Misbruik sirene politie

Kevster
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Misbruik sirene politie

#1 , 16 mei 2022 19:19

Beste allen

Gisterenmiddag reed ik op de snelweg tegen 120-125 km/u.
Ik wou de auto voor mij links inhalen, aangezien deze persoon (naar schatting) 110-115 km/u reed. Ik zie in mijn zijspiegel dat er een politie auto op de linkse rijstrook reed maar deze was ruim voldoende achter mij.

Zoals gezegd start ik mijn manoeuvre (overigens helemaal correct, ik doe dit altijd zo goed als mogelijk maar natuurlijk let ik extra op wanneer een politiewagen achter mij rijdt). Aangezien de wagen voor mij niet zoveel trager was dan mij, duurde mijn inhaalmanoeuvre ook langer dan enkele seconden.

Ondertussen zie ik in mijn achteruitkijkspiegel dat de politiewagen inmiddels heel snel komt aangereden (ik controleer mijn snelheid en zie dus dat ik net over de 120 km/u rijd, dus zeker niet te traag).

Ik respecteer de politie maar omdat er geen sirene of zwaailichten aanstonden vond ik het ook niet nodig om sneller te rijden zodat hij door kon, ik wou dus gewoon aan mijn maximumsnelheid de wagen inhalen.

Op dat moment begint hij te bumperkleven en fel van links naar rechts te zwinken achter mij. Dit was niet gewoon kort achter mij rijden, dit was bumperkleven zoals ik het nog maar een paar keer heb meegemaakt. Als het geen politie was zou ik oprecht bang hebben gehad voor verkeersagressie.

Opnieuw versnel ik niet, enerzijds uit principe (geen sirene dus geen prioritair voertuig dus ik ga me niet opjagen omdat iemand in mijn gat zit) anderzijds wou ik ook zeker geen boete oplopen door even 130 km/u te rijden.

Na een vijftal seconden bumperkleven zet de wagen zijn sirene en zwaailichten aan. Op dit moment versnel ik onmiddellijk en rijd ik tegen naar schatting 130 km/u zodat ik snel rechts kon invoegen. De wagen rijdt mij voorbij en de agent op de passagiersstoel kijkt naar mij en maakt een gebaar met zijn handen à la wat is uw probleem. Onmiddellijk na mij in te halen zet de politiewagen de sirene en zwaailichten af en rijdt hij iets sneller dan het andere verkeer door. Ik schat 130 km/u omdat ik hem nog lange tijd voor mij zag rijden.

Ik voel me oprecht slecht bij dit voorval. De agent rijdt zeer agressief en maakt misbruik van zijn sirene, op de koop toe maakt hij nog een gebaar alsof ik iets fout doe.

Nu is mijn vraag tweeledig;
- (Waar) Kan ik een klacht indienen?
- Overdrijf ik en moet ik dit als normaal beschouwen? Ik heb echt geen idee. Langs de ene kant denk ik, so what? Er zijn ergere dingen in de wereld. Toch blijft het wringen.

Ik werk op de rechtbank, heb een goede verstandshouding met politie en ik respecteer en begrijp dat agenten ruw kunnen overkomen terwijl ze zich snel van de ene naar de andere situatie moeten verplaatsen. Doch kreeg ik bij dit voorval (bumperkleven en duidelijk geen urgente verplaatsing) een echt cowboy gevoel.

Bedankt alvast voor enige informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 16 mei 2022 20:02

In Brussel is dit schering en inslag…

- alles staat muurvast en dan denken ze dat we de auto kunnen wegtoveren … (en ook na kruispunt direct sirene af).

- onlangs laat ik in een eenrichting straat een dame (70) die zeer slecht te been is (net heup operatie) instappen… ook sirene … (eerste parkeer plaats was 500m verder), hele actie duurde 2 minuten

freelance
Berichten: 2615

#3 , 17 mei 2022 14:41

Cowboys zitten nu eenmaal overal . Gewoon kalm bij blijven , en niet langer over piekeren .
Bij hardnekkige bumperklevers met zigzag gedrag ( ook al zou het politie zijn, zonder sirene of blauw licht ) ) zou ik alvast mijn snelheid drastisch verlagen .
Wel is het zo dat bij file verkeer ( of zeer druk ) , de meest linkse automobilist zover mogelijk naar links moet uitwijken , en de middenvakker naar rechts . Maar dit is alleen wanneer sirenen of zwaailicht gebruikt worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Kevster
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2022 14:46

Bedankt voor de begripvolle reacties! Ik zal het inderdaad proberen niet aan te trekken, bewijs het maar eens en zelfs dan...

Op een ander forum werd mij verweten dat ik niet tegen 120 moet inhalen en dat als er iemand snel komt aangereden ik beter plaats kan maken.

Ik ben ook eerder het type dat vertraagt bij bumperklevers dus ze mogen al blij zijn dat ik mijn snelheid aanhield :D

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 17 mei 2022 15:35

Als u inhaald links tegen 120 bent u in uw recht om dat te doen.
Als politievoertuig sneller rijdt is dat niet uw zaak maar zolang geen blauw licht wegens dringend opdracht of met sirene prioritair hoeft u niet uit de weg te gaan.
Politie kan inderdaad sneller rijden zonder 'toeters en bellen' en daar hebben ze aan u geen verantwoording voor te geven maar uiteraard zonder het gedrag of handbewegingen die ze volgens uw uitleg gedaan zouden hebben.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 mei 2022 17:34

- (Waar) Kan ik een klacht indienen?
Bij elke (lokale) politieafdeling ... Verkeersagressie

- Overdrijf ik en moet ik dit als normaal beschouwen?

Neen, het is gewoon verkeersagressie.

In dienst, met dienstvoertuig, en met misbruik van het "speciale geluidstoestel" voor prioritaire opdrachten.


Heb je nr plaat, voertuignummer ofzo :?:

Kevster
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2022 08:50


Heb je nr plaat, voertuignummer ofzo :?:
Dankje voor je reactie! Ik heb 1-de drie letters- maar geen cijfers. Ik heb onmiddellijk aan mijn vriendin gevraagd om ook het tijdstip te noteren en de locatie weten we ook, ik weet dat er minstens één mannelijke agent was. Hopelijk zou dat kunnen volstaan.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 18 mei 2022 12:21

Elk lokaal politievoertuig heeft een zonenr op voertuig staan en in de meeste zones ook een eigen nummer.
Op dak staat een uniek nr ...maar dat zal zeker niet leesbaar zijn geweest.
Blauwe striping is lokaal - rode is federaal
bumpers in blauw en geel zeker lokaal - bumper in rood is federaal of soms ook lokaal (keuze mogelijkheden.
In provincie Antwerpen en Limburg redelijk wat gele bumpers bij lokale politiezones.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”