Medische testen na verval rijbewijs door druggebruik

Larsie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Medische testen na verval rijbewijs door druggebruik

#1 , 25 apr 2022 13:48

Hallo.

2 jaar geleden ben ik tegengehouden geweest, en heb ik positief getest op een speekselproef. Eind 2021 werd mijn straf uitgesproken.

Er werd mij artikel 42 opgelegd. Wat betekend dat ik 6 maand niet mag rijden, en zodra deze periode voorbij is, ik moet kunnen aantonen dat ik niet verslaafd ben aan drugs. Cannabis in mijn geval.
Naast de sanctie (Geen straf), heb ik als straf 3 maand rijverbod gekregen, met twee maand uitstel, een geldboete, en ik zal ook medische & psychologische testen moeten afleggen. Waarna ik achteraf theorie en praktijk eveneens opnieuw zal moeten afleggen. Die testen zullen nu binnen de 30 dagen worden afgelegd.

Nu ben ik sinds begin februari volledig gestopt met het roken van Cannabis. Ik was hevig verslaafd en ik ben ook echt blij dat ik er eindelijk van af ben. Ik heb echter één probleem waarover ik stress en veel over pieker. De medische testen die ik zal afleggen, nemen ze hier enkel bloed en urine? Of zullen ze ook een haartest doen? Ik stress hiervoor aangezien ze in mijn haar ver kunnen teruggaan en drugs kunnen opsporen. Ik zou dus niet willen dat ik hierdoor positief test, en nog eens 6 maand moet wachten...

Ik ben zelf bereid mijn haar helemaal kort te knippen/scheren, zodat ze dit niet kunnen vragen. Eveneens heb ik 2 maand geleden 1 avond cocaine gebruikt, wat dus ook zichtbaar zou zijn in mijn haar. Dit was echter maar eenmalig gebruik.

Ik weet niet bij wie ik terecht kan met deze vraag, daarom richt ik mij tot dit forum. Ik hoop hiermee mijzelf wat gerust te kunnen stellen, zodat ik de medische testen niet met vol stress moet doorstaan. Voor de rest ben ik clean en heb ik totaal geen probleem meer met cannabis. Ook andere drugs interesseren mij evenmin, net zoals alcohol. Ik hoop gewoon niet moeten te boeten voor drugs dat ik maanden geleden heb gedaan. Ik wil eindelijk opnieuw kunnen rijden....

Bedankt in elk geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 25 apr 2022 14:13

U verklaart zelf hevig verslaafd te zijn, dan lijkt een cleane periode van 2 maanden mij eerder kort. Zeker omdat u ook na de veroordeling nog bleef gebruiken en zelfs naar zwaardere drugs greep.

Kaalscheren wanneer u dat vroeger nooit gedaan hebt, is een trucje dat ze wel kennen hoor, dat gaat uw zaak zeker niet helpen.

Larsie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2022 14:44

De uitspraak was 20 december. 15/01 ben ik gestopt. Heb ik even gecontroleerd. Dus langer dan 2 maanden. Ik hoop toch op een beetje begrip dat ik niet meteen de dag na mijn uitspraak heb kunnen stoppen... Het is voor mij al een hele voldoening om sinds dan niets meer te hebben gerookt. ik doe ook mijn allerbest om dit zo te houden, en dat zal ook wel lukken.

Ik heb al relatief kort haar, dus zou het dan bros scheren. Ik heb ook een haartransplantatie gedaan vorige maand dus ik kan eventueel ook een bewijs voorleggen dat ze mijn haar niet kunnen/mogen nemen.

Ik weet het... het klinkt allemaal als een excuus maar afhankelijk van drugs ben ik echt niet meer. 3 maand is misschien kort ja maar op die 6 maand is dat toch goed denk ik dan. En ik blijf verder doen zoals ik bezig ben. Uiteraard niet meer grijpen naar andere drugs.

Maar dit beantwoord nog steeds niet of ze mijn haar gaan nemen.. Maar ik vermoed dat niemand mij dit met zekerheid kan zeggen?

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2022 15:30

De haartest dient om te bewijzen dat je niet meer gebruikt. Dus als men van u geen haar kan/mag nemen kan jij niet bewijzen dat je niet gebruikt ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 apr 2022 16:02

Maar dit beantwoord nog steeds niet of ze mijn haar gaan nemen.. Maar ik vermoed dat niemand mij dit met zekerheid kan zeggen?
Kans is behoorlijk groot, net om gebruik over langere termijn te kunnen zien

Afscheren maakt veel duidelijk: probeert test te ontlopen ...

