C3 - uitzonderlijke plaatselijk verkeer ANPR

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

C3 - uitzonderlijke plaatselijk verkeer ANPR

#1 , 11 mar 2022 11:11

Beste,

in de gemeente Asse voeren ze via ANPR camera's "verboden" routes in.

https://www.asse.be/file/download/21108 ... BB609612C9

Dit om zowel sluipverkeer tegen te gaan,
Hier staan borden C3, uitzonderlijke plaatselijk verkeer op deze wegen.

En dus nu recent ANPR camera's die dit controleren.

Ze hebben een communicatie uitgestuurt (zie link) dat die bewegingen niet toegelaten zijn.

Nu woont een collega daar en had ik met hem de discussie.
Zijn vrouw en hem hebben 1 auto.
Ze rijdt na het werk naar huis (passeert 1 ANPR camera)
ze wonen in deze zone.
De man neemt de auto over en gaat met de zoon naar de muziekles.
Deze locatie is de andere kant. (dus 2de ANPR camera.)

De gemeente gecontacteerd hierover en ze laten weten dat dit NIET mag.
Beste,

Wanneer de wagen binnen een te kort tijdsbestek de camera’s op Vrijhout en Langestraat passeert, volgt er inderdaad een verbalisatie.
Dit is voor iedereen gelijk, ongeacht de domicilie.

Met vriendelijke groeten,

XXXX YYYYY
Deskundige Mobiliteit
Gemeenteplein 1
1730 Asse
Tel +32 2 454 19 81
Iemand ervaring of advies?
omrijden is qua tijdstip van lessen/terugkeer na het werk niet haalbaar.

Ik had hem gezegd dat hij dit best zal winnen en als hij een boete krijgt protest moet aantekenen.
maar had hem ook verteld dat ik het hier ging plaatsen.

Er is voldoende info (gegevens van telefoon man, vrouw, werk locatie, locatie lessen, ...)

bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 11 mar 2022 11:16

Dit geef ik voldoende kans om mee naar de rechtbank te stappen.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2022 11:27

Lijkt mij toch over plaatselijk verkeer te gaan. Kan er geen vergunning aangevraagd worden zodat je op de 'whitelist' komt?

In andere gemeenten kan dit, dus zou hier ook k moeten kunnen

Reclame

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#4 , 11 mar 2022 12:01

Lijkt mij toch over plaatselijk verkeer te gaan. Kan er geen vergunning aangevraagd worden zodat je op de 'whitelist' komt?

In andere gemeenten kan dit, dus zou hier ook k moeten kunnen
niet mogelijk zeggen ze.
Doorrijden = boete.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 11 mar 2022 12:49

Als je er woont, ben je plaatselijk verkeer.
Laat ze het maar voor de rechtbank trekken, dit win je met 2 vingers in de neus.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2022 23:34

Zever in pakjes van de gemeente, omdat ze zich er lekker makkelijk vanaf willen maken.

Als je om eender welke reden in die zone moet zijn, dan ben je plaatselijk verkeer. Hoe lang je daar bent is niet van belang. Die ANPR camera's voor plaatselijk verkeer zijn een complete klucht...

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2022 04:33

Als je er woont, ben je plaatselijk verkeer.
Laat ze het maar voor de rechtbank trekken, dit win je met 2 vingers in de neus.
Dat sowieso. Maar ook als ik daar niet woon maar iets wil komen afgeven aan iemand die daar woont, ben ik toch plaatselijk verkeer.

Ik zie niet in hoe zoiets met ANPR-camera’s te controleren valt.

Voorbeeld van de TS en reactie van de gemeente zijn iets wat graag gelezen wordt en waar een lokale journalist dus wel iets mee kan doen. Als die uitleg vragen van de burgemeester of een schepen, heb je meer kans dan wanneer een ambtenaar een standaard antwoord kan geven.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 14 mar 2022 09:20

Plannetje met "verboden bewegingen" is juridisch klinkklare onzin ...

Men is plaatselijk verkeer, of niet :

Artikel 2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Plaatselijk verkeer kan dus enkel de toegang regelen tot een straat of zone.
Niet welke richting men uit draait ...

Bij richtingsverandering komt men in andere straat, daar kan een (plaatselijke) C3 zelfs niets meer verbieden, want die geldt dan niet eens meer :!:

En als er een zonale C3 "Plaatselijk verkeer" staat, bent u dan als bewoner overal in de zone plaatselijk verkeer ...


Dat moet men met andere borden regelen
Of met meerdere straten met elk apart "plaatselijk verkeer", maar waardoor dan ook bewoners van achtergelegen straten, niet door mogen ...

Kan natuurlijk dat Asse een verbod om links of rechts af te slaan invoert, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer, en dan in de 'verboden' straat/richting ook C3 uitgezonderd plaatselijk verkeer zet - dat kan.
Maar dat kan je niet controleren met de paar camera's op plan ...

Ik zie ook niet in hoe men "plaatselijk verkeer" op Brusselsesteenweg N9 kan invoeren


Talloze gemeenten én politiezones blijken echter zelfs het simpele concept "plaatselijk" verkeer niet te begrijpen - maar ze gaan er wél tegen verbaliseren.


