Kruispunt

Astra Driver
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kruispunt

#1 , 06 mei 2022 21:40

Hallo

Ik heb een situatie meegemaakt, waarbij ik mij toch vragen stel

Kruispunten blokkeren mag niet
Door rood rijden ook niet, oranje ook niet (wel indien het niet meer kan)

Maar ik rij in ardooie aan het kruispunt voor af te slaan naar industeriezone van roeselare. Meestal mag je doorrijden als het groen is en dan sta je eff stil in midden tot je een groene pijl krijgt voor af te slaan.

Ik kwam aanrijden het was groen, ik wou eerst voor groen stoppen omdat de wachtrij redelijk vol bijna was. toen zag ik dat mijn auto er nog bij kon. Ik reed door het was nog groen (95% zeker). Ik stond zoals de rest stil tot groene pijl kwam. Deze kwam redelijk snel, de auto's reden door. Maar ik had mijn versnelling nog niet verzet waardoor ik 2x stil valde. Ondertussen was de groen pijl voor af te slaan weg (het licht gaat gewoon uit, het wordt niet rood of oranje). In die tijd ben ik weer vertrokken en afgeslagen, andere auto's kwamen de baan nog niet opgereden.

Heb ik nu een overtreding gemaakt? of kan iedereen dat x overkomen stilvallen in het verkeer en zo rap mogelijk het kruispunt vrij maken. Ik denk niet dat er sensoren zitten bij het ontruiminglicht voor de wachtstrook, want auto's uit de tegengestelde richting die op dat moment rood hebben kunnen en mogen ook gewoon die straat inslaan.

2 vragen dus
- Wordt je geflits wanneer je kruispunt oprijdt of ook wanneer je het afrijdt
- Val ik onder 'blokkeren van het kruistpunt' ik heb geen politie tegenkomen of achteraf staand gehouden. ook zijn er niet direct camera decteerbaar op het kruispunt zelf. als er camera's zijn is het meestal gericht aan de wagens die voor de lichten aan wachten zijn

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 mei 2022 22:59

andere auto's kwamen de baan nog niet opgereden

Heb ik nu een overtreding gemaakt?
Neen dus

Dwarsverkeer niet gehinderd noch belet :arrow: geen inbreuk
Art 14.2
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /169-art14

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.


- Wordt je geflits wanneer je kruispunt oprijdt of ook wanneer je het afrijdt
Oprijden
Er liggen per rijstrook 2 dunne rechthoeken aan verkeerslichten met camera's
1 voor de stopstreep
1 er na
Als je die niet allebei passeert aan meer dan 30 km/u terwijl het rood is, gebeurt er ook niks

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”