geflitst bij rood licht

frm123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

geflitst bij rood licht

#1 , 12 apr 2022 12:27

Hallo

Ik kreeg een boete voor het rijden bij rode licht, met flits
Voor zover ik me kan herinneren, was het licht nog steeds oranje, of was het net rood geworden.
Is het mogelijk om naar de foto's te kijken om te zien of er echt een rood licht was?
Ik wil niet zomaar betwisten, aangezien in de brief staat dat als het beroep niet wordt aanvaard de straf erger kan zijn.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 12 apr 2022 13:20

Door oranje mag je normaal ook niet.
Als bestuurder moet je stoppen voor een vast oranje verkeerslicht. Je mag er enkel doorrijden als je op het moment dat het oranje licht aangaat zo dicht genaderd bent dat je niet meer voldoende veilig kan stoppen. Je mag in dat geval overigens het kruispunt slechts oversteken op voorwaarde dat je de andere weggebruikers niet in gevaar brengt.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 12 apr 2022 13:41

De foto krijgt u pas op de rechtbank te zien, dus tenzij er meerdere mensen daar menen onterecht te zijn geflitst (hoor eens op de plaatselijke Facebookpagina?), lijkt mij de kans groter dat u door een net rood geworden licht bent gereden, wat uiteraard niet mag.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 apr 2022 15:53

Voor zover ik me kan herinneren, was het licht nog steeds oranje, of was het net rood geworden.
Moet al minstens volle seconde op rood gestaan hebben, anders flitsen die kastjes niet ...
Is het mogelijk om naar de foto's te kijken om te zien of er echt een rood licht was?
Niet in België ...

Soms laat de lokale politie die wel eens zien, doorgaans niet.
Zal normaal pas te zien zijn als je voor de rechtbank staat ...
Ik wil niet zomaar betwisten, aangezien in de brief staat dat als het beroep niet wordt aanvaard de straf erger kan zijn
Wat heb je gekregen ?
Onmiddellijke inning ?

Da's het goedkoopste.
Alles daarna wordt duurder ...

Tariefplan - door rood is derde graads overtreding
https://wegcode.be/strafbepalingen


Bij onmiddellijke inning en minnelijke schikking komt nog 9€ "administratiekosten" bij
Bij bevel tot betalen en veroordeling, is dat 25€ (plus nog hoop kosten ....)

frm123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2022 13:13

Bedankt voor iedereen

Ik heb onmiddellijke inning gekregen
Ik begreep dat de slimste is onmiddellijk te betalen en dat is het...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”