Inbeslagname invalidenkaart

JasonVerhaeghe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inbeslagname invalidenkaart

#1 , 29 mar 2022 10:03

Zondag belt de politie aan mijn deur om te vragen of de wagen die op de invalide parking staat van mij is.
Ik bevestig dit en zeg hem dat mijn ma er mee rijdt. En dat hij haar eventueel moet aanspreken (woont 500m verderop in de straat). Ik rij af en toe ook met de wagen maar dan parkeer ik hem gewoon in de straat.

Hij vraagt m'n identiteitsbewijs en vraagt om de kaart te tonen. Terwijl deze zichtbaar is in de auto. Ter goeder trouw open ik de wagen en toon hem de kaart. Daarop neemt de agent de kaart in beslag omwille van oneigenlijk gebruik.
Maar ik heb niet met de auto gereden die dag. Toen zag ik echter m'n buur (die ook invalide is) aan de overzijde en viel m'n euro. Hij had de politie gebeld omdat de wagen er stond. Hij deed dit al vaker in het verleden voor buitenlandse chauffeurs die hun wagen daar plaatsten. Of omdat er iemand met de bumper over de lijn stond.

Ik heb intussen de korpschef, een commissaris, ombudsman en de burgemeester van Brugge m'n relaas gestuurd (zonder reactie). De kaart is m'n ma blijkbaar voor 6maand kwijt. Ik heb nog geen PV ontvangen. Maar kan dit zomaar.
Het is woord tegen woord. Omdat ik zei dat ik met de wagen rijdt, gaat men ervan uit dat ik de wagen daar geparkeerd heb.
In het politiekantoor zei men dat ik het PV maar moet aanvechten. Dat is toch de omgekeerde wereld. Gewoon zonder concrete bewijzen zeggen dat iemand schuldig is.
Ik heb er al een paar slapeloze nachten van. En mijn ma van 78 is er het hart van in.
BTW mijn ma heeft deze kaart omwille van haar kanker 'gekregen' en omdat ze minder mobiel is.
Alle hulp is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 29 mar 2022 10:23

Een PV heeft enkel bijzondere bewijswaarde als het tijdig verstuurd is, maar u zegt nog geen PV te hebben ontvangen? (enfin, zal in dit geval naar de houder van de kaart verstuurd worden)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 29 mar 2022 11:14

Een invalidenkaart is strikt persoonlijk: ze mag enkel gebruikt worden als de houder rijdt of meerijdt als passagier. Je zou kunnen argumenteren dat de houdster uw auto daar geparkeerd heeft en dan te voet naar haar huis gegaan is …. Is er geen parkeerplaats dichter bij haar woning?

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 29 mar 2022 11:22

als de kaart geldig is en achter de ruit ligt zoals het moet heeft de politie op dat moment geen enkel reden om de kaart in beslag te nemen.

men heeft niet kunnen vaststellen wie de wagen daar geparkeerd heeft, nog of uw moeder op dat moment eventueel passagier was de moment dat de wagen daar geparkeerd werd.

stel de politie en burgemeester aangetekend in gebreke en eis dat de kaart binnen de 7 dagen terug word bezorgd

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 mar 2022 12:27

Wagen stond op de invaliedenparking, terwijl de invalide zelf 500 meter verder woont. Als ze dat zelfstandig kan stappen, heeft ze dan wel een dergelijke kaart nodig? Zoon mocht daar niet parkeren bij thuiskomst, omdat zijn moeder zelf NIET in de wagen zat. Zelf probeer ik al bijna 3 jaar eer dergelijke kaart te bekomen. Aanvragen steeds afgewezen, omdat ik niet voldoende nietmobiel ben. Heb een evenwicht storing, na een lichte CVA, en kan moeilijk 200 meter gaan zonder stok gaan. In het ziekenhuis zeggen ze dat ik een dergelijke kaart kan aanvragen, maar bij de aanvraag steeds afgewezen op voormelde reden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 mar 2022 16:12

Dit kàn dus.
Bewijslast inzake verkeerszaken is feitelijk omgekeerd:
Agent "stelt vast" en dat is zogezegd "waar"
Vervolgens mag u uw onschuld bewijzen ...


Het PV hierover bewijst NIETS

Het stelt vast dat uw auto met de kaart van uw ma daar staat.
Het zegt niets over wie er mee reed toen voertuig geparkeerd werd ... ttz: het laatste gebruik.
En dat is wat telt.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 3-art27bis

Artikel 27bis. Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap

De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.




Agent heeft een "vermoeden" van misbruik
Maar stelt 0,0 harde feiten vast ...
Hij was niet aanwezig toen voertuig geparkeerd werd, weet dus niet wie de bestuurder was.


Dus als PV binnenvalt, geeft u aan dat uw ma met het voertuig reed (wettelijke verplichting om effectieve bestuurder door te geven) , en vervolgens gaat een nieuw PV naar uw ma

Die mag van u uw wagen gebruiken, en is gerechtigd om met met de kaart te parkeren ...



Vraag die wel gaat komen: is er geen voorbehouden parkeerplaats dichter bij uw ma thuis ?
Want ja, 500m is wel een eindje ...

artemis
Berichten: 3293

#7 , 29 mar 2022 17:33


Vraag die wel gaat komen: is er geen voorbehouden parkeerplaats dichter bij uw ma thuis ?
Want ja, 500m is wel een eindje ...
De moeder kan een voorbehouden parkeerplaats aanvragen indien de nummerplaat op haar eigen naam staat, of die van een inwonend gezinslid. Maar dan nog mag die plaats ook gebruikt worden door andere kaarthouders.
Mogelijk is de parkeerplaats waar het nu om gaat ooit aangevraagd door de overbuur/kaarthouder.

Vermits moeder toch meestal met deze auto rijdt lijkt het mij dan logischer dat de auto wordt ingeschreven op haar naam, zodat zij zelf een voorbehouden parkeerplaats kan aanvragen bij haar woning.

Het gaat hier nu over Brugge, maar in de stad waar ik woon zijn er meerdere en nogal wat voorbehouden parkeerplaatsen binnen een straal van 100-200-300m en in alle richtingen. Dus moeder zal vermoedelijk beroep kunnen doen op meerdere voorbehouden parkeerplaatsen dan enkel die bij haar zoon 500m verderop. Ze kan ook gratis parkeren op alle andere beschikbare plekken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2022 22:58

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 29 mar 2022 23:05

Ik ga akkoord met Artemis, hoewel er voor de wet geen vereiste is dat de wagen ingeschreven staat op naam van de invalide, zal dit praktisch gezien alles gemakkelijker maken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”