Parkeren voor eigen oprit

artemis
Berichten: 3294

#16 , 21 feb 2009 21:06

een garage is een garage en geen opslagplaats - in principe heeft elke gemeente ene plan waarop de garages vermeld staan ( gezien ze de bestemming van de plaatsen kennen).
Dat betwijfel ik. Wie zou iemand verplichten om een reeds bestaande garage als autostalling te blijven gebruiken? Ik kan vandaag mijn garage als autostalling gebruiken maar vanaf morgen misschien niet meer. Als ik (tijdelijk) geen auto meer heb of vanaf morgen mijn garage liever vol rommel duw of er mijn hobbykamer van maak, dien ik daar dan een bestemmingswijzing voor aan te vragen?

Maar bedankt voor het antwoord. Ik zal het noteren en aan de telefoon zeggen als het probleem zich nog eens voordoet. Wij wonen overigens in een woonerf met slechts enkele parkeervakken. Wie buiten die vakken parkeert is een wildparkeerder en ook daar willen ze niet voor takelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#17 , 21 feb 2009 23:44

Wat zeg je dan tegen de politie als ze weigeren en je probleem niet opgelost raakt? Mijnheer u kent uw regels niet? U doet uw job niet naar behoren?
zo moet u het idd doen

Artikel 25: Parkeerverbod


25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
lees ik hier "enkel geldig als er een voertuig instaat"?
niet echt, dus ook als er geen voertuig instaat blijft art 25.1.3° van kracht
meer zelfs, er staat inrij, dus zou je kunnen zeggen dat het enkel gaat om plekken waar een voertuig zou moeten kunnen inrijden, en niet uitrijden (maar dat zou al te belachelijk zijn)

ivm al dan niet legale parkeerplaatsen in een voortuin
Artikel 25: Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
hier ook lees ik niet dat de parkeerplaats moet bezet zijn
als het eruit ziet als een parkeerplaats moet men art 25.1.5° opvolgen
als je denkt dat het gaat om een illegale parkeerplaats moet je de bouwinspectie verwittigen, nadat je je voertuig elders hebt geparkeerd
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

artemis
Berichten: 3294

#18 , 22 feb 2009 12:15

Wat zeg je dan tegen de politie als ze weigeren en je probleem niet opgelost raakt? Mijnheer u kent uw regels niet? U doet uw job niet naar behoren?
zo moet u het idd doen

Artikel 25: Parkeerverbod


25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
lees ik hier "enkel geldig als er een voertuig instaat"?
niet echt, dus ook als er geen voertuig instaat blijft art 25.1.3° van kracht
meer zelfs, er staat inrij, dus zou je kunnen zeggen dat het enkel gaat om plekken waar een voertuig zou moeten kunnen inrijden, en niet uitrijden (maar dat zou al te belachelijk zijn)
OK Sniper, maar dat zegt nog niets over takelen.
De wijk waarin ik woon is een woonerf, autoluwe straten met slechts een beperkt aantal parkeerplaatsen. Bij momenten staat het hier vol wildparkeerders die dan een boete van 100€ riskeren, maar getakeld wordt er nooit.
Ik wil maar zeggen: parkeren op een plaats waar een parkeerverbod geldt heeft niet automatisch als gevolg dat er getakeld wordt.

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#19 , 22 feb 2009 15:05

OK Sniper, maar dat zegt nog niets over takelen.
De wijk waarin ik woon is een woonerf, autoluwe straten met slechts een beperkt aantal parkeerplaatsen. Bij momenten staat het hier vol wildparkeerders die dan een boete van 100€ riskeren, maar getakeld wordt er nooit.
Ik wil maar zeggen: parkeren op een plaats waar een parkeerverbod geldt heeft niet automatisch als gevolg dat er getakeld wordt.
voertuigen die hinderlijk geparkeerd staan , moeten getakeld worden
als mijnheer agent niet wil, dan moet hij maar zijn baasje roepen
de wet is er voor iedereen (ook voor mijnheer agent)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#20 , 22 feb 2009 16:50

Beste,
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art25
Art 25.1, 1° en 3°
In principe dient men dus 1 m langs beide kanten "vrij" te laten.
Dat geld enkel voor wagens die zich achter of voor een ander voertuig parkeren. De uitleg van sniper kan eenvoudig ook als volgt geinterpreteerd te worden: indien men een ingebeelde haakse lijn trekt vanuit de linkse of rechtse hoek (opening) van de in/uitrit mag op die ingebeelde haakse lijn geen deel van of volledig voertuig staan. De eigenaar zelf van die inrit mag enkel van de volledige breedte van de inrit gebruik maken. Is zijn voertuig langer dan de breedte van die inrit haaks geprojecteerd mag hij dat enkel indien hij daarmee niet voor een andere inrit komt te staan.

