Maar u zegt dat u "s'avonds laat" bent gaan parkeren en "s'anderdaags" wakker bent gemaakt, rond 7u40 volgens het pv. Hoe gaat u geloofwaardig verklaren dat u niet aan het slapen was en dit geen overnachting was?
Als u achterin de camionette gaat slapen, is er geen bestuurder meer aanwezig (want die hoort achter het stuur te zitten), en zijn de voorwaarden van 4.4 dus voldaan. Agent heeft geen enkele verplichting u te contacteren of om op de camionette te liggen kloppen.
Dit was nog steeds in dezelfde dag, met s'avonds laat bedoelde ik eigenlijk 3 uur in de nacht en s'anderdaags dan de ochtend rond 7u40.
Of dat nu te lang is om van mening te zijn dat dit geen rusten meer is maar slapen is subjectief en voor iedereen anders.
Ik snap dat de term "s'anderdaags'' in mijn relaas hier voor verwarring zorgt en mischien beter had verwoord, maar bij mijn contact met de agent heb ik dan ook enkel vermeld dat ik lag te rusten in mijn bestelwagen. Hij heeft hier slapen van gemaakt in de PV.
Staven dat ik niet lag te slapen zal ik inderdaad moeilijk kunnen, dat besef ik helaas.
Zoals eerder hier aangegeven zal het neerkomen op wat er verstaan wordt onder aanwezig zijn.
Jij zegt dat die achter het stuur dient te zitten maar dat strookt niet met wanneer je tussen de verkeersinbreuk en het werkelijk takelen (vanaf 1 wiel van de grond) plots opduikt. Dan is dit een oproep zonder takeling, welliswaar ook met een prijskaartje maar je bent volgens de wet aanwezig en kan het bevel opvolgen om de auto te verplaatsen.
Op dat moment zit je ook niet achter het stuur maar logischerwijze kom je afgestapt uit een andere richting en plaatst ge u naast het voertuig of wat verderop waar je de politiecombi opmerkt en hen aanspreekt.
Als je de redenering volgt dat je volgens jou steeds achter het stuur moet zitten om aanwezig te zijn dan zou die oproep zonder takeling ook niet bestaan.
Want dan ben je oftewel
1. Aanwezig: je zit achter het stuur en volgt de bevelen van de bevoegde op en verplaatst uw voertuig.
2. Afwezig: je wagen wordt weg getakeld. Je snelt ter plaatse omdat een kennis je opbelt dat er een takelwagen in de buurt staat van je wagen (of je ziet het zelf vanop een zekere afstand gebeuren). maar deze is nog niet verbonden met het sleepvoertuig en staat ook met alle banden nog op de grond.
Pech, je moet de volledige takelkosten betalen. De term "oproep zonder takelen'' met bijhorend te betalen bedrag staat er voor de lol in het reglement.