Onbewust door rood gereden

bestuurder45
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Onbewust door rood gereden

#1 , 26 feb 2022 15:33

Hallo

Afgelopen donderdag was ik er met mijn hoofd helemaal niet bij.
Situatie was als volgt:

Ik reed in een zone 30 door het rood waardoor ik geflitst ben (dit is een straat die 30 is na de schooluren, normaal is het er 50).
Ik denk dat ik net 30 per uur aan het rijden was en dat daarom de flitser is afgegaan (roodlichtcamera).
Nu weet ik niet hoe lang de lichten al op rood stonden.
Om de situatie verder te schetsen: het is een rood licht waar enkel een zeebrapad voor staat om over te steken.
Nu weet ik dat ik zeker veel bewuster moet zijn in het verkeer en dat dit een zware fout is.
ik heb momenteel net geen 4 jaar mijn rijbewijs en dit is (buiten een niet zo zware snelheidsboete) nog nooit voorgevallen.
Wat is ongeveer de mogelijke straf die ik zal krijgen? Zal ik mijn rijbewijs verliezen? En moet ik zoizo voor de rechtbank voorkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2022 23:05

Straffen voor beginnende bestuurders zijn enkel van toepassing als je je rijbewijs minder dan twee jaar hebt.
Normaal zal je een boete krijgen (als dit een eerste keer is); als je die betaalt zal er niets volgen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 26 feb 2022 23:14

Straffen voor beginnende bestuurders zijn enkel van toepassing als je je rijbewijs minder dan twee jaar hebt.
Normaal zal je een boete krijgen (als dit een eerste keer is); als je die betaalt zal er niets volgen.
hangt beetje af van waar men door het rood rijd

er is een richtlijn van het parket (?) als ik mij niet vergis dat door het rood rijden politierechtbank is

wat niet wilt zeggen dat er zijn die door de gaten van het net glippen

Reclame

bestuurder45
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2022 09:56

hangt beetje af van waar men door het rood rijd

er is een richtlijn van het parket (?) als ik mij niet vergis dat door het rood rijden politierechtbank is

wat niet wilt zeggen dat er zijn die door de gaten van het net glippen
Was in regio Leuven.

Issued
Berichten: 1226

#5 , 27 feb 2022 10:12

Straffen voor beginnende bestuurders zijn enkel van toepassing als je je rijbewijs minder dan twee jaar hebt.
Normaal zal je een boete krijgen (als dit een eerste keer is); als je die betaalt zal er niets volgen.
hangt beetje af van waar men door het rood rijd

er is een richtlijn van het parket (?) als ik mij niet vergis dat door het rood rijden politierechtbank is

wat niet wilt zeggen dat er zijn die door de gaten van het net glippen
Richtlijn van sommige parketten. Ik weet niet de welke allemaal maar parket Antwerpen al bv niet. Kwestie van een gelijkheidsbeginsel zeker?

Inazuma
Berichten: 9763
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 feb 2022 11:15

Waarschijnlijk 174 onmiddellijke inning en 9 euro kosten

bestuurder45
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2022 14:59

Waarschijnlijk 174 onmiddellijke inning en 9 euro kosten
Ja ik weet dus niet hoe hard de straf verschilt afhankelijk van hoe lang het licht al op rood stond.
Het kan goed zijn dat het al 10 seconden op rood stond. Ik was niet op de weg aan het letten en had de lichten niet opgemerkt.

Inazuma
Berichten: 9763
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 feb 2022 17:46

Ja ik weet dus niet hoe hard de straf verschilt afhankelijk van hoe lang het licht al op rood stond.
Niet ...

Er wordt gekeken of er op foto direct gevaar te zien is voor andere weggebruikers

Sirkii
Berichten: 5386

#9 , 28 feb 2022 01:21

Als je niet ziet dat het rood is dan “slaap” je achter t stuur. Intrekking rijbewijs en herstelmaatregelen is dan de logische reactie wat mij betreft. Er zou maar iemand met groen van de andere kant gekomen zijn waarop je knalde.

pouly
Berichten: 242
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 feb 2022 16:14

Vraag me af hoe je op een foto met 100 % zekerheid kan zeggen of er een direct gevaar was/is voor andere weggebruikers. Voor zover de laatste onderrichtingen van het parket West-Vlaanderen mij bekend waren werd er gewoon gekeken naar de tijd dat het al rood was. Was het 3 sec of minder werd een OI van 174 € ( + admin.kosten ) voorgesteld. Was het langer dan 3 sec. werd het een dagvaarding voor de rechtbank.

Inazuma
Berichten: 9763
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 28 feb 2022 16:35

Vraag me af hoe je op een foto met 100 % zekerheid kan zeggen of er een direct gevaar was/is voor andere weggebruikers.
Dat was wat parket Antwerpen indertijd stelde waarom ze niet alle roodrijders vervolgden ...

bestuurder45
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 feb 2022 18:22

Ok stel dat ik voor de rechtbank moet verschijnen zal dat in de vorm van een dagvaarding zijn.
Hoe snel krijg je een dagvaarding? is dat hetzelfde als een PV (2 weken na feiten)?

Kali
Berichten: 762

#13 , 28 feb 2022 18:29

Als je niet ziet dat het rood is dan “slaap” je achter t stuur. Intrekking rijbewijs en herstelmaatregelen is dan de logische reactie wat mij betreft. Er zou maar iemand met groen van de andere kant gekomen zijn waarop je knalde.
Uit de situatie schets van TS versta ik dat dit een rood licht zonder kruispunt is aan een oversteekplaats op een 1 richtingsverkeer baan.

Kali
Berichten: 762

#14 , 28 feb 2022 18:29

Ok stel dat ik voor de rechtbank moet verschijnen zal dat in de vorm van een dagvaarding zijn.
Hoe snel krijg je een dagvaarding? is dat hetzelfde als een PV (2 weken na feiten)?
Een dagvaarding is 6-12 maanden na de feiten meestal.

bestuurder45
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 feb 2022 18:56

Uit de situatie schets van TS versta ik dat dit een rood licht zonder kruispunt is aan een oversteekplaats op een 1 richtingsverkeer baan.
2 richtingingsbaan (van en naar leuven) met verkeerslicht langs elke kant
foto van google maps ter illustratie:
https://ibb.co/ZcF9Jsb

En 6 maanden? dan weet je pas dat je de overtreding hebt gedaan na een half jaar?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”