boete copie gehandicaptenkaart Vinci park Oostende

blue1ne
Topic Starter
Berichten: 22

boete copie gehandicaptenkaart Vinci park Oostende

#1 , 09 mar 2009 12:47

Laatst stond ik geparkeerd in Oostende en bij terugkomst had ik een boete van €25 gekregen. Ik had tegen de voorruit een copie geplaatst met vervaldatum zichtbaar. Ik heb altijd het origineel bij me, maar door de vele diefstallen van deze kaarten in Nederland, ik woon aan de grens, leek het beter om een copie te gebruiken. Nu zeggen zij dat in Oostende het origineel moet geplaatst worden, maar dat vind ik nergens terug. Wel spreken ze over een geldige kaart.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 09 mar 2009 13:00

Hmmm

Het lijkt me een beetje logisch dat het de originele kaart en geen kopie mag zijn. Er staat geen nummerplaat op een gehandicaptenkaart en de bezitter ervan hoeft geen eigenaar van de wagen te zijn want iedereen mag een gehandicapte vervoeren, daardoor is er grootschalig misbruik met deze kaarten.
Als een kopie zou toegelaten zijn dan zou dat misbruik nog vele malen groter worden.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 09 mar 2009 13:17

Een 'geldige' kaart zal gelijk zijn aan een 'originele kaart'. U heeft m.i. dus geen poot om op te staan om dit als argument aan te voeren.

Reclame

blue1ne
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 09 mar 2009 14:21

Maar ze kunnen toch nagaan dat de gehandicaptenkaart op mijn naam staat en de nummerplaat van de wagen ook, ik gebruik de kaart alleen in mijn wagen.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 09 mar 2009 14:35

Maar ze kunnen toch nagaan dat de gehandicaptenkaart op mijn naam staat en de nummerplaat van de wagen ook, ik gebruik de kaart alleen in mijn wagen.
Op een Belgische gehandicaptenkaart staat geen nummerplaat, enkel een naam. In België is het iedereen toegestaan om een gehandicapte te vervoeren, te gaan afhalen of ophalen. Bij die activiteit mag je gebruik maken van de kaart van de persoon die je vervoert. De kaart is dus niet auto-gebonden.
Logisch, want niet alle gehandicapten bezitten een wagen, of kunnen er een besturen.

Als een kopie geldig was zou u anderen (die u helemaal niet vervoeren) met een kopie van uw kaart kunnen laten parkeren. Dat zou misbruik zijn.

Hebt u misschien een Nederlandse gehandicaptenkaart?

blue1ne
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 09 mar 2009 19:09

Neen, een Belgische, maar de last die je zou krijgen bij diefstal is niet prettig. De Nederlandse kosten veel geld en daarmee zijn er in Nederland en de grensgemeenten veel diefstallen van die kaarten.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 09 mar 2009 19:50

U mag nooit een copie gebruiken - dat kan strafrechterlijk vervolgt worden als valsheid in geschriften en hetgebruik ervan.

De originele kaart kan daarvoor onmiddellijk met beslag gelegd worden.

Wanneer u die kaart nu kwijt bent kan u beter aangifte doen van verlies en verliest deze kaart zijn waarde ( bij controle van de nummers)

dieke
Berichten: 1299

#8 , 10 mar 2009 14:38

Neen, een Belgische, maar de last die je zou krijgen bij diefstal is niet prettig.
Uit de antwoorden hier kan u opmaken dat de keuze aan u is: of u neemt de eventuele lastige gevolgen bij eventuele diefstal erbij, of u neemt de lastige gevolgen bij het stellen van een strafbaar feit (het gebruiken van een kopie) erbij. Het is nu eenmaal niet anders.

blue1ne
Topic Starter
Berichten: 22

#9 , 10 mar 2009 16:54

OK, bedankt voor jullie uitleg:)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”