Bovendien mag een ANPR hier enkel PV opstellen voor het overtreden van de TOEGANG
Ander gebruik is niet alleen foutief, het stelt dan een andere inbreuk vast, en dat kan bvb niet meer met GAS-wet ... of het kan mogelijk zelfs om "inbreuken" gaan die niet eens vastgesteld mogen worden met camera.

Andere wettelijke bepaling in GAS-wet is dat de ANPR camera de inbreuk moet vaststellen
Die moet dus bij de C3's staan ...
Er is niet voorzien dat zo'n camera een gevolg van die vermeende inbreuk mag vast stellen ...



Kort samengevat:

C3 is niet zonaal:
U mag enkel die straat in als u er woont, of voor andere toegelaten gebruik (zie Art 2.47)

C3 is zonaal:
U mag als bewoner van een straat in die zone, in de ganse zone rondrijden (of volgens Art 2.47)


Verbodsbord C3 staat los van richtingsveranderingen en richtingen die u uit rijdt ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 14 mar 2022 09:28

Beste,

Wanneer de wagen binnen een te kort tijdsbestek de camera’s op Vrijhout en Langestraat passeert, volgt er inderdaad een verbalisatie.
Dit is voor iedereen gelijk, ongeacht de domicilie.

Met vriendelijke groeten,

XXXX YYYYY
Deskundige Mobiliteit
Ik had hem gezegd dat hij dit best zal winnen en als hij een boete krijgt protest moet aantekenen.
Dat "deskundige" mogen ze er af laten ...


Als men bewoner is van die zone, zelfs vooraf politie in gebreke stellen dat ze valse PVs opstellen indien ze een bewoner vd zone "plaatselijk verkeer" verbaliseren om door die zone te rijden ... :!:

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 mar 2022 12:16

https://www.politie.be/5408/over-ons/organisatie

De leiding van de politiezone wordt gevoerd door een samenwerking tussen:

De korpschef: HCP Kurt Tirez (PZ.AMOW.Korpschef@police.belgium.eu)

Voorzitter politieraad: Burgemeester - voorzitter politieraad Koen Van Elsen

Betrokkene neemt best contact op met de korpschef of de burgemeester om de zaak voor te leggen. De burgemeester aangetekend in gebreke stellen kan u daarna nog altijd op basis van bovenstaande argumentatie.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mar 2022 22:17

En zo wordt dit dan effectief aangeduid door de gemeente Asse. Veel succes als je dit tegenkomt.


Afbeelding

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 mar 2022 22:39

Dat... Is indrukwekkend incompetent.

Hier staat dus;

- verkeer toegelaten in beide richtingen na een gedeelte van de rijbaan met éénrichtingsverkeer (A39)
MAAR
Uitgezonderd -3,5t en plaatselijk verkeer... Wat betekent dat zelfs!? Hoe kun je uitzonderingen maken voor een gevaarbord? DIe moeten dus niet opletten? EN staat (hopelijk) aan een kruispunt, waar het volledig overbodig is;

En dan tegelijkertijd ;

- Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder (C3)
MAAR
Uitzondering voor Bus, Taxi, gemeentelijke afvalophaling & prioritaire voertuigen.. Das eigenlijk dus een voetgangerszone? (F103)

Efkens gekeken, ze zoeken in Asse precies geen verkeersdeskundige, nochtans zouden ze er één kunnen gebruiken... Of toch iemand die ooit de wegcode eens gelezen heeft.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 17 mar 2022 17:17

En zo wordt dit dan effectief aangeduid door de gemeente Asse. Veel succes als je dit tegenkomt.


Afbeelding
Daar mag dus nagenoeg NIEMAND meer door

Zélfs geen fietser - dat onderbord staat niet meer bij een geldend verbodsbord

Enkel nog bus, taxi, afvalophaling, en prio voertuigen ...


ik ga die foto pikken ;-)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 17 mar 2022 17:25

Wel uitkijken dus :!:

Deze totale incompetentie is wél degelijk juridisch afdwingbaar, én kan met ANPR gecontroleerd worden ...

Dit gaat immers niet meer om "plaatselijk verkeer"
Dit is effectief straat (en alle straten er achter) langs deze weg afsluiten behalve voor bovenvermelde weggebruikers :!:

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 mar 2022 17:26

En zo wordt dit dan effectief aangeduid door de gemeente Asse. Veel succes als je dit tegenkomt.


Afbeelding
Daar mag dus nagenoeg NIEMAND meer door

Zélfs geen fietser - dat onderbord staat niet meer bij een geldend verbodsbord

Enkel nog bus, taxi, afvalophaling, en prio voertuigen ...


ik ga die foto pikken ;-)
Jij mag die gerust gebruiken naar believen hoor.

Vreemd genoeg denkt er effectief iemand bij de gemeente Asse dat je op die manier een tijdelijke situatie kan aanduiden. Ze bedoelen: normaal is deze straat enkele richting, maar nu tijdelijk in beide richtingen maar dan enkel voor plaatselijk verkeer. En dit op basis van bepaalde routes die je mag nemen, en die alleen online terug te vinden zijn.

Oh ja, en de bussen en taxi’s mogen er ook door.

Ik snap dat er eigenlijk niemand door mag, maar er zijn ganse wijken achter deze borden waar mensen wonen hè.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”