Parkeren voor eigen oprit

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#31 , 13 jun 2009 00:25

Allemaal goed en wel F maar dat is nu het verschil tussen theoerie en praktijk. Als ik, wat betreft het laatst door mij aangehaalde voorbeeld, bijna zelf beschuldigd word omdat ik de politie laat oprukken voor een wagen die voor 3/4 op het voetpad staat gedurende +24h, dan scheelt er wel wat met die politie.
er bestaan genoeg maieren om ze toch aan het werk te zetten
eens het comitee P of DIT laten vallen kan wonderen doen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#32 , 13 jun 2009 00:36

er bestaan genoeg maieren om ze toch aan het werk te zetten
eens het comitee P of DIT laten vallen kan wonderen doen
... zowel positief als negatief.
Trouwens: waar zijn de bewijzen? Wie gaat komen vaststellen dat een voertuig toch foutief staat, als de verbalisant stelt dat dit niet het geval is?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#33 , 13 jun 2009 07:59

Wie gaat komen vaststellen dat een voertuig toch foutief staat, als de verbalisant stelt dat dit niet het geval is?
de wegcode is van toepassing, en niet de persoonlijke mening van een of andere agent
als je thuis bent, zoek je hier achter het juiste artikel en duw het onder de agent zijn neus
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#34 , 15 jun 2009 19:39

Wat een woonerf betreft of een andere plaats -
takelen kan maar moet niet - de overtreding doen ophouden kan ook

In een woonerf vb de bereikbaarheid wel proiritair - dit melden aan radiokamer dat er wagens de normale doorgang van de brandweer hinderen en alzo voor de bewoners een gevaar creëren

vinner
Berichten: 1

#35 , 08 dec 2009 22:55

er staat nergens iets over de breedte van de 'inrij'
dus kan ik erin komen dat een inrij voor fietsen ook als inrij dient gezien te worden
je mag er dus niet voor staan
Vind ik toch ook een bijzonder rare redenering. Ik zet bijvoorbeeld steeds mijn fiets in onze gang via onze voordeur. Is mijn voordeur dan een inrij? mag ik er mijn nummerplaat op hangen en eventuele wagens die ervoor parkeren laten verbaliseren?
Niet dat dit enig nut zou hebben tenzij je een brede voordeur of erg smalle auto zou hebben maar toch... Het blijft erg vaag.

Wat mag je als "inrij" beschouwen en vooral hoe moet ik als weggebruiker en parkeerplaatszoeker weten of ik met een inrij te maken heb of niet?

Joeri_J
Berichten: 650

#36 , 09 dec 2009 08:46

er staat nergens iets over de breedte van de 'inrij'
dus kan ik erin komen dat een inrij voor fietsen ook als inrij dient gezien te worden
je mag er dus niet voor staan
Vind ik toch ook een bijzonder rare redenering. Ik zet bijvoorbeeld steeds mijn fiets in onze gang via onze voordeur. Is mijn voordeur dan een inrij? mag ik er mijn nummerplaat op hangen en eventuele wagens die ervoor parkeren laten verbaliseren?
Niet dat dit enig nut zou hebben tenzij je een brede voordeur of erg smalle auto zou hebben maar toch... Het blijft erg vaag.

Wat mag je als "inrij" beschouwen en vooral hoe moet ik als weggebruiker en parkeerplaatszoeker weten of ik met een inrij te maken heb of niet?
Dit hebben wij zelf ook vaak voor,
voor het appartement staan vaak auto's,
maar daar de fietsberging via de voordeur is,
is het vaak moeilijk om met de fiets (en winkelwaar) door de voordeur te geraken. (zonder de wagens te raken)

Hiervoor kan dus ook de politie gebeld worden onder de vorm dat de inrij vrij moet zijn?
wat indien je toch binnen/buiten moet zijn, en hierdoor de wagen raakt en ev. kras achterlaat? (ik kan smorgens niet wachten op de politie om te vertrekken naar 't werk)

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#37 , 09 dec 2009 14:29

jammer genoeg staat noch in de wegcode, noch in van dale het woord 'inrij' uitgelegd
we zullen dus moeten gokken wat de wetgever bedoelde toe hij dat woord gebruikte
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38603

