Vraag ivm comformiteit bromfiets

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

Vraag ivm comformiteit bromfiets

#1 , 10 mar 2022 17:02

Gisteren werd bromfiets van mijn dochter op de rollenbank gezet door de politie.
Conclusie -> inbeslagname want brommer ging 62Km/U.
Ik heb vernomen dat de brommer gaat gecontroleerd worden en alle niet conforme stukken zouden er af gehaald worden.
Een werkwijze waar ik totaal geen probleem mee heb trouwens.

Maar:

De brommer is amper een half jaar oud (+- 400 km op de teller) en als ik er zelf mee reed ging die idd al eens net over de 50km/u. Maar zeker geen 62km/u.
Voor zo ver ik weet is er niet aan geprutst en dat zou ik ook niet toelaten.

Maar ik had toch nog wat vraagjes:

Stel dat degene die de brommer controleert niets vind dat niet conform is. Aangezien ik veronderstel dat er niets niet-conform te vinden is kan dat dus best. Alhoewel ik me de vraag stel of die mensen écht van elk merk weten wat er waar hoort te zitten maar dat is een ander verhaal.

Kan ik hier een klacht voor indienen tegen de verkoper/constructeur want tenslotte hebben wij in goed vertrouwen een nieuwe bromfiets gekocht nét omdat we een betrouwbare bromfiets wilden hebben die ook nog eens legaal in orde is.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

MVrGr,

'Beire'

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 mar 2022 19:11

politie heeft (originele) plannen van elk voertuig, wat ze niet hebben kunnen ze opvragen.

als blijkt dat er daadwerkelijk niks extra is aangebracht, dan is het beste dat u de verkoper aanschrijft om de brommer conform de wetgeving te brengen.

fouten in de constructie van het voertuig kunnen immers altijd gebeuren

Issued
Berichten: 1227

#3 , 10 mar 2022 19:55

Wat voor type brommer was het? Type Dax of type booster?

De politie heeft geen plannen van alle brommers. Je mag zelfs stukken veranderen aan een brommer zolang deze stukken het vermogen of snelheid niet opdrijven en ze het juiste keurmerk dragen en verder voldoen aan de technische eisen van een bromfiets.

Je kan de constructeur nu moeilijk iets verwijten. Je wist namelijk dat hij te snel ging en je hebt er niets mee gedaan. Om dan klacht tegen de constructeur in te dienen omdat je dochter ermee betrapt is, dat lijkt mij weinig slaagkansen te hebben.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 mar 2022 20:07

Politie controleert met een geijkte rollenbank, en die is nauwkeuriger dat de kilometerteller op de brommer zelf. Daar waar die bij TS 50 km/hr aangaf, reed TS mogelijks 60 of meer km.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 10 mar 2022 20:39

Wie is eigenaar van de bromfiets?

Schaevertje
Berichten: 68

#6 , 11 mar 2022 00:12

Staat er in het PV een merk/type van de rollenbank die ze gebruikt hebben? Ik weet dat in het verleden er problemen ivm de ijking van de curvometers was. Of ze de dag van vandaag een modernere variant gebruiken weet ik helaas niet, maar het zou mij niet verbazen dat er een foute snelheid geregistreerd is. Je zou de eerste niet zijn!

Een km teller geeft altijd een afwijking naar boven. Met mijn auto moet ik gemiddeld 5km/u sneller rijden. Dus 75km/u om 70/u GPS snelheid te hebben.
Ik reed vroeger met een opgefokte bromfiets die een reële snelheid haalde van 70km/u. De teller gaf makkelijk 85 aan. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de afwijking.

Ik denk in dit geval dat het de moeite is om de werking van de curvometer in vraag te stellen en de discussie aan te gaan op de rechtbank.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 mar 2022 09:07

Rollenbanken politie zijn al decennia notoir ONnauwkeurig ...

