Tractor groendienst lokaal bestuur - welk rijbewijs?

Aedren
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tractor groendienst lokaal bestuur - welk rijbewijs?

#1 , 10 mei 2022 17:47

Hey,

Ik heb enkele vragen i.v.m. welk rijbewijs je nodig hebt voor een tractor bij de groendienst van een lokaal bestuur.
Bij een gemeente hebben ze grote tractoren en aanhangwagens die, alles tesamen meer dan 3.5 ton zijn.
Op het inschrijvingsbewijs staat dat deze landbouwtractoren zijn, maar ze hebben een gewoon wit/rode nummerplaten zoals gewone auto's en vrachtwagens en geen rode nummerplaat zoals tractoren van boeren.
Hetgene dat ik heb gevonden is dat je een rijbewijs G nodig hebt voor landbouw- en bosbouwvoertuigen. Als deze voertuigen daar niet voor worden gebruikt heb je een rijbewijs B, BE, C of CE nodig (naargelang het gewicht).

Een tractor (ingeschreven als landbouwtractor) bij de groendienst, valt deze buiten de categorie van landbouw- en bosbouwdoeleinden waardoor je een CE rijbewijs nodig hebt? Valt deze soort tractor onder het rijbewijs G?

Als ik deze vragen ergens anders hoor te vragen, waar kan ik dan terecht?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1140

#2 , 10 mei 2022 18:09

Kleur van nummerplaat heeft niets te maken met rijbewijs maar eerder of er op diesel of rooie mazout mag gereden worden.
Gemeentes moeten diesel tanken en krijgen dus geen vrijstelling om rooie mazout te gebruiken.
Vandaar hun wit rode nummerplaat

Issued
Berichten: 1227

#3 , 10 mei 2022 19:54

De groendienst van de gemeente kan zich niet beroepen op land- of bosbouw. Die kunnen hun G dus niet gebruiken.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 mei 2022 23:00

Kleur van nummerplaat heeft niets te maken met rijbewijs maar eerder of er op diesel of rooie mazout mag gereden worden.
Rode nr-plaat is voor land- en bosbouwgebruik
En dat gebruik laat vervolgens ook gebruik van rode diesel toe ...


Als er geen rode in mag wegens geen land/bosbouw, volstaat rijbewijs G ook niet meer

Als ik deze vragen ergens anders hoor te vragen, waar kan ik dan terecht?
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... voertuigen

er staan daar ook contactadressen als dat nog niet duidelijk genoeg is

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2022 11:34

Kleur van nummerplaat heeft niets te maken met rijbewijs maar eerder of er op diesel of rooie mazout mag gereden worden.
Gemeentes moeten diesel tanken en krijgen dus geen vrijstelling om rooie mazout te gebruiken.
Vandaar hun wit rode nummerplaat
Als dit de regel is dan rijden er in onze buurt massa's " landbouwvoertuigen " rond in overtreding. Ze worden immers gebruikt voor grondverzet bij bouw/wegenwerken, transport van afzetcontainers, transport van betonmolens, transport van aannemersmateriaal ( kranen, bulldozers, etc ). Ik heb er nog geen enkele gezien met een gewone nummerplaat, ze hebben allemaal een rode nummerplaat.

lukasi
Berichten: 1140

#6 , 13 mei 2022 15:56

Je maakt de vergissing dat je zuiver en alleen richt op de enge omschrijving ' landbouw'
De boer met zen tractor naar het veld en terug
Tuinbouw, tuinaanleg, grondverzet , werftransport valt onder de noemer landbouw

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 mei 2022 17:09

Als dit de regel is dan rijden er in onze buurt massa's " landbouwvoertuigen " rond in overtreding. Ze worden immers gebruikt voor grondverzet bij bouw/wegenwerken, transport van afzetcontainers, transport van betonmolens, transport van aannemersmateriaal ( kranen, bulldozers, etc ). Ik heb er nog geen enkele gezien met een gewone nummerplaat, ze hebben allemaal een rode nummerplaat.
Teken dat lokale politie er weinig aan doet

Hier in buurt rijden die tegenwoordig allemaal met gewone platen, nadat de éne na de andere langs de kant stond met politie erbij ... is een dure affaire (rijbewijs, code 95, inschrijving, tacho, ...)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”