Zone 30 + bebouwde kom

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Re: Zone 30 + bebouwde kom

#16 , 08 jan 2022 17:37

Ik dacht dat de wegcode simpeler kan uitgelegd worden.
- Er mogen twee zoneborden op een zelfde paal geplaatst worden.(zie plaatsing verkeersborden)
-Als boven een F1 (bebouwde kom) een rechthoekig zonebord 30km geplaatst is ,mag je maar 30 rijden tot het einde zonebord 30 (wit met dwarsstreep), vanaf daar mag je 50 km rijden tot einde bebouwde kom.
Een tweede mogelijkheid is een F1 bebouwde kom met er boven een verbodsbord C43 met 30km ,dan mag je in heel de bebouwde kom maar 30km rijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 jan 2022 06:59

Een tweede mogelijkheid is een F1 bebouwde kom met er boven een verbodsbord C43 met 30km ,dan mag je in heel de bebouwde kom maar 30km rijden.
Dit lijkt me op geen enkele wettelijke regel gebaseerd.

Die C43 is geldig tot aan het volgende kruispunt.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#18 , 09 jan 2022 10:12

Een tweede mogelijkheid is een F1 bebouwde kom met er boven een verbodsbord C43 met 30km ,dan mag je in heel de bebouwde kom maar 30km rijden.
Dit lijkt me op geen enkele wettelijke regel gebaseerd.

Die C43 is geldig tot aan het volgende kruispunt.
Toch heeft walter123 gelijk: een C43 boven een F1A geldt voor de ganse bebouwde kom, mits het een C43 met "30" is.

Reclame

Issued
Berichten: 1232

#19 , 09 jan 2022 11:21

F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom. (Vlaams Gewest en Waals Gewest)
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
Wanneer binnen een bebouwde kom een snelheidszone, een erf of een schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van de snelheidszone, het erf of de schoolomgeving opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u.


C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 254-art71a

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 jan 2022 22:14

Een tweede mogelijkheid is een F1 bebouwde kom met er boven een verbodsbord C43 met 30km ,dan mag je in heel de bebouwde kom maar 30km rijden.
Dit lijkt me op geen enkele wettelijke regel gebaseerd.

Die C43 is geldig tot aan het volgende kruispunt.
Toch heeft walter123 gelijk: een C43 boven een F1A geldt voor de ganse bebouwde kom, mits het een C43 met "30" is.
Inderdaad, ik was verkeerd. Ik kende die regel niet en ook geen enkele bebouwde kom waar dit van toepassing is (behalve de discussie over Brussel).

Raar dat een C43 ineens niet stopt bij een volgende kruispunt omdat hij boven een ander bord hangt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 10 jan 2022 08:47

Inderdaad, ik was verkeerd. Ik kende die regel niet en ook geen enkele bebouwde kom waar dit van toepassing is (behalve de discussie over Brussel).
In Brussel is dit NIET van toepassing

Een voorbeeld waar dat wel zo is, is Vremde bij Boechout

Raar dat een C43 ineens niet stopt bij een volgende kruispunt omdat hij boven een ander bord hangt.
En dan nog enkel voor de C43 "30", en enkel boven een F1


Gemeenten die nu lopen emmeren om ook 30 in te voeren in alle BBKen in Vlaanderen, kunnen dat dus al decennia zelf invoeren ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”