De "geijkte" rollensnelheid klopt wel
Maar er is geen weerstand in dat systeem
Waardoor snelheid "op rollen" veel hoger uitkomt dan in realiteit

En test is zeer beïnvloedbaar door de tester (ifv druk uitgeoefend op achterwiel)


Enige juiste test is conformiteitstest volgens KB motorfietsen & bromfietsen
Op diezelfde manier (basics: vlak, "norm"bestuurder) "flitsen" met radar komt in de buurt

Masty
Berichten: 88

#8 , 12 mar 2022 11:30

Die bromfiets gaat naar een handelaar/mechanieker die gaat nakijken of er verboden onderdelen opzitten om ze daarna te demonteren.
Bij jullie zal dat niet het geval zijn, de verkoper gaat geen grotere cilinder, carburator of uitlaat op een nieuwe brommer gemonteerd hebben.
50cc'tjes rijden van de fabriek uit al sneller dan 25 of 45 km/h, het is aan de handelaar in de uitlaat een sluitring (rondelle) te lassen zodat de ingangsdiameter van de uitlaat kleiner wordt om het toerental van de motor wat tegen te houden.
In uw geval gaat de mechanieker enkel een rondelle in de uitlaat lassen om de brommer op de toegelaten snelheid te krijgen.

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 mar 2022 17:27

Staat er in het PV een merk/type van de rollenbank die ze gebruikt hebben? Ik weet dat in het verleden er problemen ivm de ijking van de curvometers was. Of ze de dag van vandaag een modernere variant gebruiken weet ik helaas niet, maar het zou mij niet verbazen dat er een foute snelheid geregistreerd is. Je zou de eerste niet zijn!

Een km teller geeft altijd een afwijking naar boven. Met mijn auto moet ik gemiddeld 5km/u sneller rijden. Dus 75km/u om 70/u GPS snelheid te hebben.
Ik reed vroeger met een opgefokte bromfiets die een reële snelheid haalde van 70km/u. De teller gaf makkelijk 85 aan. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de afwijking.

Ik denk in dit geval dat het de moeite is om de werking van de curvometer in vraag te stellen en de discussie aan te gaan op de rechtbank.
Heb nog geen verhoor/PV gehad maar ik vermoed dat er wel zal opstaan dat de curvometer geijkt was. Ik laat wel iets weten als ik het verslag/PV heb.

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#10 , 13 mar 2022 17:33

politie heeft (originele) plannen van elk voertuig, wat ze niet hebben kunnen ze opvragen.

als blijkt dat er daadwerkelijk niks extra is aangebracht, dan is het beste dat u de verkoper aanschrijft om de brommer conform de wetgeving te brengen.

fouten in de constructie van het voertuig kunnen immers altijd gebeuren
OK, de verkoper/firma contacteren gaan we zeker doen. Ik vind het gewoon raar dat een splinternieuwe brommer die op de eigen teller amper tegen de 50KM/h aantikt op de rollenbank ineens 62 haalt. Ik dacht altijd dat de km teller meer aangeeft dan de werkelijk gehaalde waarde maar hier zou dat andersom blijken.

En dan nog -> ben ik als eigenaar verplicht om zelf een rollenbank te kopen/huren om te kijken of de brommer wel conform is?
Dan vraag ik me af hoe het met andere voertuigen zit. Stel dat mijn auto km aanduiding ook zo zou liegen. Dan kreeg ik toch boetes bij de vleet omdat ik niet wist dat de snelheidsaanduiding niet klopte. :-(

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 mar 2022 18:17

Wat voor type brommer was het? Type Dax of type booster?

De politie heeft geen plannen van alle brommers. Je mag zelfs stukken veranderen aan een brommer zolang deze stukken het vermogen of snelheid niet opdrijven en ze het juiste keurmerk dragen en verder voldoen aan de technische eisen van een bromfiets.

Je kan de constructeur nu moeilijk iets verwijten. Je wist namelijk dat hij te snel ging en je hebt er niets mee gedaan. Om dan klacht tegen de constructeur in te dienen omdat je dochter ermee betrapt is, dat lijkt mij weinig slaagkansen te hebben.
Geen type Dax of Booster.

