Boete staan op gehandicaptenplaats

Fijneboete
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete staan op gehandicaptenplaats

#1 , 04 apr 2022 22:10

Heej allemaal,

Ik ben hoogstwaarschijnlijk genaaid, maar wil het toch even controleren. Ik krijg hier een boete in de bus voor parkeren op een handicapplaats, wat ik nooit van mijn leven zal doen. Nu had ik mijn auto nog niet verplaatst en zie ik dat ik met men snuit wat over de lijn sta( de banden staan nog zelf voor de witte lijn, de snuit komt 10 cm over de lijn)Maar is dit niet mierenneukerij? Ik pak niemand zijn plaats af en zou dit ook nooit doen .

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 04 apr 2022 22:18

Te ver is te ver, de boete is dus misschien zwaar, maar niet onterecht.

Bovendien hebben wagens van invaliden vaak meer plaats nodig, om bv. achteraan of aan de zijkant de rolstoel er uit te krijgen, in dat opzicht kan die 10cm wel een vervelend verschil maken.

lukasi
Berichten: 1139

#3 , 05 apr 2022 08:11

Een parkeerplaats voor andersvaliden is sowieso al groter dan voorzien.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 05 apr 2022 10:25

Ik ben geen jurist maar ik dacht dat het de banden moesten zijn die de witte lijn niet mogen raken? Zoals bij parkeren in parkeervakken?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 05 apr 2022 11:54

Probleem is dat om die (dure) boete aan te vechten je moet kunnen bewijzen dat je er niet stond ….

Neen hoor: witte lijn is een “muur”: de snuit van uw auto mag daar niet overkomen.

k Vrees dat t betalen wordt ;-(

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 05 apr 2022 11:58

Neen want dan zou een pick up bijna een meter met de achterzijde op de plaats voor mensen met een beperking kunnen staan.
U moet voor of achter de lijn blijven.
Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 apr 2022 19:07

Ik ben geen jurist maar ik dacht dat het de banden moesten zijn die de witte lijn niet mogen raken? Zoals bij parkeren in parkeervakken?
Neen
En uw theorie is ook "in parkeervakken" niet van toepassing ...

In een parkeerzone volgens Art 75.2 niet, omdat uw theorie niet klopt.

Buiten een parkeerzone volgens Art 75.2 (in parking of zo) niet omdat art 77.5 er niet geldt.


In dit geval staat uw voertuig (deels) op een voorbehouden parkeerplaats waar het niet mag staan ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”