Larsie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2022 16:32

Ok bedankt.. Enige dat ik kan doen is blijven stoppen en hopen dat ze mijn haar niet zullen nemen. Zo wel leg ik de situatie uit en hoop ik op enig begrip, als dat zelf nut heeft... maar bon. Ze kunnen toch niet verwachten dat ik meteen na de uitspraak clean ben.... Ik heb toch tijd nodig om drugs uit mijn lichaam te krijgen. Mijn medische en psychologische testen gaan nu al bijna zijn. Dus drugs zullen ze wel nog vinden, ook van voor mijn uitspraak?

Ik begrijp het allemaal niet meer en lijkt mij ook totaal onredelijk om drugs te vinden van maanden geleden. Dat is toch niet wat telt. Het gaat erom hoe ik nu in het leven sta en of ik nu verslaafd ben. Maar ja wie ben ik. En uiteindelijk is het mijn eigen dikke fout zeker. Maar dacht toch dat ik enigszins goed bezig was... Spijtig.

Bedankt voor de antwoorden in elk geval.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 apr 2022 16:42

Ik heb toch tijd nodig om drugs uit mijn lichaam te krijgen.
Dat is dus wat men aan zo'n haartest kan zien ...
Ik begrijp het allemaal niet meer en lijkt mij ook totaal onredelijk om drugs te vinden van maanden geleden. Dat is toch niet wat telt.
Tuurlijk net wel

Je bent medisch rij-ongeschikt verklaard door verslaving
Da's typisch iets dat over maanden gaat
Dus gaat overheid -oa via je haar- kijken of er daar nog sprake van is

Als je bijna niets meer gebruikt hebt, zal dat ook te zien zijn ...

Larsie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2022 16:59

Zou de betreffende geneesheer die de testen uitvoert mij dan afstraffen op die kleine maand dat ik na mijn uitspraak nog heb gerookt? Of die paar lijntjes cocaine dat ik eind februari heb gesnoven? Terwijl dat laatste niet eens mijn verslaving was.

Verwachten ze dat ik de volle 6 maand clean ben?

Ik moet nu medische testen uitvoeren, maar dat is nog apart van mijn 6 maanden sanctie. Ik vermoed dat ik dan nog eens testen moet uitvoeren, en dan voor de rechter moet aantonen dat ik clean ben.

Waarom leggen ze dit toch niet duidelijk uit. Ik heb nog geen enkele brief ontvangen, enkel van mijn rijverbod van 15 dagen effectief.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 25 apr 2022 17:33

Een mens heeft ook nog haar op andere plaatsen, waarvan met een staal kan nemen (okselhaar, schaamhaar bvb)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 apr 2022 17:45

Zou de betreffende geneesheer die de testen uitvoert mij dan afstraffen op die kleine maand dat ik na mijn uitspraak nog heb gerookt? Of die paar lijntjes cocaine dat ik eind februari heb gesnoven? Terwijl dat laatste niet eens mijn verslaving was.
Bizarre redenering ...
Cocaïne gaan gebruiken, eveneens verboden product dat nog verslavender is dan de drugs waarvoor u in deze situatie bent terechtgekomen, en dan gaan stellen dat dat niet uw verslaving was ...


Verwachten ze dat ik de volle 6 maand clean ben?
Er moet duidelijk te zien zijn dat u gestopt bent, ttz dat de verslaving er niet meer is, en dus de medische toestand waardoor je rij-ongeschikt bent, niet meer bestaat

Als men sporen van gebruik van nog zwaardere drugs gaat terugvinden, zal dat uiteraard als zeer alarmerend gezien worden ....

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 apr 2022 18:37

Je blijft het ook normaal vinden dat je pas een maand na de uitspraak gestopt bent met cannabis, en vindt dat je daar toch de tijd voor moet krijgen.

Blijkbaar was je al 2 jaar geleden betrapt. Niemand verplichte je om te blijven gebruiken tot er uiteindelijk een uitspraak kwam. Je kon toch al 2 jaar weten dat je hiervoor veroordeeld zou worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”