Snelheidsboete 90 op de autosnelweg waar je 50 mocht wegens werken

yenthehs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Snelheidsboete 90 op de autosnelweg waar je 50 mocht wegens werken

#1 , 26 feb 2022 21:57

Beste,

Ik ben vandaag voor de eerste keer geflitst en wou toch maar eens horen wat ik kan verwachten.

Momenteel 5 jaar in bezit van mijn motorrijbewijs
Ik reed op de autosnelweg waar we eerst 90 mochten en daarna is het naar 50 gegaan en dit heb ik niet gezien.
Wegens wegenwerken was dit 50 geworden, maar doordat het zaterdag vroeg in de ochtend was en ik geen werken zag en het bord niet ben tegen gekomen van 50 ben ik gewoon 90 blijven rijden.

Het staat zeer slecht aangegeven dat je 50 mocht en ben terug gaan kijken en geen borden van 50 gezien wel een bord dat er werken waren. Maar waar dat er werken waren zag je niet echt dat er werken waren. Dit mag uiteraard geen excuses zijn en het blijft mijn fout hoe dan ook. Vond het gewoon beetje jammer dat het nergens duidelijk stond of niet eens een bord van 50 bij het verkeersbord met wegenwerken stond dan had ik het wel gezien

Geflitst op de autosnelweg in Aalter richting gent

Toen kwam ik voorbij de flitspaal... En ja toen had ik prijs en enkele meters daar verder waren wel borden 50.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 26 feb 2022 22:59

Ik passeer er dagelijks, de borden van 50 per uur staan er alvast wel, en ruim voor de 2 camera's.
Maar (persoonlijke mening) ik vind ook wel: als er geen verkeer is, en de werkzaamheden zijn zelf niet bezig, is die 50 onzinnig... En snap ik dus volkomen dat je erover kunt kijken.

Het zal afhangen van of je onder de 90 reed, of erboven (na correctie).
Erboven is gegarandeerd rechtbank, en verplicht verval tot sturen.
Eronder kan nog met een fikse onmiddellijke inning: maximaal 233 euro. Het parket kan je echter ook meteen doorverwijzen, deze inning is een "gunst".

Als het rechtbank is, is het een boete tussen de 80 en 4000 euro (opdeciemen al meegerekend).
Indien de boete boven de 200 euro uitkomt, mag u ook een bijdrage aan het slachtofferfonds betalen, die is ook 200 euro (opdeciemen zijn verrekend).
Een bijdrage aan het fonds voor juridische tweedelijnsbijstand: 20 euro (altijd te betalen voor de rechtbank in dit geval).
Gerechtskosten moet u ook betalen: +- 115 euro.
Dus in het beste geval voor de rechtbank kom ik op 215 euro, in het slechtste geval kom ik op 4335 euro.
Rechter kan ook een deel voorwaardelijk geven.

Issued
Berichten: 1231

#3 , 27 feb 2022 10:14

Voor de volledigheid: hoeveel jaar bent u in bezit van uw rijbewijs B? Indien meer dan 2 jaar maakt het geen verschil.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 feb 2022 11:12

Als je kan aantonen dat er inderdaad geen bord 50 staat, kom je er mee weg ...

yenthehs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2022 11:30

Dankjewel, ik kan gerust geloven dat de borden er ergens stonden. Zelf moet ik er zeker en vast hebben overgekeken als de eerste reactie zegt dat ze er staan.
Maar inderdaad het is een beetje onzin op die plek maar ja het is wat het is.

Dankjewel alvast voor de reacties dan kan ik me toch een beetje inbeelden wat ik kan verwachten.
Stom is het zeker maar daar zal ik me over moeten zetten !

En heb geen rijbewijs B alleen een motorrijbewijs die ik 5 jaar in bezit heb vast en dit wordt mijn eerste boete
Gelukkig ben ik zeker dat ik exact 90 reed voor dat ik voorbij de flitsers kwam omdat er enkele meters voor de flitser borden 90 stonden en die heb ik 100 procent gevolgd

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 27 feb 2022 12:29

Gelukkig ben ik zeker dat ik exact 90 reed voor dat ik voorbij de flitsers kwam omdat er enkele meters voor de flitser borden 90 stonden en die heb ik 100 procent gevolgd
Dan is er toch geen probleem?

U rijdt voorbij een bord dat 90km/h toelaat, en daar staat de flitser... Alles OK dus zou ik zeggen ?

yenthehs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2022 12:33

Hey bosprocureur,

Ik hoopte voor mezelf ook dat het 90 daar nog was. Bij de oprit was het nog 120, paar km later was het 90 en die heb ik keurig zitten volgen. En dan zag ik een bordje staan wegenwerken, maar daar stond geen snelheid aangegeven dus bleef ik netjes 90 rijden. Iets verder op zag ik geen werken alleen dat er 1 rijstrook minder was maar blijkbaar iets daarvoor moeten er borden van 50 hebben gestaan die ik niet gezien heb.

Er was ook geen verkeer dus kon niet echt volgen op de snelheid dat iemand anders reed. Moet de borden ergens over het hoofd hebben gezien. Jammer omdat ik altijd netjes rijd en ook de borden van 90 netjes aan het volgen was

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 feb 2022 17:49

Gelukkig ben ik zeker dat ik exact 90 reed voor dat ik voorbij de flitsers kwam omdat er enkele meters voor de flitser borden 90 stonden en die heb ik 100 procent gevolgd
Zet camera op je motor, en rij traject opnieuw

Als er idd borden 90 staan voor flitser, en je rijdt 90, is er geen overtreding ...


Zou niet eerste keer zijn dat werfsignalisatie niet klopt met wat politie & co dénkt dat er staat

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 27 feb 2022 18:11

... of dat zo'n 90km bord gewoon niet, of niet meer, afgedekt is...

TomdeJurist
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#10 , 28 feb 2022 11:42

Zoals hierboven ook weergegeven: er staan tussen Beernem en Aalter (richting waar men op heden werkt) tot 3x toe borden met enerzijds:

melding 50km/u binnen Xmeter;
daarna de melding 50km/u
en tot slot nog herhalingsborden.

Het is inderdaad tijdens de ochtend/avonduren frustrerend om zo traag te rijden en dit reeds enkele kilometers voorafgaand aan de werken, maar het is nu eenmaal zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”