Franciscus
Berichten: 38596

#21 , 23 feb 2009 17:30

Men kan geen recht putten uit iets onwettig.
Zo ken ik plaatsen waar men de voortuin heeft verhard en men nu zijn wagen plaats - op die wijze de wettige parkeerruimte op de openbare weg onmogelijk te gebruiken maakt ( parkeervakken) - vlieger gaat echt niet op - het is en blijft een illegaal iets waar ik geen rekening mee moet houden - blijft voor mij en voor de wet een voortuin.
Zelfs als het niet aangegeven zou worden met lijnen (parkeervakken) dan ook blijft het illegaal.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#22 , 23 feb 2009 18:15

Men kan geen recht putten uit iets onwettig.
Zo ken ik plaatsen waar men de voortuin heeft verhard en men nu zijn wagen plaats - op die wijze de wettige parkeerruimte op de openbare weg onmogelijk te gebruiken maakt ( parkeervakken) - vlieger gaat echt niet op - het is en blijft een illegaal iets waar ik geen rekening mee moet houden - blijft voor mij en voor de wet een voortuin.
Zelfs als het niet aangegeven zou worden met lijnen (parkeervakken) dan ook blijft het illegaal.
en hoe weet jij of er niet een aanvraag geweest is die toegestaan werd
of ben je ambtenaar van stedenbouw misschien

zolang het eruit ziet als een parkeerplaats, mag je er niet gaan voor staan
zelfs al zijn er parkeervakken voorzien op de weg
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38596

#23 , 23 feb 2009 18:53

Een voortuin is geen in/uitrit noch een parkeerplaats.
ik kijk of er een garage is - of er een doorgang is naar iets achterliggend - of er parkeerstroken en of verkeersborden staat.

De politie kan navragen of er op die plaats een garage is - indien niet verwerken in een PV - met alle zichtbare elementen. Hoge boordsteen.
Het feit van een lage boordsteen is geen reden om aan te nemen dat er een parkeerplaats is. Lage boordstenen werden aangelegd om het oa mindervaliden makkelijker te maken van het trottoir te rijden.

Het zijn bijkomend nog inbreuken op wet ruimtelijke ordeing - bijzonder plan van aanleg enz

Deze vaststellingen dienen wel te gebeuren door bevoegde personen.

Ik ben nog vergeten te vermelden dat een briefje of mail naar de dienst klantenmanagement van de politie Antwerpen met vermelding datum uur en vb nplt wagen ook kan helpen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#24 , 23 feb 2009 20:27

Het zijn bijkomend nog inbreuken op wet ruimtelijke ordeing - bijzonder plan van aanleg enz

Deze vaststellingen dienen wel te gebeuren door bevoegde personen.
dus , tegen dat die er zijn en vastgesteld hebben of het wel of niet legaal is, heb je allang een andere plek gezocht, je inkomen gedaan, en ben je terug verdwenen

dus, zolang er niet op een bordje staat "dit is geen buiten de weg aangelegde parkeerplaats" geld voor jou het verbod om ervoor te parkeren
het is en blijft een illegaal iets waar ik geen rekening mee moet houden
het is niet omdat iemand een overtreding begaat dat u daardoor het recht krijgt ook een overtreding te begaan

zoals ik al zei, tenzij je inzicht hebt in alle afgeleverde vergunningen, en dus zeker weet dat er geen is, mag je er niet staan
als je zeker weet dat er geen vergunning is, dan nog mag je er niet staan, maar mag je de dienst contacteren die daarover gaat, en die zullen dan de opdracht geven alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen
als alles terug in de oorspronkelijke staat is, en er dus geen herkenbare parkeerplaats buiten de rijbaan meer is, pas dan mag je ervoor parkeren, en geen minuut eerder

als ge het nog niet gelooft, lees dan eens de volledige wetgeving, en zoek het tegenovergestelde
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

mac'er
Berichten: 1

#25 , 12 jun 2009 10:31

Artikel 25: Parkeerverbod


25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;[/quote]lees ik hier "enkel geldig als er een voertuig instaat"?
niet echt, dus ook als er geen voertuig instaat blijft art 25.1.3° van kracht
meer zelfs, er staat inrij, dus zou je kunnen zeggen dat het enkel gaat om plekken waar een voertuig zou moeten kunnen inrijden, en niet uitrijden (maar dat zou al te belachelijk zijn)

Mijn vraag is wat is een "inrij"? In mijn straat zijn er verschillende poorten aan gegeven met de p en nummerplaat maar zijn te smal om een normale stads autotje te kunnen binnen of buiten rijden. is dit gerechtigd, dateerd dit niet van de hondenkaren die de dag vandaag verboden zijn? Mag ik er voor gaan parkeren ? Mag hij me weg slepen? Deze bewoners willen op deze wijze een bevoorrechte parkeerplaats hebben voor hun woning. Hoe kan dit aangevochten worden om steden weer parkeerbaar en bewoonbaar te maken!
:shock: :shock: :shock:

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#26 , 12 jun 2009 11:23

er staat nergens iets over de breedte van de 'inrij'
dus kan ik erin komen dat een inrij voor fietsen ook als inrij dient gezien te worden
je mag er dus niet voor staan
dat er een nrplaat opstaat verbiedt je niet om ernaast te parkeren an beide kanten
als je de opening maar openlaat
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#27 , 12 jun 2009 14:32

