Plotse boetes bij vervallen keuring wagen

Leroy166
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Plotse boetes bij vervallen keuring wagen

#1 , 07 apr 2022 23:47

:shock: ik rij 95% van de tijd van mijn werk met nedrijfs camionette naar huis via E19 Antwerpen richting Brussel. Ik heb weet van de trajectcontrole daar en van de extra flitspaal waardoor ik daar altijd jetzelfde tempo probeer te houden

Plots 3 boetes van ongeveer 120 euro door de trajectcontrole daar (thv km paal 32-32,6) telkens voor te hoge snelheid waarban de hoogste een 112km/u is (100km/u max toegelaten) maar heel specifiek staat er helemaal onderaan de opmerking van de vervallen keuring waar mijn werkgever nooit over gesproken heeft.... Kan het zijn door dat de administratieve boetes va' een vervallen keuringsbewijs zo laag zijn, dat ze dan echt zoeken om me toch deftig te kunnen beboeten of iets in die context? Alvast nedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 07 apr 2022 23:55

Mogelijk is uw snelheidsmeter niet meer betrouwbaar, net omdat de wagen al lang niet meer gekeurd is?

loeki
Berichten: 267

#3 , 08 apr 2022 05:38

Snelheidsmeter wordt niet gecontroleerd, noch gecalibreerd, noch geijkt op de technische keuring!!!
Dus keuring vervallen of niet doet niets af aan de werking van de snelheidsmeter

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 08 apr 2022 08:17

De snelheidscamera stelt normaal alleen inbreuken vast bij snelheid. Als daarna blijkt dat uw keuring ook vervallen is, dan wordt dit mee vermeldt.

Aangaande de boete voor de keuring: dit hangt heel hard af van welk arrondissement van parket u onder valt. In de Limburg is het altijd groot pv en geen boete 58 euro. In Antwerpen -1jaar vervallen is een boete van 58 euro, +1jaar vervallen een groot pv. En dan in Leuvens arrondissement is het altijd een boete van 58 euro. Lang leve België.

Welk artikel hebben ze u ten laste gelegd voor de keuring? 59.6 van KB 1.12.1975?

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 08 apr 2022 09:33

Snelheidsmeter wordt niet gecontroleerd, noch gecalibreerd, noch geijkt op de technische keuring!!!
Dus keuring vervallen of niet doet niets af aan de werking van de snelheidsmeter
Klopt, maar mijn redenering was eerder dat de kans groter lijkt dat het aan een probleem aan de snelheidsmeter gaat liggen als er voor de rest al vanalles mis is aan de auto (waarom laat je hem anders niet keuren?).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 apr 2022 12:34

maar heel specifiek staat er helemaal onderaan de opmerking van de vervallen keuring waar mijn werkgever nooit over gesproken heeft...
Als bestuurder moet je dat zélf nakijken
Wat op een lichte vrachtwagen met jaarlijkse keuring poepsimpel is

De datum staat op de verplichte sticker op de ruit ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 apr 2022 12:39

Weerhouden 112 km/u (is 119 à 120 gemeten) terwijl u denkt "minder dan 100" of zelfs "net te weinig er over om niet geflitst te worden" te rijden , wijst op een serieuze afwijking

Staan daar wel toegelaten banden onder ?

Leroy166
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2022 01:15

@issued

Dat is inderdaad het artikel dat ze mij ten laste hebben gelegd.

Alles is origineel aan de wagen, het is een Peugeot Expert, net 1 jaar oud met 21000Km op de teller.

Ik heb op 8/4 weer een boete ontvangen voor dezelfde overtrefing maar op de dag dat ik ontdekte dat mijn keuring vervallen was, ben ik recht naar de keuring gereden en dit was op 6/4. Nu de wagen dus met de keuring in orde is, is de boete plots maar 86€ ipv 120€...

Ik vindt het vrij opvallend dat er plots 40 euro minder gevraagd wordt nu de wagen gekeurd is terwijl er een hogere snelheid gemeten werd.


Mvg

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 apr 2022 03:25

De snelheidscamera stelt normaal alleen inbreuken vast bij snelheid. Als daarna blijkt dat uw keuring ook vervallen is, dan wordt dit mee vermeldt.

Aangaande de boete voor de keuring: dit hangt heel hard af van welk arrondissement van parket u onder valt. In de Limburg is het altijd groot pv en geen boete 58 euro. In Antwerpen -1jaar vervallen is een boete van 58 euro, +1jaar vervallen een groot pv. En dan in Leuvens arrondissement is het altijd een boete van 58 euro. Lang leve België.

Welk artikel hebben ze u ten laste gelegd voor de keuring? 59.6 van KB 1.12.1975?
In Leuven is het niet altijd een boete van 58 euro. Ook daar en in Halle-Vilvoorde geldt dat er een "groot pv" wordt opgesteld voor een keuring die een jaar of langer vervallen is.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 10 apr 2022 09:37

Nu de wagen dus met de keuring in orde is, is de boete plots maar 86€ ipv 120€...
Snelheidsboetes hangen niet af van de keuring
Dat zijn vaste bedragen

Leroy166
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 apr 2022 07:34

Dit zijn inderdaad vaste bedragen. Op de boetes van ongeveer 120€ stond telkens een wetboekartikel over snelheid en over de keuring vermeldt, dit zijn er zo, jammer maar helaas, 4 geweest, dan was de keuring in orde gebracht en dan kreeg ik plots een boete van ongeveer 86€. Deze boete was eveneens ban te hoge snelheid op hetzelfde stuk als bij de andere 4 ook was deze van toen mijn keuring nog niet in orde gebracht was, echter ontvingnik deze wel toen mijn keuring wel in orde was gebracht.

Wat mijn conclusie is dan, is dat deze laatshe boete ver,erkt is terwijl mijn keuring reeds in orde was waardoor het artikel over de keuring er niet bij vermeldt was en ik dus plots 40€ minder moest betalen... Ik heb ook reed gevraagd achter het protocol bij mijn werkgever over wat betreft de jaarlijkse technische keuring en dit protocol aegt dat mjjn werkgever van de leasingmaatschappij een uitnodiging krijgt en deze dan doorstuurt naar de toegewezen chauffeur.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 25 apr 2022 14:16

ik rij 95% van de tijd van mijn werk met nedrijfs camionette naar huis via E19 Antwerpen richting Brussel. Ik heb weet van de trajectcontrole daar en van de extra flitspaal waardoor ik daar altijd jetzelfde tempo probeer te houden

Plots 3 boetes van ongeveer 120 euro door de trajectcontrole daar (thv km paal 32-32,6) telkens voor te hoge snelheid waarban de hoogste een 112km/u is (100km/u max toegelaten)
Niet verwonderlijk; de toleranties zijn grotendeels afgeschaft, zodat er sneller geflitst wordt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”