overtreding binnen termijn "met uitstel"

Miekefinn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

overtreding binnen termijn "met uitstel"

#1 , 31 mar 2022 10:30

In 2019 heb ik een verkeersboete gehad voor te snel rijden. Hiervoor moest ik voor de politierechtbank komen want ik had 32km/h te hard gereden. Het vonnis was 8 dagen rijverbod en een boete waarvan de helft met uitstel (ik mag dan gedurende 3 jaar geen overtreding begaan).
Nu had ik ongeveer een half jaar geleden een briefje onder de ruit van de politie met de boodschap dat ik fout geparkeerd stond.
Bleek inderdaad dat ik mij geparkeerd had op een plaats voor gehandicapten. Heel erg want nl parkeer ik echt nooit op deze plaatsen. Het bord hing hoog in de lucht en ik had het niet gezien die avond.
Tot op heden heb ik nadat briefje onder de ruitenwisser niets ontvangen van de politie.
Duurt dit nu langer omdat het nog binnen de 3 jaar is en zal ik weer uitgenodigd worden voor de rechtbank of is de politie gewoon traag met het uitschrijven de boete? Worden alle soorten verkeersboetes hier onder gerekend of gaat het enkel over te snel rijden die men meetelt als zijn voldoende om het uitstel op te schorten.
Ander vraagje de termijn van uitstel begint die vanaf de overtreding of vanaf het vonnis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 31 mar 2022 20:10

Zal normaal gewone boete bij u binnenkomen.
Of u moet daar heel snel zijn overgereden 8_)
Valt dus niet onder herhaling.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 apr 2022 11:18

In 2019
Het vonnis was 8 dagen rijverbod en een boete waarvan de helft met uitstel

Nu had ik ongeveer een half jaar geleden een briefje onder de ruit van de politie met de boodschap dat ik fout geparkeerd stond.
Als dat doorgaat tot politierechtbank, hangt u
Tot op heden heb ik nadat briefje onder de ruitenwisser niets ontvangen van de politie.
Normaal dient u het (afschrift van) PV te ontvangen binnen de 14 dagen ...
Dit is onafhankelijk van eerdere veroordelingen.

Zeer gek dat u zelfs geen PV ontvangen hebt na 6 maanden.
E-box ook gecontroleerd ?
Want daar komt dergelijk fanmail tegenwoordig (ook) in terecht, en in sommige gevallen komt het énkel langs daar en niet meer op papier ...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211207_93751731

Tip:
Laat Ebox-meldingen ook doorsturen via Doccle
En gebruik voor beide een ander email adres.
Zo krijg je langs 2 wegen een melding.
Want dat wil wel eens in spamboxen terecht komen ...


Maar mogelijk is er nooit PV opgesteld .


Ander vraagje de termijn van uitstel begint die vanaf de overtreding of vanaf het vonnis?
Vanaf dat vonnis "in kracht van gewijsde gegaan is" (ttz definitief werd)

Reclame

Meeboohh
Berichten: 50

#4 , 01 apr 2022 12:58

inderdaad die E-box is een wettelijk geldig afleveradres. OOk voor bedrijven is dit een verplichting al zijn er bitter weinig mensen/bedrijven die dit weten.

Miekefinn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 apr 2022 20:59

Ik heb in mijn e-box gekeken en daar is er geen PV te vinden.
Ik had het inderdaad ook al zo gezet dat ik een mail krijg van zodra er een bericht in mijn e-box komt.
Alvast bedankt voor alle info.
Is er een vast termijn waarin de politie een boete kan uitschrijven of is dat die 14 dagen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 apr 2022 08:06

Is er een vast termijn waarin de politie een boete kan uitschrijven of is dat die 14 dagen?
Neen.
Tenzij je de verjaring van de feiten zou nemen, maar da's intussen 2 jaar ...

Enkel wordt (soms) een "redelijke termijn" gehanteerd in de rechtspraak:
Het PV komt mogelijk zo laat dat de doorsnee mens geen flauw benul meer heeft wat hij die dag deed, en waardoor dus diens recht op en mogelijkheid tot verdediging geschonden wordt.


Die 14 dagen is officieel de termijn waarbinnen het PV de bijzondere bewijswaarde bezit, en dus "waar" is.
Dit is vooral theoretisch.
Parket & rechters gaan er toch van uit dat het PV klopt, ook al is het niet binnen 14 dagen na de feiten verstuurd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”