Minimale grote C3-bord?

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

Minimale grote C3-bord?

#1 , 21 apr 2022 16:26

Ik zie niet een specifiek forum voor verkeersovertredingen. Hopelijk vind u het niet erg dat ik de vraag hier stel. Ik heb een Gemeentelijke Administratieve Sanctie opgelegd gekregen (dwz een boete). Die zal ik wel betalen omdat ik geen zin in gezeur heb nadat mijn eerste verweer is afgewezen en ik enkel voor €22 naar de Politierechter kan. De moeite niet voor een kleine sanctie dus, maar toch knaagt het aan alle kanten.

Ik ben door een binnenstad gereden omdat ik langs een C3 bord (verboden toegang) ben gereden. Zo'n rond bord met een rode rand. Het voelde al niet goed toen ik daar over de markt reed, maar heb in alle oprechtheid het bord(je) niet gezien. Ik heb het op Google maps opgezocht, en ik vind dat het "bord" buitensporig veel te klein was, namelijk slechts 25cm en op 3 meter hoogte t.o.v. de normale 1meter of met uitzondering 70cm of 40cm en op 150cm hoogte. Het was ook enkel een sticker op een veel groter wit bord van 60x120 met nog veel meer tekst en daaronder nog eens een extra bord. De wet voorschrijft niet meer dan 4 "boodschappen" op een paal, terwijl ik er minimaal 5 tel en eigenlijk een stuk of 8 als je alles afzonderlijk moet lezen. De paal stond daarnaast ook nog eens 4 meter na de kruising en dus zo'n 8-10 van het punt waar je af moest slaan. Ik vind dit alles onacceptabel. De reactie op mijn verweer gaat enkel in op de grote van het grote witte bord, niet van de ronde rood/witte C3. Prima om de stad vrij te houden van te veel autoverkeer, maar ik krijg de indruk dat deze stad het allemaal wel prima vind om de rekeningen door GAS-slachtoffers te laten betalen.

Enig idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 apr 2022 17:40

en ik vind dat het "bord" buitensporig veel te klein was, namelijk slechts 25cm en op 3 meter hoogte t.o.v. de normale 1meter of met uitzondering 70cm of 40cm en op 150cm hoogte. Het was ook enkel een sticker op een veel groter wit bord van 60x120 met nog veel meer tekst en daaronder nog eens een extra bord
25cm voor een apart verkeersbord is zelfs te klein om voor (brom)fietsers te gelden ...

6.4.3. Voor de verkeersborden die een maatregel ter kennis brengen die alleen moet nageleefd worden door de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, mogen deze afmetingen teruggebracht worden tot minimum 0,30 m.

Afmetingen:

Art 6.4.1
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 61-hs2art6


Maar zo tussen de regels te lezen staat het op een zonebord
En de verbodsborden op een klein zonebord (bedoeld voor "uitzonderlijke situaties" maar zeer vaak als standaard gebruikt) zijn absurd ... klein


Waar is het, dan kunnen we ook gaan kijken op streetview

. De wet voorschrijft niet meer dan 4 "boodschappen" op een paal,
Waar heb je dat gelezen ???

Staat nergens in verkeerswetgeving, en indien je het daar toch ergens gevonden hebt, hoor ik het graag :!:

Issued
Berichten: 1227

#3 , 21 apr 2022 17:51

Ik gok op Gent!
Maar indd sommige steden maken er een kunst van om waanzinnig veel borden te plaatsen en geraak er dan maar aan uit.

Reclame

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#4 , 21 apr 2022 21:05

Het is in Leuven, bijna goed Issued :-)
https://www.google.com/maps/@50.8797446 ... 384!8i8192.

Zo op Google maps lijkt het vrij duidelijk en ben ik gewoon niet wakker geweest. Kan gebeuren, het is een onbekende stad voor mij en ik was zoekende om naar links te gaan richting de parkeergarage op het Geuzeplein (geloof ik). Maar je mag nergens naar links. Einde verhaal zou je zeggen...

Gewoon betalen dus? Het punt is dat het blauwe bord eronder 5x op de Bondgenotenlaan staat aangeven op dezelfde manier, dus witte pijl rechtdoor en in tegengestelde richting enkel voor bus/fiets e.d. maar niet voor auto's. Je mag dus rijden op die straat in de richting van de binnenstad tot de kruising met de De Costerstraat en daar staat wederom dat bord. Echter, dan moet je rechtsaf omdat er geen andere keuze is, maar dat is gewoon niet meteen duidelijk. Dit is zo'n druk verkeersbord met veel boodschappen en met een C3 op 3meter hoogte en met een doorsnede van 25cm. Het bord is namelijk 60cm breed, dus de C3 is minder dan de helft. Ik heb dit nauwkeurig berekend en het is rond de 25cm en dat is werkelijk de enige manier waarop je als automobilist wordt gewaarschuwd. Een knullig C3 stickertje op een groot wit bord. De reactie op mijn verweer was dat het grote witte bord klopt en daarmee ook de C3 boodschap. Waarom dan niet 20cm of 10cm doorsnede? Het klopt van geen kant, maar ja, je vecht tegen een stad die er alles aan doet om je te ontmoedigen om het verder aan te vechten want dat kost €22 meteen (voor €58 boete) en wellicht ook opkomen dagen bij een zitting. Mij gaat het er echter om dat ik sowieso niet de enige ben. Dit is een good old fashioned boetefuik.

