevolg heeft dat het de bijzondere bewijswaarde van de boete verliest maar tegelijk lees ik ook dat de overtreding nog steeds van toepassing blijft.
Indien het PV laattijdig opgesteld en verzonden werd, verliest het PV inderdaad zijn bijzondere bewijswaarde.

Dit houdt in dat de rechter vrij is om te oordelen of hij de u ten laste gelegde inbreuk bewezen acht of niet.
In de praktijk, ga je echter wellicht iets méér nodig hebben dan het loutere gegeven dat een PV ietwat laattijdig opgesteld en verzonden geweest is, om een vrijspraak te verkrijgen.

De rechter "moet" u dan niet veroordelen, maar val dus zeker niet achterover als hij de inbreuk wel degelijk bewezen acht en u toch veroordeelt.
Bestaat er enige kans dat ik hier toch onderuit kan komen? Zo ja, welke stappen dien ik dan juist te ondernemen?
Op basis van de 2 argumenten die ik lees :
* volgens u waren de verbalisanten niet bezig met een andere opdracht, en hadden ze u evengoed kunnen intercepteren
(dit maakt het PV er niet minder correct om)
* u heeft het PV laattijdig ontvangen
(fout : check de datum van opmaak en verzending van het PV)


Dit lijkt me eerlijk gezegd een véél te mager dossier om je kans te wagen in de rechtbank.

De kans is véél groter, dat u buitenwandelt met een veroordeling op zak.
Dan komen er nog gerechtskosten + oa een verplichte bijdrage aan het zgn. slachtofferfonds er bovenop.

Dat gaat hoogstwaarschijnlijk véél duurder uitvallen voor u, en u wellicht nog veel méér frustratie opleveren.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 19 jun 2022 13:37

En dus zoals gesteld een veroordeling die op uw strafblad staat.
Bij betalen van de onmiddellijke inning is dat niet het geval.
Kan natuurlijk dat parket in dat arrondissement sowieso alle GSM gebruik laat voorkomen....

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2022 01:47


Het was overduidelijk dat de beide heren alles behalve een opdracht hadden want ze reden gewoon rustig mee in het verkeer. Puur principieel wil ik deze boete dan ook betwisten maar ik stel me de vraag wat de slaagkans is?
De politie rijdt niet alleen maar naar dringende opdrachten. Als ze een minder prioritaire opdracht ontvangen, rijden zij ook gewoon met het verkeer mee. Om een loslopende hond te gaan ophalen of een vakantietoezicht uit te voeren, gaat de politie niet volle gas ter plaatse. Hoe weet u dus dat zij niet onderweg/bezig waren met een andere opdracht? Is dat trouwens relevant voor de inbreuk waarvoor het proces-verbaal wordt opgesteld? Ze motiveren enkel waarom ze geen interceptie hebben uitgevoerd, hetgeen niet verplicht is.

Het gebrek aan schuldbesef zal ook niet in uw voordeel pleiten als u verzet aantekent tegen deze feiten. Als u met de auto rijdt, moet u aandacht hebben voor het andere verkeer en de verkeerslichten/borden/wegmarkeringen... een GSM hoort daar niet thuis, ook niet voor een rood licht.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 jun 2022 08:56

Puur principieel wil ik deze boete dan ook betwisten maar ik stel me de vraag wat de slaagkans is?
NUL
De overtreding heb ik begaan op 16/05 en de boete heb ik pas enkele dagen geleden (15/06) ontvangen, nét geen maand later dus.
Het is trouwens de verzendingsdatum die "telt".

De bijzondere bewijswaarde stelt tegenwoordig niets meer voor, maak u geen illusies.
Dat is een volledig uitgehold begrip in verkeerszaken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”