Rijongeschikt laten vervallen.

Seppe987
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Rijongeschikt laten vervallen.

#1 , 20 apr 2022 18:09

Ik ben een klein jaar geleden rijongeschikt verklaard (overmatig alcohol). Ik heb wel nooit mijn rijbewijs ingeleverd dit op advies van advocaat. Wij hebben wel 2 brieven verstuurd toen 1 naar parket en 1 naar de plaatselijke politie. Hierin veremeld dat wij het vonnis afwachten alvorens wij overgaan tot inleveren rijbewijs. Hier stemden beide partijen mee in. Nu kom ik volgende maand voor en heb ik een cdt test ondergaan (bloedtest). Deze test geeft aan dat ik geen overmatig alcohol gebruik en iemand ben die zeer weinig tot niks drink. Gaat de politierechter nu over tot schorsing van mijn rijongeschiktheid? Aangezien ik bewijzen kan voorleggen dat ik geen alcohol meer misbruik?


Alvast bedankt!

Seppe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 apr 2022 19:52

Meer dan waarschijnlijk zal de rechter u naar een wetsdokter sturen om dat te bevestigen.

Seppe987
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2022 20:12

Ok dank voor antwoord. Maar de 6 maanden zullen dan wel niet ingaan ofwel?

Reclame

Issued
Berichten: 1230

#4 , 21 apr 2022 18:02

Eerlijk gezegd vind ik dit een raar verhaal. Zeker dat u vertelt dat parket en politie instemden.
Wegverkeerswet Artikel 30
§ 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van 200 euro tot 2000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt gestraft hij die:

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;

2° een motorvoertuig bestuurt zonder de voorwaarden of de beperkingen, vermeld op het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, onder meer in de vorm van codes, na te leven, onverminderd de toepassing van eventuele specifieke bepalingen vervat in deze wet;

3° een valse verklaring heeft afgelegd om de afgifte van een rijbewijs of van een als zodanig geldend bewijs te bekomen; in dit geval wordt het verkregen document in beslag genomen en de verbeurdverklaring ervan wordt uitgesproken in geval van veroordeling;

4° een motorvoertuig bestuurt terwijl hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of aandoeningen, door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, §1, 3°, of indien hij niet voldaan heeft aan het geneeskundig onderzoek, door de Koning opgelegd in de gevallen die Hij bepaalt.
Dit is natuurlijk enkel als je effectief hebt gereden. Wat ik dus niet zou verklaren in de rechtbank.
Wegverkeerswet Artikel 24
De houder van een Belgisch rijbewijs moet dit inleveren bij het overheidsorgaan dat het heeft afgegeven, hetzij voor kanttekening, hetzij voor intrekking, indien:

1° hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of kwalen door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, § 1, 3°, of indien hij niet voldoet aan het geneeskundig onderzoek door Hem ingericht in de gevallen die Hij bepaalt;

2° hij onderworpen is en niet meer voldoet aan de reglementsbepalingen welke de Koning inzake geneeskundig toezicht en geneeskundige schifting heeft uitgevaardigd ter uitvoering van de besluitwet van 30 december 1946 houdende herziening en coördinatie van de wetgeving betreffende het bezoldigd vervoer van personen door middel van automobielen.

Die formaliteit moet vervuld worden binnen vier dagen na de dag waarop de houder kennis krijgt van het lichaamsgebrek of van de kwaal, of binnen vier dagen na de intrekking van het getuigschrift van geneeskundige schifting; zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Het rijbewijs, ingeleverd met toepassing van 1°, wordt teruggegeven aan de houder die, in de gevallen door de Koning bepaald, met goed gevolg een door hem in te richten onderzoek heeft ondergaan.
Dit is zeer duidelijk. Daarom dat ik uw uitleg niet snap. Noch de politie, noch de rechtbank kan u toestemming geven de wet te overtreden.

