Passeren (= niet inhalen) langs rechts op de autostrade

Masty
Berichten: 88

Re: Passeren (= niet inhalen) langs rechts op de autostrade

#16 , 25 mar 2022 11:06

Zonder al die borden om de oren geslagen te krijgen...
Simpel gezegd mag je nooit rechts inhalen als je dezelfde richting uitgaat als het voertuig dat je rechts inhaalt.
Dus zolang dat je jezelf op de autostrade bevindt ga je dezelfde richting uit.
Eenmaal je op de rijstrook van de afrit bent mag je het voertuig dat links van jou is langs rechts inhalen omdat je niet meer dezelfde richting uitgaat, rekening houdend met de maximumsnelheid op dat desbetreffende vak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cesto
Berichten: 324

#17 , 25 mar 2022 11:16

Je kan ook stellen, als de vrachtwagen rond de 70-80km/u reed, zou TS op rechter rijstrook, rond de minimum snelheid en er misschien onder, moeten rijden. Die trage middenvakrijders en linksrijders zijn een ware pest.
Ja, ik vraag me inderdaad ook af wat die vrachtwagen op de midden- of linker rijstrook deed als de eerste strook vrij was. Hij was duidelijk in overtreding.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 25 mar 2022 13:38

Je kan ook stellen, als de vrachtwagen rond de 70-80km/u reed, zou TS op rechter rijstrook, rond de minimum snelheid en er misschien onder, moeten rijden.

Artikel 21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.


Artikel 10. Snelheid
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers,

Reclame

Masty
Berichten: 88

#19 , 26 mar 2022 10:37

Ja, ik vraag me inderdaad ook af wat die vrachtwagen op de midden- of linker rijstrook deed als de eerste strook vrij was. Hij was duidelijk in overtreding.
[/quote]

Aankomende wegenwerken, verkeerswisselaar waar hij links moest, komende hindernis die hij vroeger gezien heeft dan de auto's... en zo kan ik nog wat voorbeelden aanhalen.
Een vrachtwagenchauffeur doet zoiets niet voor de lol, het is zo al uitdagend genoeg met een vrachtwagen in het verkeer.

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#20 , 26 mar 2022 18:45

Je kan ook stellen, als de vrachtwagen rond de 70-80km/u reed, zou TS op rechter rijstrook, rond de minimum snelheid en er misschien onder, moeten rijden.

Artikel 21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.


Artikel 10. Snelheid
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers,
Ik doelde ook op het feit, dat zo traag rijden op de autoSNELweg en zeker op het midden of linker rijvak, een grote ergernis en evenzeer overtreding.

Indd neem die trage linksrijders weg en het probleem van rechts inhalen wordt tot het minimum herleidt.

aceke
Berichten: 138

#21 , 08 apr 2022 21:59

En is wel degelijk een verschil tussen inhalen en voorbij rijden.
Ik zou dit voor de rechtbank laten komen de kans is dan heel groot dat je in gelijk gesteld wordt als je kan aantonen wat je zegt natuurlijk...

LeenW
Berichten: 12828

#22 , 08 apr 2022 22:44

En is wel degelijk een verschil tussen inhalen en voorbij rijden.
Ik zou dit voor de rechtbank laten komen de kans is dan heel groot dat je in gelijk gesteld wordt als je kan aantonen wat je zegt natuurlijk...
Voorbijrijden vereist dat het andere voertuig stil staat, wat hier duidelijk niet het geval is.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#23 , 09 apr 2022 10:40

En is wel degelijk een verschil tussen inhalen en voorbij rijden.
Ik zou dit voor de rechtbank laten komen de kans is dan heel groot dat je in gelijk gesteld wordt als je kan aantonen wat je zegt natuurlijk...
Er is geen PV opgesteld door de politie dus wat zal je voor de rechtbank laten komen ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”