moet een voetpad aangegeven worden met een verkeersbord?

croos
Topic Starter
Berichten: 231

moet een voetpad aangegeven worden met een verkeersbord?

#1 , 09 jun 2022 15:11

In de straat zijn er werken aan de gang. Ze maken van onze straat een eenrichtingsstraat en ook een fietsstraat.
Langs de rechterzijde hebben ze over de ganse lengte een fietspad aangelegd van 1,5m breed en langs de linkerzijde, onze kant een zogezegd voetpad.
Dit pad is voor ons deur bvb 1,5 m breed, bij de buren maar 30 cm breed en nog verder helemaal geen plaats, dus geen voetpad meer. Over de ganse lenge van de straat is maar 70% plaats voorzien voor de voetganger en dus ook niet overal even breed daar waar er ruimte is.

Kan men dan spreken van een voetpad?
Moet de plaats aangeduid worden met een verkeersbord als dit een voetpad is?

Ik stel de vraag: indien dit een wettelijk voetpad is; dan kan en mag ik onze wagen niet parkeren voor mijn deur.
Indien dit geen wettelijk voetpad is, heb ik de ruimte (1,5m) om mijn kleine wagen (smart) voor de deur te parkeren.

grt croos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 09 jun 2022 15:25

Een fietsstraat met fietspad? Dat lijkt mij niet te kloppen?

Misschien best een foto/schets erbij plaatsen.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 09 jun 2022 16:16

Toch wel, het fietspad is voor de fietsers die in de tegenovergestelde richting rijden

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 jun 2022 16:36

Zonder foto of link streetview valt daar niets over te zeggen ...

Trottoir is per definitie wat ingericht is voor voetgangers:

2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.



Er is geen bord nodig om trottoir aan te geven

Als er geen 1,5m overblijft voor voetgangers aan de buitenkant (ttz kant huizen) van dit "weggedeelte" mag u er ook al niet parkeren ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”