Passeren (= niet inhalen) langs rechts op de autostrade

KatleenB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Passeren (= niet inhalen) langs rechts op de autostrade

#1 , 21 mar 2022 17:42

Mijn zoon legde vandaag een bijna foutloos praktijkexamen af maar slaagde niet door volgende situatie:
Hij rijdt uiterst rechts op een autostrade met 3 rijstroken. Hij verandert niet van rijstrook want hij moet 1km verder de afslag nemen. Links van hem rijdt een vrachtwagen tegen 70-80 km/u op de middenstrook. Door de trage snelheid van de vrachtwagen passeert hij deze langs rechts. Dit is volgens de examinator een zware overtreding waardoor hij niet slaagt.

Nochtans als ik de Wegcode erbij haal, lees ik: 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Vraag: heeft hij op basis van deze wettekst een zware overtreding begaan? Heeft het zin om dit resultaat aan te vechten? De examinator zei dat hij hem los van deze ene overtreding een heel goede chauffeur vond. Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2022 18:28

Dit is inderdaad een overtreding. Ik neem aan dat een kilometer voor de afrit nog geen borden stonden waarvan sprake in je citaat van de Wegcode.

Het feit dat je dit passeren noemt in plaats van inhalen verandert natuurlijk niks aan de zaak.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2022 20:22

Om zeker te zijn of de situatie die u aanhaalt klopt, zouden we de exacte locatie moeten kunnen zien. Kan u misschien een street view posten?

Zoals Thomas echter aanhaalt, twijfel ik echter of deze situatie al van toepassing zal zijn en was uw zoon nog 'gewoon' op de snelweg, waardoor dit inderdaad een zware fout was.

Reclame

Issued
Berichten: 1231

#4 , 21 mar 2022 20:25

Worden uitritten niet meestal met Voorweg wijzers aangeduid en dus een F25 of F27?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 mar 2022 07:37

Worden uitritten niet meestal met Voorweg wijzers aangeduid en dus een F25 of F27?
Neen, met "enkele" F15
Doorgaans pas op 400m en staan waar men effectief een afritstrook heeft, en dus pas van daar de F15 ook kan opvolgen.


De witte borden die in VL geplaatst worden op 1600, 800m zijn nergens terug te vinden in de wegcode, hebben bijgevolg geen juridische waarde, en zijn eigenlijk niet eens toegelaten ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 mar 2022 07:45

Door de trage snelheid van de vrachtwagen passeert hij deze langs rechts. Dit is volgens de examinator een zware overtreding waardoor hij niet slaagt.
3de graads overtreding

Eerste 2 jaar dat hij zijn (definitieve) rijbewijs heeft, zal een PV voor zo'n inbreuk hem dat rijbewijs kosten ...

Nochtans als ik de Wegcode erbij haal, lees ik: 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen
En is dat zo of niet ?
of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5
En is dat zo of niet ?

Vraag: heeft hij op basis van deze wettekst een zware overtreding begaan?
Dat kan je niet beoordelen zonder de (verkeers)situatie te kennen op dat moment
Zijn er borden F13 / F15 ?
Was het zodanig druk dat Art 9.5 van toepassing is ?

Ik neem aan dat examinator wel in staat is dat te beoordelen ...

Heeft het zin om dit resultaat aan te vechten?
Weinig
Dit is vooral een theoretische mogelijkheid, die doorgaans nergens toe leidt

jef007
Berichten: 1683

#7 , 22 mar 2022 14:58

wist uw zoon ( op het moment van "passeren") al dat hij rechts diende af te slaan?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 mar 2022 17:47

wist uw zoon ( op het moment van "passeren") al dat hij rechts diende af te slaan?
Maakt niet uit ...

cesto
Berichten: 324

#9 , 22 mar 2022 22:52

wist uw zoon ( op het moment van "passeren") al dat hij rechts diende af te slaan?
Maakt niet uit ...
Toch wel! Aangezien die trage vrachtwagen nota bene op de 2e rijstrook reed ipv op de 1e kunnen we inderdaad vermoeden dat TS haar zoon zich al op de uitrijstrook bevond na een F13 of F15 bord. Hoever dat bord stond van de afrit weten we nu uiteraard niet (1 km, iets meer, iets minder?). Alleen de bestuurder zou hier kunnen vertellen wat hij precies van plan was, of hij die richtingwijzers volgde of hij mondelinge instructies had gekregen van de examinator om de snelweg te verlaten…

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 mar 2022 23:34

Toch wel!
Fantaseer elders uw eigen wegcode ...
Aangezien die trage vrachtwagen nota bene op de 2e rijstrook reed ipv op de 1e kunnen we inderdaad vermoeden dat TS haar zoon zich al op de uitrijstrook bevond na een F13 of F15 bord.
Er staan nauwelijks F13 op snelwegen in België ...

De F15 staan pas aan de afrit-strook
Al wat er voor staat, in 't wit, zijn zoals gezegd géén geldige borden


Als zoon van Vraagsteller zich op de uitrit-strook had bevonden, zou examinator er ook geen punt van gemaakt hebben.
Maar zoals zij zelf stelt: het was 1 km VOOR de uitrit ...

Issued
Berichten: 1231

#11 , 23 mar 2022 06:42

Worden uitritten niet meestal met Voorweg wijzers aangeduid en dus een F25 of F27?
Neen, met "enkele" F15
Doorgaans pas op 400m en staan waar men effectief een afritstrook heeft, en dus pas van daar de F15 ook kan opvolgen.


De witte borden die in VL geplaatst worden op 1600, 800m zijn nergens terug te vinden in de wegcode, hebben bijgevolg geen juridische waarde, en zijn eigenlijk niet eens toegelaten ...
https://maps.app.goo.gl/RujAKQm63p1HHnmt7

Ik had het op deze borden. Dat is toch een F25 of ben ik er naast aan het slaan?

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 23 mar 2022 16:19

Worden uitritten niet meestal met Voorweg wijzers aangeduid en dus een F25 of F27?
Neen, met "enkele" F15
Doorgaans pas op 400m en staan waar men effectief een afritstrook heeft, en dus pas van daar de F15 ook kan opvolgen.


De witte borden die in VL geplaatst worden op 1600, 800m zijn nergens terug te vinden in de wegcode, hebben bijgevolg geen juridische waarde, en zijn eigenlijk niet eens toegelaten ...
https://maps.app.goo.gl/RujAKQm63p1HHnmt7

Ik had het op deze borden. Dat is toch een F25 of ben ik er naast aan het slaan?
Dat lijkt me idd een F25 te zijn, maar daar mag je NIET rechts voorbijrijden/inhalen.
Een F15, waarbij dat wel mag, is bvb deze: https://www.google.com/maps/@51.0304107 ... 384!8i8192
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 23 mar 2022 16:29

https://maps.app.goo.gl/RujAKQm63p1HHnmt7

Ik had het op deze borden. Dat is toch een F25 of ben ik er naast aan het slaan?
Ja die staan er ook nog , is idd F25

Maar die laten geen rechts inhalen toe ...

Issued
Berichten: 1231

#14 , 23 mar 2022 19:38

Het was indd mijn origineel punt om aan te duiden dat TS vermoedelijk de F25 als een F15 aanzag en daardoor een foute conclusie trok.

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 mar 2022 03:36

Je kan ook stellen, als de vrachtwagen rond de 70-80km/u reed, zou TS op rechter rijstrook, rond de minimum snelheid en er misschien onder, moeten rijden. Die trage middenvakrijders en linksrijders zijn een ware pest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”