Omwille van welke aanleiding is het eerste onderzoek gebeurd? En om welke reden dient u binnenkort voor te komen?

Seppe987
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2022 06:19

Ik was aan een controle onderworpen & na een speekseltest positief op canabis. Waarop ik verklaarde dit amper te gebruiken dan uiteindelijk een haartest gedaan waaruit bleek dat ik geen drugs deed. Wel overmatig gebruik van alcohol dus betekening rijbewijs ontvangen. Op bureau zei de agente in kwestie ook dat dit niet echt normaal is zonder vonnis. Hierop belde ik mijn advocaat die mij zei mijn rijbewijs niet inteleveren en het vonnis aftewachten. Hij ging het parket en plaatselijke politie hierover te brief informeren. Nu 6 maand later een antwoord via parket op ons schrijven xx/xx/2021 de feiten van datum ××/××/2021 voorkomen op datum xx/xx/2022. Mijn voertuig is nooit geïmmobiliseerd geweest ik ben in deze periode meermaals aan een verkeerscontrole onderworpen. Ook al 2x op bureau geweest (plaatselijke politie) waar ze hoofd recherche mij er ook op wijzde of ik geen 6 maand rijverbod had. Waarop ik dan zei dat wij het vonnis van de rechter afwachten alvorens overtegaan tot inlevering rijbewijs. Ik dien dus voortekomen voor de feiten waaruit de haartest en rijongeschiktheid is voorgekomen.

Seppe987
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2022 07:22

Na mijn ongeschikt verklaring ook eens 8 dagen rijverbod gehad ivm flitsboete. Toen ik mijn rijbewijs dan bij de griffin terug ging ophalen kreeg ik deze ook terug zonder pardon.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 apr 2022 13:23

Ik was aan een controle onderworpen & na een speekseltest positief op canabis.
Na speekseltest volgt ofwel speekselanalyse of bloedanalyse

Afhankelijk van laboresultaten, gaat dit verder naar dagvaarding, rechtszitting, en vervolgens vonnis
ALS de resultaten idd nog tte hoog waren
(speekseltest is veel gevoeliger dan de strafbare waarden)
Wel overmatig gebruik van alcohol dus betekening rijbewijs ontvangen.
Voor dergelijke betekening is een vonnis nodig dat je tot een verval van het recht tot sturen veroordeeld ...
Nu 6 maand later een antwoord via parket op ons schrijven xx/xx/2021 de feiten van datum ××/××/2021 voorkomen op datum xx/xx/2022.
Welke inbreuken staan er op die dagvaarding, dàt is enige dat duidelijk zal maken wat er gaande is ...

Welke wet, artikelnummer, paragraaf ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 apr 2022 13:27

Na mijn ongeschikt verklaring ook eens 8 dagen rijverbod gehad ivm flitsboete.
Goed bezig ... :|
Toen ik mijn rijbewijs dan bij de griffin terug ging ophalen kreeg ik deze ook terug zonder pardon.
Misschien onwaarschijnlijk, maar dit is zeker een te gebruiken argument :mrgreen:


Als je die CDT testen (alcohol) bvb vlak na "zwaar" weekendje hebt laten doen, dan gaan die waarden niet goed zijn ...


Denk er aan dat je als professionele bestuurder met de 0,2‰ grens zit - en dat je daar met een zwaar avondje voordien daar 's maandags 's morgens nog boven kan zitten ...

Seppe987
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 apr 2022 17:02

Tot op heden geen dagvaarding jammer genoeg. Enkel via parket een mail naar advocaat dat ik voorkom op die datum. Mijn advocaat heeft hierop het strafdossier en dagvaarding opgevraagd dus afwachten momenteel.

Seppe987
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 apr 2022 17:09

Uit de haaranalyse kwam bescheiden drugs gebruik en overmatig alcohol gebruik.

Seppe987
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 apr 2022 17:12

Beter gezegt weinig tot geen drugs gebruik

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”