Delijn parkeerboete

ru120
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Delijn parkeerboete

#1 , 23 mei 2022 09:22

Beste,

Ik heb een boete gekregen van delijn. Op hun papier stond er namelijk niets, gewoon PV nummer en datum maar ik ga er van uit dat het over het parkeren gaat aangezien ik later een bus zag staan in de buurt

volgens mij is het een tijdelijke halte van de lijn aangezien er niets aangeduid staat op straat. de straat was verdeeld als volgt: berm, fietspad, voetgangerspad en tegen de muren van de winkels stond er een paal met de busnummers op, een paar meters ver van waar de bus stond)

Waar ik geparkeerd was, stonden E3 borden met pijl en datum op ( van 19/05 tot en met 19/05). ik was na 19/05 daar geparkeerd waar de borden nog staan.

Wat kan ik doen?

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 23 mei 2022 10:00

Foto genomen van de situatie?

builder
Berichten: 189

#3 , 23 mei 2022 10:41

Hoe ver stond u van “de paal met de busnummers op”?
Art. 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 05 jun 2022 14:18

Beste,

Ik heb een boete gekregen van delijn. Op hun papier stond er namelijk niets, gewoon PV nummer en datum maar ik ga er van uit dat het over het parkeren gaat aangezien ik later een bus zag staan in de buurt

volgens mij is het een tijdelijke halte van de lijn aangezien er niets aangeduid staat op straat. de straat was verdeeld als volgt: berm, fietspad, voetgangerspad en tegen de muren van de winkels stond er een paal met de busnummers op, een paar meters ver van waar de bus stond)
Het is niet hetgeen er wel/niet op de grond geschilderd ligt dat van belang is.
Hetgeen van belang is, is of er een verkeersbord stond dat de (tijdelijke) bushalte aanduidt.
Zie repliek met wettekst hierboven van builder.
Waar ik geparkeerd was, stonden E3 borden met pijl en datum op ( van 19/05 tot en met 19/05). ik was na 19/05 daar geparkeerd waar de borden nog staan.
Dat is dat mogelijks ook niet de inbreuk die men weerhoudt.
Als er een bordje stond dat de (tijdelijke) bushalte aanduidt, (en onder voorbehoud daarvan)
dan mocht u daar niet parkeren op minder dan 15 meter aan weerszijden van voormeld verkeersbord.

Wellicht belangrijker is dus : stond er een verkeersbord dat de tijdelijke bushalte aanduidt, toen u daar parkeerde?
Indien niet : zo snel mogelijk bewijsmateriaal daarvan verzamelen !
Wat kan ik doen?
Als er bvb géén bordje stond dat de (tijdelijke) bushalte aanduidt, dan zou ik adviseren om daarvan al bewijsmateriaal te verzamelen.
En als u dit bewijsmateriaal heeft, er best ook nog voor zorgen dat de gebruikte foto de situatie weergeeft van het tijdstip dat je geverbaliseerd bent geweest.

Voorts kan u voorlopig weinig méér doen dan dat, en afwachten welke inbreuk men precies weerhoudt.
(en of dat terecht/onterecht is).
Indien onterecht, dan heb je toch al het nodige bewijsmateriaal om er desgevallend mee verder te kunnen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”