In de stad zijn er nogal wat garages die nooit als dusdanig gebruikt worden maar waar er toch een parkeerverbod op plakt, eventueel met nummerplaat. Dergelijke garages worden dan gebruikt als opslagplaats, atelier of verkoophal.
Best mogelijk maar ooit zal die in- of oprit voor die opslagplaats toch gebruikt geweest zijn, zodat de sticker met parkeerverbod op de poort wel nodig was om de eigenaar te voorzien van een beschikbare parkeerplaats, wat dan geen onrechtmatig misbruik was.
Maar hoe weet de politie dat? Wat als die eigenaar/huurder toch de politie belt, hoe kan de politie dan weten dat de ruimte achter de poort helemaal niet als garage dienst doet?
De politie hoeft dat niet te weten en "mag" verbaliseren want de wet zegt niets over niet toegelaten stickers.
Als er een wagen voor je garagepoort geparkeerd staat, waardoor je zelf niet kan binnenrijden zou volgens jullie de politie toch moeten laten takelen. In Antwerpen centrum doet de politie dat pertinent niet, enkel als je moet buitenrijden.
Wat zeg je dan tegen de politie als ze weigeren en je probleem niet opgelost raakt? Mijnheer u kent uw regels niet? U doet uw job niet naar behoren?
Juist de politie als ze haar werk naar behoren zou doen zou ze wel moeten takelen. Want nu kan jij omdat er iemand voor jou oprit staat een parkeerplaats gaan zoeken en misschien er nog voor moeten betalen ook. Erger nog want de politie laat helemaal niet takelen als iemand voor je oprit staat of je eruit moet. Zelfs al moet je als je toch nog uit je oprit moet er een 100-tal meter voor op het voetpad rijden. En tegen de politie kan je idd. niets zeggen. Het enigste dat je kan doen is hen blijven opbellen. Als burger sta je machteloos. En als de politie dat in A'en niet doet zal dat wel aan het gedoogbeleid van Janssens liggen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#28 , 12 jun 2009 14:52

Voertuigen die hinderlijk geparkeerd staan, moeten getakeld worden ... als mijnheer agent niet wil, dan moet hij maar zijn baasje roepen .. de wet is er voor iedereen (ook voor mijnheer agent)
LOL sniper, dat is een theorie die niet geldt in A. Laat staan de praktijk en artemis heeft gelijk als hij laat doorschemeren dat de politie haar plicht niet doet.
Laatst meegemaakt ... een grote 4x4 staat slechts voor 1/4 op zijn oprit en voor 3/4 op het voetpad. Alle voetgangers worden duidellijk gehinderd. De bijgeroepen politie beweren dat zij niets mogen doen omdat de auto op een prive oprit staat. Ze vergeten dan wel dat hij voor 3/4 op het voetpad staat. Zolang de eigenaar zijn wagen niet verplaatst, beweert de politie, kunnen ze hem zelfs geen PV geven, laat staan wegslepen ! Moet er nog zand zijn ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38596

#29 , 12 jun 2009 18:10

Ik heb hier al op gereageerd - iets te kort door de bocht - Sniper heeft toen terecht gezegd - het is wel een parkeerplaats.
in/uitrit van een eigendom is zonder meer verboden
tuintjes die zijn aangelegd als parkeerstrook - Sniper volkomen terecht als burger weet je het niet en er is idd voldoende rechtspraak.
Zaak is dat parketten en RB niet volgen.
Wat het plaatsen van wagen voro een poort betreft -
Diegene die zegt dat politie van Antwerpen niet takelt --- neem eens contact op met hij afdelingshoofd commissaris P.Muyshondt.

De wetgeving en de omzendbrieven parket en de regelgeving in Antwerpen zijn duidelijk genoeg men moet het voertuig laten verwijderen anders is de Stad Antwerpen burgerlijk aansprakelijk voor de gevolgen aan voertuig en lading wat niet kon binnengezet worden.

U kan eveneens terecht bij de
dienst Klantenmanagement
A.Van de Wielelei 55
2100 Deurne
T: 03 328 01 30
T: 03 328 01 31
alle werkdagen
van 8 tot 16 uur
F: 03 328 01 41

Wat het gedeeltelijk parkeren op trottoir en oprit betreft
1 - PV opstellen voor hinder
2 - wanneer 'overlast' - alles in het werk stellen om eigenaar te bereiken
3 - dan laten takelen - in bepaalde gevallen mits toestemming PDK

Vraag desnoods eens info bij de dienst verkeer van de politie Antwerpen en daar zal je het 'juiste' antwoord krijgen.

Bij geen gevolg geven - bellen naar commissaris radiokamer en daar uw uitleg doen + klantenmanagement mailtje of telefoontje geven.

JohnD
Berichten: 3580

#30 , 12 jun 2009 21:12

Allemaal goed en wel F maar dat is nu het verschil tussen theoerie en praktijk. Als ik, wat betreft het laatst door mij aangehaalde voorbeeld, bijna zelf beschuldigd word omdat ik de politie laat oprukken voor een wagen die voor 3/4 op het voetpad staat gedurende +24h, dan scheelt er wel wat met die politie.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”