Achterop komende fietsers

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

Achterop komende fietsers

#1 , 07 jan 2022 13:59

Kan iemand mij uitleggen met welk recht (art.) van de verkeerscode achterop liggende fietsers al rinkelend en soms zelfs roepend andere fietsers aanmanen om uit de weg te gaan omdat ze sneller rijden.
De situatie is wel zo dat over een strook van ongeveer een 300 tal meter het fiets en voetpad zijn begrensd afgescheiden mits een haag en dat de opdeling tussen fietspad (links) en voetpad (rechts) is aangeduid door een onderbroken witte streep.

In een eenrichtingsstraat ga je toch ook niet uit de weg voor een achterop liggende auto die sneller rijd. Al toetert ie als een gek.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 07 jan 2022 14:14

Quote : " andere fietsers aanmanen om uit de weg te gaan omdat ze sneller rijden. "

Fiets terroristen .
Bekend fenomeen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 07 jan 2022 14:55

Ik kan het niet helemaal opmaken uit uw post, maar als u met twee naast elkaar rijdt, dient u achter elkaar te gaan rijden als een andere fietser u wil inhalen.

43.2. De fietsers en bestuurders van speed pedelecs die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Indien het fietspad te smal is om in te halen, kan u niets verweten worden.

Indien het fietspad wel breed genoeg is om in te halen, maar u in het midden blijft rijden om anderen te blokkeren, valt dit onder asociaal rijgedrag.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 jan 2022 16:02

Kan iemand mij uitleggen met welk recht (art.) van de verkeerscode achterop liggende fietsers al rinkelend en soms zelfs roepend andere fietsers aanmanen om uit de weg te gaan omdat ze sneller rijden.
Geen enkel volgens #wegcode ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 jan 2022 16:07

43.2. De fietsers en bestuurders van speed pedelecs die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Je quote een artikel dat geldt op de rijbaan ... niet op een fietspad oid

Er is zelfs nergens een verplichting om rechts te rijden op een fietspad.

Toen fietspad apart weggedeelte werd ipv deel vd rijbaan, is men dat detailke "vergeten" ...

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 07 jan 2022 16:12

43.2. De fietsers en bestuurders van speed pedelecs die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Je quote een artikel dat geldt op de rijbaan ... niet op een fietspad oid

Er is zelfs nergens een verplichting om rechts te rijden op een fietspad.

Toen fietspad apart weggedeelte werd ipv deel vd rijbaan, is men dat detailke "vergeten" ...
Ik vrees dat ik u gelijk ga moeten geven, er lijkt inderdaad nergens een verplichting tot rechts rijden op een fietspad. Maar de regels voor inhalen blijven er blijkbaar wel van toepassing? Dus ook iemand die links op het fietspad rijdt moet men links inhalen?

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#7 , 07 jan 2022 17:36

Mij gaat het om de regels niet om het zelf gebreide idee van asociaal gedrag. Je kan de achter op komende fietser dat zelfde asociaal gedrag verwijten als hij zijn snelheid niet aanpast. Ik denk zelfs dat hem dat meer te verwijten valt.
Maar volgens mij kan een achterop komende fietser niks afdwingen en zeker niet aanmanen tot uitwijken helemaal niet als die eerste fietser ook de onderbroken lijn doorbreekt om op het voetpad te rijden wegens smalheid van het fietspad
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 07 jan 2022 17:48

Als het fietspad te smal is om in te halen, doet u zeker niets verkeerd. Men kan niet verwachten dat u het fietspad verlaat om plaats te maken.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 jan 2022 13:07

Maar de regels voor inhalen blijven er blijkbaar wel van toepassing? Dus ook iemand die links op het fietspad rijdt moet men links inhalen?
Sommige refereren ook naar de rijbaan
Andere regels, zoals deze, zijn onbepaald naar de plaats:

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

Dat is uiteraard maar zo ver naar rechts als men màg : ingehaalde bestuurder mag hier niet op een gedeelte voor voetgangers gaan rijden of ergens anders waar die niet màg rijden


Het is de inhalende fietser die desnoods het fietspad dient te verlaten

Art 9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”