Vraag ivm comformiteit bromfiets

Beire64
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

Re: Vraag ivm comformiteit bromfiets

#16 , 14 mar 2022 15:13

Ik heb al eens gehoord van zo'n electronische begrenzingsystemen die worden gebruikt door sommigen om met hun opgevoerde brommer controles door te komen.

Stel dat ik zo iets laat monteren maar wel dat die permanent werkt.
U mag geen dergelijke wijzigingen aanbrengen aan een goedgekeurd type motorvoertuig ...


Als bromfiets origineel te snel rijdt, is dat een probleem voor de verkoper en fabricant / invoerder.
Import of produceren en verkopen van niet conforme motorvoertuigen is immers verboden.


Als u zeker bent dat er na aankoop niet mee gepoterd is, legt u klacht neer tegen verkoper en invoerder.
Bedankt voor uw antwoord, ik dacht dit ook al (ook qua garantie ivm recent voertuig) maar wou toch zeker spelen.

We hebben alvast een advocaat onder de arm genomen want of we dit kunnen winnen of niet het is een principe kwestie en daar wil ik gerust een advocaat voor betalen. Ook al zal het (danig) meer kosten dan het ons uiteindelijk opbrengt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#17 , 15 mar 2022 06:49

We hebben alvast een advocaat onder de arm genomen want of we dit kunnen winnen of niet het is een principe kwestie en daar wil ik gerust een advocaat voor betalen. Ook al zal het (danig) meer kosten dan het ons uiteindelijk opbrengt.
Dat is de instelling waar advocaten rijk van worden. Blijf het rationeel bekijken.

Masty
Berichten: 88

#18 , 15 mar 2022 11:42

Als je een elektronische begrenzer op de ontsteking plaatst die niet vanop afstand bedienbaar is en er niet "zomaar" kan tussenuit genomen worden zie ik verder het probleem niet. Als dit ontdekt wordt zal niemand hier een probleem van maken omdat iemand met kennis van zaken meteen ziet dat het niet de bedoeling is te frauderen. Je kan aan een brommer alles vervangen, zolang die de wettelijke snelheid niet gaat overschrijden en zolang je er niet mee naar de technische keuring moet (dan zouden een enorm aantal eigenaren van zwaardere motoren een dagje, sommige weken, werk hebben eer ze kunnen gaan). Als je een 50cc'tje zelf afstelt of het laat doen door een dealer zit je altijd met "aftermarket" onderdelen, dat het nu een elektronische begrenzing is of door een simpele rondelle in de uitlaat.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 15 mar 2022 16:13

Als je een elektronische begrenzer op de ontsteking plaatst die niet vanop afstand bedienbaar is en er niet "zomaar" kan tussenuit genomen worden zie ik verder het probleem niet.
Juridisch correcte antwoorden graag ...

Op illegale aanpassingen aan een goedgekeurd motorvoertuig staan boetes tot 80.000€ (opdeciemen inbegrepen) ...

Schaevertje
Berichten: 68

#20 , 16 mar 2022 00:27

Er wordt hier maar gesproken over aanpassingen omdat er vanuit gegaan wordt dat de bromfiets te snel zou gaan.
Nogmaals, vertrouw niet op de km teller, die geven ALTIJD een iets hogere snelheid dan in werkelijkheid.
Ik acht de kans groot dat de brommer van de TS niet te snel gaat en de curvometer van de politie alweer voor een onterechte inbeslagname heeft gezorgd. Al ben ik ook maar een mens die zich kan vergissen.
Maar tegelijk zeggen dat de rollenbank die verbalisanten gebruiken correct geijkt is en geen fouten maakt vind ik kort door de bocht.

Kijk bv naar de speekseltest voor drugs. Wordt al jaren gebruikt, wordt over het algemeen als betrouwbaar aanzien... Toch gebeuren false positives met regelmaat. Dus om nu blind te gaan vertrouwen op hetgeen dat is goedgekeurd en geijkt? Nee toch maar niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 16 mar 2022 08:32

Er wordt hier maar gesproken over aanpassingen omdat er vanuit gegaan wordt dat de bromfiets te snel zou gaan.
Het maakt niet uit hoe of waarom een goedgekeurd voertuigtype aangepast wordt
Het mag gewoon niet ...


(Je mag uiteraard onderdelen vervangen door gelijkwaardige -en ook gekeurde- vervangingsonderdelen)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”