Verjaringstermijn GAS-boete bij verweer

Aaelbre
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verjaringstermijn GAS-boete bij verweer

#1 , 20 mar 2022 10:58

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag in verband met het al dan niet schorsen van de verjaringstermijn van GAS-boetes.

De feiten:
Op 10/3/2021 en 14/3/2021 werd er twee keer een inbreuk van mij vastgesteld (niet in acht nemen verkeersbord C3, nieuwe verkeerssituatie die onduidelijk was aangegeven - verkeersknip Burchtstraat Leuven). Binnen de twee weken werden mij 2 GAS-boetes opgelegd (2x€58) waartegen ik twee keer schriftelijk verweer heb ingediend op 12/4/2021.
Sinds mijn verweer heb ik echter niets meer gehoord, tot nu op 11/3/2022, iets meer en iets minder dan één jaar na de 2 feiten. Vermits een GAS-boete binnen de 6 maanden opgelegd moet worden (=verjaringstermijn), vermoed ik dan ook dat deze termijn verder liep na het indienen van mijn schriftelijk verweer, en deze termijn niet geschorst werd gedurende 11 maanden. Aangezien er meer dan 6 maanden tussen mijn verweer en de tweede beslissing was, kan er geen sprake zijn van een geldige stuiting indien de termijn niet geschorst werd.
Vandaar denk ik dus dat beide overtredingen inmiddels verjaard zijn, maar er valt zeer weinig informatie te vinden m.b.t. de stuiting en schorsing van de verjaringstermijn.

Zouden jullie aub mijn interpretatie kunnen bevestigen of weerleggen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mar 2022 11:35

nieuwe verkeerssituatie die onduidelijk was aangegeven - verkeersknip Burchtstraat Leuven).

Is al kilometers vooraf duidelijk aangegeven, en nog eens meermaals herhaald.

Aaelbre
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2022 11:47

nieuwe verkeerssituatie die onduidelijk was aangegeven - verkeersknip Burchtstraat Leuven).

Is al kilometers vooraf duidelijk aangegeven, en nog eens meermaals herhaald.
Mava105, dit antwoord is volledig naast de kwestie. Enige informatie die ik nodig heb is of de verjaring al dan niet is ingetreden. Bedankt.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 20 mar 2022 12:03

De GASboete werd na 2 weken opgelegd. Dus ruimschoots sneller dan 6 maand.

De antwoordtijd op verweer is niet vastgelegd doch de teller voor t opleggen v d boete stopt niet: de boete is al opgelegd: enkel de betaling ervan wordt opgeschort tot er een negatieve belissing komt. Dan start de 1 maand voor betaling

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 20 mar 2022 12:10

wat men altijd kan aanhalen is dat de redelijk termijn in deze is overschreden

nadeel is dat het een 50/50 kans is dat het aanvaard word voor de rechtbank

Aaelbre
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2022 12:18

wat men altijd kan aanhalen is dat de redelijk termijn in deze is overschreden

nadeel is dat het een 50/50 kans is dat het aanvaard word voor de rechtbank
Indien de administratieve sanctie rechtsgeldig is opgelegd, lijkt het me persoonlijk gunstiger en minder moeite om gewoonweg te betalen? Een vermindering van de geldboete of eenvoudige schuldigverklaring door politierechter na overschrijding redelijke termijn + gerechtskosten lijkt me te veel van het goede :))

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 mar 2022 13:46

wat men altijd kan aanhalen is dat de redelijk termijn in deze is overschreden

nadeel is dat het een 50/50 kans is dat het aanvaard word voor de rechtbank
Kansverdeling ligt eerder op 0,5 / 99,5 dat dit argument aanvaard wordt door politierechtbank ...

Strafrechterlijke verjaring is al verlengd naar 2 jaar, desgewenst te stuiten met nog eens 2 jaar :!:


Als PRB alles zou afvoeren dat er pas 1 jaar na feiten behandeld wordt ... :shock:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 mar 2022 13:56

De GASboete werd na 2 weken opgelegd. Dus ruimschoots sneller dan 6 maand.

de boete is al opgelegd: enkel de betaling ervan wordt opgeschort
Dat is de uitleg die overheid gebruikt in geval van verkeersinbreuken via GAS, het tegenovergestelde van alle rechtsprincipes én andere inbreuken die via GAS afgehandeld worden :

Op moment dat je post krijgt, ben je al "veroordeeld" en is de "boete" al opgelegd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”