Parkeren toegelaten of niet

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Parkeren toegelaten of niet

#1 , 06 jun 2022 15:27

Zie bijgevoegde Google Streetview:
https://goo.gl/maps/oeGnoVcThfY5gzRLA

Mag je hier parkeren met de wagen, of niet?
Het feit dat er een bushalte aanwezig is, zou ik denken van niet.
Anderzijds lijkt dit er echt uitgerust als een parkeerstrook.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2022 18:33

Die halte op zich betekent niets zonder de paal van bushalte. Gezien die paal er niet staat, het een gelijkgrondse berm betreft en geen trottoir, er een visuele scheiding van de rijbaan is... Hier zie ik niet waarom je niet zou mogen parkeren, MET uitzondering van het achterste van de strook. Dat zou je als oprijlaan kunnen interpreteren voor de kerk, en daarvoor mag je niet parkeren.

Aan de overkant van de straat staat er wel een bushaltebord, en je mag dus 15 meter voor en na dat bord niet parkeren.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2022 19:47

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

Het bord is toch duidelijk aangebracht op het bushokje ( nergens staat in de wegcode dat het op een paal moet zijn ) , dus neen er mag niet geparkeerd worden op minder dan 15 meter van dit bord.

Reclame

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2022 20:05

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

Het bord is toch duidelijk aangebracht op het bushokje ( nergens staat in de wegcode dat het op een paal moet zijn ) , dus neen er mag niet geparkeerd worden op minder dan 15 meter van dit bord.
Oesje! Inderdaad over het hoofd gezien, had het eigenlijk nog niet gezien dat dit soms aan de halte werd bevestigd. Inderdaad verboden te parkeren tot 15 meter voor en na het bord.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 jun 2022 17:22

Haltebord staat op bushok
https://goo.gl/maps/Mip3ZQJKCbrcqH3j9

Maar het is vrij duidelijk wél de bedoeling dat je hier zou mogen parkeren

Alleen snapt de wegbeheerder de wegcode niet zo best ...
Er is immers niets dat toelaat dat je er parkeert


Beetje verder naar voor, 15m van haltebord weg, mag je er wel parkeren :mrgreen:


En neen, dat is GEEN parkeerzone cfr Art 75.2
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

wegens
- wegmarkering te dun
- geen "denkbeeldige" maar echte rand rijbaan
- parkeerplaatsen liggen buiten rijbaan, niet rechts vd denkbeeldige rand

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#6 , 08 jun 2022 19:25

Duidelijk genoeg.
Zoals ik vreesde mag het strikt genomen dus niet, en blijf ik er goed aan doen om me enkel maar op het einde van de strook (dat is +- 20m van de halte) te parkeren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”