Maar zijn al naar verkoper geweest omdat de teller soms naar de 50km/u neigde te gaan en daar melding gekregen dat " de snelheidsmeter altijd meer aangeeft dan de werkelijkheid en dat is normaal".

Tja, die uitleg hebben we natuurlijk niet op papier.

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#12 , 13 mar 2022 18:20

Politie controleert met een geijkte rollenbank, en die is nauwkeuriger dat de kilometerteller op de brommer zelf. Daar waar die bij TS 50 km/hr aangaf, reed TS mogelijks 60 of meer km.
Dat lijkt mij ook een logische verklaring, maar dan kunnen ze er beter geen teller op zetten. En aangezien dochter met brommer reed weet ik niet of die op haar leeftijd en zo weinig rijvervaring het verschil tussen 50 en 60 p/u zou kunnen inschatten. Ik kan dat zelfs niet eens. :(

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#13 , 13 mar 2022 18:22

Rollenbanken politie zijn al decennia notoir ONnauwkeurig ...

De "geijkte" rollensnelheid klopt wel
Maar er is geen weerstand in dat systeem
Waardoor snelheid "op rollen" veel hoger uitkomt dan in realiteit

En test is zeer beïnvloedbaar door de tester (ifv druk uitgeoefend op achterwiel)


Enige juiste test is conformiteitstest volgens KB motorfietsen & bromfietsen
Op diezelfde manier (basics: vlak, "norm"bestuurder) "flitsen" met radar komt in de buurt
Daar ben ik het zeker mee eens, desnoods mogen ze van mij zelf met de brommer rondrijden om eea te checken. En moest de brommer 50km/u gaan dan was dat ook te snel, maar dat die op de rollen 62km haalt en op de gewone weg niet is toch een ongehoord verschil vind ik persoonlijk.

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#14 , 13 mar 2022 18:27

Die bromfiets gaat naar een handelaar/mechanieker die gaat nakijken of er verboden onderdelen opzitten om ze daarna te demonteren.
Bij jullie zal dat niet het geval zijn, de verkoper gaat geen grotere cilinder, carburator of uitlaat op een nieuwe brommer gemonteerd hebben.
50cc'tjes rijden van de fabriek uit al sneller dan 25 of 45 km/h, het is aan de handelaar in de uitlaat een sluitring (rondelle) te lassen zodat de ingangsdiameter van de uitlaat kleiner wordt om het toerental van de motor wat tegen te houden.
In uw geval gaat de mechanieker enkel een rondelle in de uitlaat lassen om de brommer op de toegelaten snelheid te krijgen.
Ik hoop het dat het zo gaat. Anderzijds vraag ik me het volgende af: Ik heb al eens gehoord van zo'n electronische begrenzingsystemen die worden gebruikt door sommigen om met hun opgevoerde brommer controles door te komen.

Stel dat ik zo iets laat monteren maar wel dat die permanent werkt. Dus niet vanop afstand in/uit werking stellen of zo.

Dat is enerzijds niet origineel bij de brommer behorend maar anderzijds zorgt dat ervoor dat de brommer altijd 'in regel' is qua snelheid.
Zou dat mogen of zou dat bij een controle en ze twijfelen en dat niet originele onderdeel komt tevoorschijn een probleem opleveren?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 14 mar 2022 10:32

Ik heb al eens gehoord van zo'n electronische begrenzingsystemen die worden gebruikt door sommigen om met hun opgevoerde brommer controles door te komen.

Stel dat ik zo iets laat monteren maar wel dat die permanent werkt.
U mag geen dergelijke wijzigingen aanbrengen aan een goedgekeurd type motorvoertuig ...


Als bromfiets origineel te snel rijdt, is dat een probleem voor de verkoper en fabricant / invoerder.
Import of produceren en verkopen van niet conforme motorvoertuigen is immers verboden.


Als u zeker bent dat er na aankoop niet mee gepoterd is, legt u klacht neer tegen verkoper en invoerder.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”