wat is de snelheidslimiet in Brussel na een rotonde?

phorus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wat is de snelheidslimiet in Brussel na een rotonde?

#1 , 14 feb 2022 18:12

in Brussel in de snelheidslimiet standaard 30 km per uur.
Vlak voor de rotonde aan Simonis richting de Basiliek staat een bord met een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Ik rijd de rotonde op en verlaat de rotonde via de Jetselaan.
100 meter verder word ik geflitst omdat ik de maximumsnelheid van 30 km per uur heb overschreden.
Er staat geen bord dat wijst op het binnenrijden van een bebouwde kom of een bord dat een maximumsnelheid van 30 km per uur aangeeft.
Ik dacht dus dat ik 50 kon blijven rijden.
Weet iemand waarom dit is.
En rotonde is bij mijn weten geen kruispunt want de wegen kruisen elkaar niet.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1230

#2 , 14 feb 2022 18:43

KB 01.12.1975 art 2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

De rotonde is op zich al een weg. Op een rotonde komen meerdere wegen uit. Elkeen van die samenkomsten is een apart kruispunt. Net daarom dienen er bij elke aansluiting de juiste verkeersborden te staan, anders gelden er de standaard regels voor een kruispunt.

Als een rotonde groot en breed genoeg is en niet in rijstroken verdeeld is, mag men op een rotonde parkeren zoals in een Enkelrichtingsstraat.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 feb 2022 21:40

Vlak voor de rotonde aan Simonis richting de Basiliek staat een bord met een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Sinds september 2021 is het dan terug 30 na de rotonde (die vormt ook een kruispunt) en ondanks de eerdere 50 ...


Er werd gelachen met mijn stelling dat ze hun werk maar half gedaan hadden in BXL, en de 30 bijna nergens gold, maar 9 maanden nadien hebben ze dan toch wegcode ook maar in stilte aangepast :mrgreen:

Er staat geen bord dat wijst op het binnenrijden van een bebouwde kom of een bord dat een maximumsnelheid van 30 km per uur aangeeft.
Maximumsnelheid in BXL gewest is 30 in bebouwde kom, tenzij anders aangegeven


Als je een weg de BBK in kan vinden zonder bord dat bebouwde kom begint, ben je hier gelijk van af ...

Die borden staan doorgaans al meteen als je de Ring af komt ...
https://goo.gl/maps/4XdmaxKwFH1iN4G28

Je zit daar al een eeuwigheid in de BBK

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”