Is dit legal in België?

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

Is dit legal in België?

#1 , 12 jun 2022 21:01

Ik geraak er niet uit.
Is het volgende legaal in België als e-bike? Waarom wel/niet?
Mag iemand zonder rijbewijs daarmee rijden?

https://www.moevs.com/product/super73-s2-galaxy-black/

Dank u voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 12 jun 2022 21:52

Volgens mij is die legaal.... als je hem niet unlockt, of motor boven de 250watt zet

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 jun 2022 11:09

Motor
Super73 48V EPAC 250W gelimiteerde motor, satijnzwarte afwerking

Topsnelheid 25 km/u (PAS)

PAS lijkt me te staan voor Pedal Assist :?:


2 voorwaarden die ik niet direct terugvind:

Werkt motor enkel als je trapt ?
Stopt motor ook de ondersteuning op 25 km/u ??

Als je op beide "ja" kan antwoorden, is dit een legale fiets met trapondersteuning

Reclame

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#4 , 13 jun 2022 12:33

Motor
Super73 48V EPAC 250W gelimiteerde motor, satijnzwarte afwerking

Topsnelheid 25 km/u (PAS)

PAS lijkt me te staan voor Pedal Assist :?:


2 voorwaarden die ik niet direct terugvind:

Werkt motor enkel als je trapt ?
Stopt motor ook de ondersteuning op 25 km/u ??

Als je op beide "ja" kan antwoorden, is dit een legale fiets met trapondersteuning
Ik denk dat de motor enkel werkt als je trapt.
De motor stopt de ondersteuning op 25km/u maar je kan blijkbaar via een app instellen dat die sneller gaat tot 45km/u.
Artikel uit Nederland : https://nos.nl/artikel/2389684-e-bike-z ... wil-verbod
Ik vind niet echt informatie van België. :-s
Is dit nu een e-bike of een speed pedelec? Pfff...

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 13 jun 2022 13:55

Gewone elektrische fietsen met bvb een bosh motor, kan je ook heel simpel opvoeren.
Ok, je moet dan wel iets kopen en aansluiten... maar een kind van 12j kan het

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 jun 2022 14:44


De motor stopt de ondersteuning op 25km/u maar je kan blijkbaar via een app instellen dat die sneller gaat tot 45km/u.
Dan is het een illegale speed-pedelec

Verkoop en verdelen van die app is hierdoor bovendien ook illegaal (= middel om een voertuig op te drijven)

Er is in wezen geen verschil met het opdrijven van een brommer op onderstaande wijze, of de knop nu in helm of in een app zit ...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220524_93693861

pho450
Berichten: 192

#7 , 13 jun 2022 15:08


De motor stopt de ondersteuning op 25km/u maar je kan blijkbaar via een app instellen dat die sneller gaat tot 45km/u.
Dan is het een illegale speed-pedelec
Ik vind je antwoord enigzins verwarrend. Wat bedoel je precies met "dan"?
Is het omdat die app bestaat dat de "fiets" illegaal is?

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 13 jun 2022 16:03

Ik volg Inazuma, een app is in feite een aan/uit knop, en dan mag het niet.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#9 , 13 jun 2022 17:56

Ik probeer dit juridisch te bekijken.
De verkopers zeggen op hun sites dat het compleet legaal is, wat ik betwijfel.
Hoe legaal is het in België om met een dergelijke fiets te rijden zonder de regelgeving van een speed pedelec te volgen, zoals geen rijbewijs, geen helm, ...
Ik wil iemand tegenhouden om die fiets te kopen als het juridisch niet mag en/of wat de gevolgen kunnen zijn.
Er is genoeg info over opgevoerde brommers en opgevoerde e-bikes. Maar ik bekijk deze fiets als een speed pedelec die je kan begrenzen. Wat als die persoon te hard rijdt en tegen gehouden wordt?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 13 jun 2022 19:00

Ik probeer dit juridisch te bekijken.
De verkopers zeggen op hun sites dat het compleet legaal is, wat ik betwijfel.
Het is absoluut NIET compleet legaal ...

Cowboy heeft het zelfs veranderd op hun fietsen
De eerste daarvan waren ook niet goedgekeurde speed-pedelecs die via een app meer dan 25 km/u konden rijden "buiten de openbare weg".

Zever zoals enkel "buiten de openbare weg" etc, heeft juridisch geen enkel belang.
Het is een manier voor de gebruiker om dat voertuig sneller te laten rijden dan wettelijk toegestaan dmv de motor, en dat mag dus niet.

Hoe legaal is het in België om met een dergelijke fiets te rijden zonder de regelgeving van een speed pedelec te volgen, zoals geen rijbewijs, geen helm, ...
Geen verzekering
Niet conform voertuigtype (ttz er is geen goedkeuring voor als speed-pedelec of bromfiets)
Inbeslagname telefoon is perfect mogelijk - dat is het illegale hulpmiddel om de fiets op te drijven tot speed-pedelec.

Parketten gaan hier doorgaans vrij laks mee om - ttz vervolgen opgedreven bromfietsen en hun bestuurders slechts voor fractie vd inbreuken - maar als ze doordrukken, of (de nabestaanden van) de tegenpartij drukt door, komt er een hele hoop overtreden reglementering over je kop ...

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#11 , 14 jun 2022 12:11


Cowboy heeft het zelfs veranderd op hun fietsen
De eerste daarvan waren ook niet goedgekeurde speed-pedelecs die via een app meer dan 25 km/u konden rijden "buiten de openbare weg".

Zever zoals enkel "buiten de openbare weg" etc, heeft juridisch geen enkel belang.
Het is een manier voor de gebruiker om dat voertuig sneller te laten rijden dan wettelijk toegestaan dmv de motor, en dat mag dus niet.

Hoe legaal is het in België om met een dergelijke fiets te rijden zonder de regelgeving van een speed pedelec te volgen, zoals geen rijbewijs, geen helm, ...
Geen verzekering
Niet conform voertuigtype (ttz er is geen goedkeuring voor als speed-pedelec of bromfiets)
Inbeslagname telefoon is perfect mogelijk - dat is het illegale hulpmiddel om de fiets op te drijven tot speed-pedelec.

Parketten gaan hier doorgaans vrij laks mee om - ttz vervolgen opgedreven bromfietsen en hun bestuurders slechts voor fractie vd inbreuken - maar als ze doordrukken, of (de nabestaanden van) de tegenpartij drukt door, komt er een hele hoop overtreden reglementering over je kop ...
Ik snap niet dat dit hier in België zo verkocht mag worden. Is dit geen illegale handel? :evil:
Als iets vlugger kan dan 25km / uur, moeten er toch ook documenten over de fiets bijgeleverd worden om te kunnen verzekeren en een nummerplaat?
Tja, die telefoon in beslag nemen, een andere is vlug gekocht...

Mag slotje op.
Dank je voor jullie hulp!

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 14 jun 2022 16:49

Verkopen zal niet illegaal zijn.
Ook brom en mororfietsen en auto's worden verkocht en worden redelijk wat 'gewijzigd'.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”