#38 , 09 dec 2009 19:08

En volgens wegcode is een fiets geen voertuig.
Dus is er geen inrij voor voertuigen van toepassing voor fietsen.
Hier wordt zeer duidelijk motorvoertuigen bedoeld 'die ten allen tijde ' voertuigen zijn.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#39 , 10 dec 2009 10:58

En volgens wegcode is een fiets geen voertuig.
Dus is er geen inrij voor voertuigen van toepassing voor fietsen.
Hier wordt zeer duidelijk motorvoertuigen bedoeld 'die ten allen tijde ' voertuigen zijn.
ff corrigeren

een niet bereden fiets is geen voertuig
waar binnengereden wordt met de fiets is dus wel een 'inrij' (mocht dat woord bestaan)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38603

#40 , 10 dec 2009 12:50

idd het woordje bereden is weggevallen

edoch een voordeur is geen inrij en normaliter moet op de bouwplannen de doorgang van de garage zijn aangegeven - op het trottoir mag men niet fietsen dus is men daar een voetganger en die hebben geen inrij maar een voordeur.

We kunnen misschien best een algemeen verbod tot parkeren invoeren behalve voor de bewoner - probleem is dan wel de bewoner van welke verdieping.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#41 , 07 jan 2010 01:06

een garage is een garage en geen opslagplaats -
Het Hof van Cassatie (16/11/1993) heeft hier al over geoordeeld :

De bij art. 25.1.3° van het WVR bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.


Niet de feitelijke bestemming bepaalt of iets een inrij is, maar de uiterlijke kenmerken.


Dat een voortuintje een niet-toegelaten inrij geworden is, doet niets af van het feit dat het feitelijk en waarneembaar een inrij geworden is.


Overigens :
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

Franciscus
Berichten: 38603

#42 , 07 jan 2010 19:19

Indertijd was het gemakkelijker - iemand die beweerde dat het een garage was ( en het ook zo gebruikte) terwijl de gemeente daar geen gegevens van had - werd zaak nagekeken qua bouwtoelating- werd gekeken of er een aanvraag van trottoirverlaging was - en of betrokkene de gemeentelijke belasting op garage's betaalde. Indien niet werd betrokkene voor de keuze gesteld.
Net zo voor plaatsen die als opslagruimte gebruikt werden maar een 'fake' garagepoort kregen ' om ruimte te voorzien'.

Echter een aangegeven garage -- daar mocht men mee doen wat men wilde - gemeente had zijn belastingen binnen.
De bouwpolitie speelde bij ons zeer kort op de bal.

ace66
Berichten: 1

#43 , 19 apr 2012 22:47

Heb volgende vraag , wij wonen al 15 jaar in onze straat, 3 huizen verder in de straat woont er een dame met een garage aan haar huis. Nu ze huurd deze garage en heeft geen wagen , vandaag is deze dame tegen mijn vrouw uitgevlogen dat wij daar niet mogen parkeren ? De garage staat zelfs niet op kadaster bij het huis , ( garage ) grond is van iemand achter de hoek !!!

Turaki
Berichten: 6870

#44 , 19 apr 2012 23:00

Heb volgende vraag , wij wonen al 15 jaar in onze straat, 3 huizen verder in de straat woont er een dame met een garage aan haar huis. Nu ze huurd deze garage en heeft geen wagen , vandaag is deze dame tegen mijn vrouw uitgevlogen dat wij daar niet mogen parkeren ? De garage staat zelfs niet op kadaster bij het huis , ( garage ) grond is van iemand achter de hoek !!!
Maakt niet uit, voor een garage parkeren mag niet. Wees blij dat ze niet de politie heeft gebeld om te laten takelen. En het is trouwens overzichtelijker om voor een nieuwe vraag een nieuw onderwerp te beginnen

Oude Belg
Berichten: 3192

#45 , 21 apr 2012 00:45

een garage is een garage en geen opslagplaats
Hof van Cassatie 16 november 1993

De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.

In een garage is het niet verplicht om een auto te parkeren, in een garage kunnen ook andere dingen staan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”