Parkeren in een eenrichtingstraat

Siegie Wonder
Topic Starter
Berichten: 10

Parkeren in een eenrichtingstraat

#1 , 27 feb 2009 23:45

Ik heb een schema bijgevoegd van wat ik probeer uit te leggen.
Was snel snel in paint dus sorry voor de simplisiteit van de schets.

Dus er het gaat om een éénrichtingsstraat.
Langs beide zijden staan zijn er parkeerplaatsten.
Mijn auto stond geparkeerd in de aangeduide plaats (rode cirkel links)
Slechts aan 1 zijde stond een verkeersbord dat zei dat een kaart of ticket verplicht was (blauw bord rechts)
Aan de linker zijde stond er geen bord!

Ik kreeg echter toch een boete is deze terecht of niet?

Afbeelding

Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2009 23:52

65.5. Signalisatie met zonale geldigheid.
4. Het verkeersbord betreffende het begin van een zone waar een bijzonder verbod of een bijzondere regel inzake parkeren van toepassing is, wordt rechts geplaatst aan elke toegang tot deze zone.
Het mag links herhaald worden.

Het volstaat dus dat het bord alleen rechts geplaatst is, het geldt dan ook voor wie aan de linkerkant parkeert.

scorpioen

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 28 feb 2009 00:19

kijk eens waavoor je juist een boete kreeg

het zou kunnen zijn omdat u binnen de 5 mtr van de hoek staat
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 28 feb 2009 02:32

kijk eens waavoor je juist een boete kreeg

het zou kunnen zijn omdat u binnen de 5 mtr van de hoek staat


en als er door de wegbeheerder een parkeervak is voorzien binnen die 5 m? :oops:


zoals het op die tekenig aangeduid staat, staat hij ( in theorie ) toch VOOR het zonebord?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 28 feb 2009 10:28

en als er door de wegbeheerder een parkeervak is voorzien binnen die 5 m? :oops:
dan nog mag je er niet staan
het is niet omdat een ander een fout maakt dat jij ook een fout mag maken

en vooral de belgische overheid is gekend om haar onkunde inzake het verkeer en de wetgeving daarrond
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 28 feb 2009 16:01

en als er door de wegbeheerder een parkeervak is voorzien binnen die 5 m? :oops:
dan nog mag je er niet staan
het is niet omdat een ander een fout maakt dat jij ook een fout mag maken

en vooral de belgische overheid is gekend om haar onkunde inzake het verkeer en de wetgeving daarrond

mja, belgische overheid en hun eigen regels ( niet ) navolgen kan ik ook een boek over schrijven :p


afhankelijk voor wat hij een boete kreeg ( laten we ervan uitgaan wegens de 5m regel ), dan kan hij toch in verweer gaan en zeggen ( en staven aan de hand van foto's ) dat er door de wegbeheerder een "officieel" parkeervak is voorzien op die plaats en dat de wegbeheerder in de fout is gegaan door binnen de 5m een parkeervak te voorzien :?: :oops:

Siegie Wonder
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 28 feb 2009 16:09

De boete was effectief omdat er geen pakeerkaart in de auto zichtbaar was.

Dus het verkeersbord aan de rechterzijde volstond in dit geval.

Indien het ging om een tweerichtingsstraat dan zou het bord ook aan de andere zijde moeten gestaan hebben. Klopt dit?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 feb 2009 17:00

Indien het ging om een tweerichtingsstraat dan zou het bord ook aan de andere zijde moeten gestaan hebben. Klopt dit?
Dan zou je niet links in de rijrichting mogen parkeren.
Art. 23. STILSTAAN EN PARKEREN.
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting.
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

scorpioen

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 28 feb 2009 18:09

De boete was effectief omdat er geen pakeerkaart in de auto zichtbaar was.

Dus het verkeersbord aan de rechterzijde volstond in dit geval.

Indien het ging om een tweerichtingsstraat dan zou het bord ook aan de andere zijde moeten gestaan hebben. Klopt dit?


persoonlijk zou ik terug gaan naar die plaats, een foto pakken van waar ik stond en waar het bord staat en zeggen dat u voor het zonebord stond en bijgevolg dus geen kaart hoefde te leggen, maja, das wat ik zou doen ;)

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 28 feb 2009 19:36

art 24 7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

het aangelegde parkeervak is een plaatselijke reglementering.


Normaal telt een verkeersbord dat het parkeren regelt, vanaf de plaats dat het is opgesteld tot aan het volgende kruispunt. Indien het ook aangeeft dat het ervoor zou gelden wordt er een benedenwaartse pijl aangebracht.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#11 , 28 feb 2009 20:08

art 24 7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
geloof me maar
die 'plaatselijke reglementering' slaat op extra parkeerverboden en niet op blunders van de overheid
tenzij er 'op' de hoek, 'voor' de parkeerplaats een bord staat dat het parkeren toelaat, is het verboden te parkeren binnen de 5 mtr van een kruispunt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JPD
Berichten: 33

#12 , 15 mar 2009 10:07

en als er door de wegbeheerder een parkeervak is voorzien binnen die 5 m? :oops:
dan nog mag je er niet staan
Dit klopt niet, denk ik.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.


Art. 75.2. duidt dergelijke plaats aan als voorbehouden voor het parkeren of stilstaan.

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 23 mar 2009 09:39

Normaal telt een verkeersbord dat het parkeren regelt, vanaf de plaats dat het is opgesteld tot aan het volgende kruispunt. Indien het ook aangeeft dat het ervoor zou gelden wordt er een benedenwaartse pijl aangebracht.
Zou ik ook denken. En als aan de linkerkant een parkeer vak aangebracht is is dat geldig. Als ik van Stevie Wonder was zou ik dat dus voor de politierechtbank laten verschijnen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#14 , 23 mar 2009 10:04

Indien het ook aangeeft dat het ervoor zou gelden wordt er een benedenwaartse pijl aangebracht.
dit kan echter alleen als er ergens voordien een zelfde bord staat
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”