Wat denken jullie?

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 21 apr 2022 21:20

Over max 4 boodschappen, dat staat hier op pagina 4: https://wegenenverkeer.be/sites/default ... 015-14.pdf

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 apr 2022 00:01

Over max 4 boodschappen, dat staat hier op pagina 4: https://wegenenverkeer.be/sites/default ... 015-14.pdf
AWV dienstorder, dan lees ik niet eens verder :mrgreen:

Is dus geen wettekst en juridisch onbruikbaar

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 apr 2022 00:25

Gewoon betalen dus?

Het punt is dat het blauwe bord eronder 5x op de Bondgenotenlaan staat aangeven op dezelfde manier, dus witte pijl rechtdoor en in tegengestelde richting enkel voor bus/fiets e.d. maar niet voor auto's.
Niets mis mee
Is een toegestane richting voor de "vergunningshouders" en ander verkeer naargelang de uren ..


Dit is zo'n druk verkeersbord met veel boodschappen en met een C3
Met 2 zones er op en een rits uitzonderingen (soms bij elk ervan), worden de eigenlijke verkeerstekens op een zonebord steeds kleiner om nog te passen ...

Punt is dat die niet gereglementeerd zijn ...
Enkel de grootte vh ganse zonebord is gereglementeerd

In dit geval mogen de verkeersborden met zonale geldigheid, boven of naast elkaar geplaatst worden op een en hetzelfde bord, dat als minimumafmetingen 0,60 m X 1,60 m heeft. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 1,00 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.

Dus zelfs als het bord de 60x160 niet haalt, kan men terugvallen op de mogelijkheid om er 40x100 van te maken
Er is nergens bepaald wat rekening houdend met de plaatsgesteldheid inhoudt ...

En dat wordt volop gebruikt om de kleine zoneborden overal te rechtvaardigen:
Zone 30 bord met afmetingen van plaatselijk parkeerbordje zetten (soms zijn die zelfs groter !) en dan zeggen dat het "voor de verkeersveiligheid" is ...


Wat denken jullie?
Betalen ...


Ik heb nog geen enkel bruikbaar juridisch argument gezien.

Dit zijn echter een 3de of 4de zone .... mag niet :!:
(Zone 30 + volstrekt illegale "fietsparkeerverbod-zone" °), en ik vermoed ook nog ergens een zone betalend parkeren, dan worden het er 5 ... Mechelen heeft er ZES !)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 61-hs2art6

6.7.5.2° Binnen een zone mogen andere reglementeringen met zonale draagwijdte ingevoerd worden, voorzover het aantal zonale reglementeringen die door de weggebruikers moeten worden toegepast, op geen enkele plaats binnen de zone meer dan twee bedraagt.

(Bord zone 30 en LEZ hebben hier uitzondering op, maar die uitzondering is enkel voor specifiek die borden, ttz je kan die als 3e of 4e invoeren, maar je kan niet in zone 30 onbeperkt aantal andere zones invoeren ...)


Het is zonder meer een inbreuk, maar wat een rechter er mee doet weet je nooit.
Wordt je vrijgesproken, gaat stad in beroep ...
Komt het finaal voor Cassatie -en dan spreken we over meerdere 1000en € aan advocaatkosten- zal het meest waarschijnlijk heten dat de weggebruikers de borden die er staan, moeten naleven ...


Het MB dat dit bepaalt, is immers niet "dit reglement" uit Artikel 5 van het KB wegcode dat de geldigheid van de verkeerstekens bepaalt.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/103-art5
Als verkeerstekens in overtreding staan met wegcode zelf, kan je dat met succes inroepen.



°) Leuven is overigens al veroordeeld voor illegale verkeerstekens inzake "fietsparkeerverbod"
Ze hebben gewoon àndere geplaatst, even illegaal ...

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#8 , 22 apr 2022 01:41

Dank je Inazuma. Zoals ik al schreef... ik zal wel betalen want anders veel meer gezeur, maar het blijft toch knagen. Niet om het geld, maar om het principe. Want het is te krom voor woorden als je het grootste witte bord mag plaatsen maar met een ieniemienie C3'tje erop. Zot en totaal onrechtvaardig en bovendien moreel verwerpelijk om dit als stad / overheid te misbruiken om daarmee de kas te spekken. Zelfs als het onkundigheid / dommigheid is om een zeer slecht bord / samenstelling van borden op slechte plaatsen neer te zetten, om het vervolgens niet aan te passen als burgers de overheid hierop wijzen, dan is het ook volstrekt onaanvaardbaar. Dit is ook een van de redenen (klein, maar het helpt mee) dat steeds minder mensen de overheid respecteren voor het dagelijks bestuur. Geen enkele vorm van zelfreflectie is een key issue bij onze overheden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 22 apr 2022 14:02

Dat is hoe overheid werkt in verkeerszaken

Hautain, eigengereid, en niet bereid tot inzicht ...

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#10 , 23 apr 2022 13:11

In verkeerszaken? Ik denk dat er nog wel wat andere werkgebieden zijn waarbij dit toepasbaar is. :-D

Nogmaals dank Inazuma.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”