Parkeren voor eigen oprit

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Parkeren voor eigen oprit

#1 , 18 feb 2009 19:48

Mijn moeder woont in een huis met garage achteraan. Er is dus een verlaagde borduur voor de oprit. Mijn autonummerplaat hangt zichtbaar aan de poort (is niet de garagepoort). Ikzelf woon daar niet maar het is wel mijn naakte eigendom en het is handig voor mij daar 's morgens te parkeren als ik verder de tram neem.
Nu gebeurt het zeer regelmatig dat iemand zich zo parkeert dat ik niet meer voor mijn eigen oprit kan parkeren. Indien nodig zou er wél nog op- of af de oprit kunnen gereden worden. Nu zette ik me onlangs achter de auto die me verhinderde correct voor "mijn" oprit te staan, zodat ik bijgevolg zelf de naaste gebuur het ook onmogelijk maakte voor zijn eigen oprit te staan (kon er ook wel nog op en af).
Nu dreigt deze gebuur om bij herhaling van de feiten, de politie erbij te roepen om een PV te laten opmaken en/of mij te laten wegslepen !!! Hij zegt dat ik niet het recht heb daar te staan omdat ik daar niet effectief woon.
Mijn vraag : is hij in zijn recht om de politie erbij te halen ?
Bedankt voor eventueel een duidelijk antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 18 feb 2009 22:16

u mag 'voor' die inrit staan omdat uw nrplaat zichtbaar aan de poort hangt

de auto die tot net voor uw inrit staat mag daar staan zolang hij niet 'voor' uw inrtit staat
dat u daardoor niet meer voor uw inrit kunt parkeren heeft geen enkel belang, zolang hij niet 'voor' je inrit staat

u mag achter die wagen gaan staan, zolang u niet 'voor' de inrit van de buurman staat
u mag niet 'voor' de inrit van die buurman staan, ook al oordeelt u dat hij er wel in en uit kan

het woordje 'voor' is hier van groot belang
meestal wordt 'voor' bekeken van binnen de inrit
is het voertuig niet zichtbaar van binnen, staat het er niet voor
zichtbaar wil zeggen
- bij een voertuig dat links staat gaat u of de politie aan de linkse kant van de inrit staan en kijkt of ze hem zien
- voor een voertuig dat rechts staat, gaat men aan de rechtse kant staan
bij kruiselings kijken kijk je al een eind 'niet meer zo voor'

de nummerplaat aan de poort geeft u dus geen 'recht' op een voorbehouden parkeerplaats, maar wel dat indien er plaats is, u daar mag staan

en nog iets, 'men' zegt, dat er niet getakeld wordt als men in de inrit (of garage) moet
dat is een fabel
zowel bij in- of uitrijden moet er getakeld worden als daarom gevraagd word
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 18 feb 2009 22:40

Bedankt voor uw uitgebreid antwoord.
Ikzelf heb nog nooit het idee gehad de politie op te bellen als ik niet kon parkeren voor mijn oprit; ik zoek dan wel een andere plaats, maar die dreigementen van de gebuur vond ik niet zo leuk.
Ik had me laten wijsmaken dat er alleen maar getakeld werd als men niet UIT de garage kon.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 19 feb 2009 07:19

en nog iets, 'men' zegt, dat er niet getakeld wordt als men in de inrit (of garage) moet
dat is een fabel
zowel bij in- of uitrijden moet er getakeld worden als daarom gevraagd word
sniper, heb je daarvan een bewijs in geschrift? Ik heb immers meegemaakt dat men niet wou takelen toen een auto voor onze garage geparkeerd stond, omdat wij er niet uit moesten. Politieagent was daar toch wel erg zeker van. (Offtopic: we hebben toen 'verzonnen' dat we eruit moesten met onze moto die gelukkig nog in de garage stond en toen kon ie niet anders dan laten takelen.)

Heye
Berichten: 468

#5 , 20 feb 2009 19:32

Beste,

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art25

Art 25.1, 1° en 3°

In principe dient men dus 1 m langs beide kanten "vrij" te laten.

Voor wat betreft het wegtakelen:

Wanneer U wordt verhinderd uw inrit in te rijden door een geparkeerd voertuig kan U deze perfect laten wegslepen, weliswaar op uw kosten. Wenst U uw inrit te verlaten en dit wordt verhinderd door een geparkeerd voertuig komen de kosten ten laste van de foutparkeerder.

Mvg
Andy

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#6 , 20 feb 2009 19:38

Dit lijkt me ergens logischer. De kosten voor het wegslepen zijn niet min !
Van de oprit geraken kan soms dringend en/of noodzakelijk zijn en dan kan men wel eens genoodzaakt zijn een voertuig te laten wegslepen, maar alleen uit "ergernis" vind ik het ver gezocht. :cry:

dieke
Berichten: 1299

#7 , 20 feb 2009 20:41

Dit lijkt me ergens logischer. De kosten voor het wegslepen zijn niet min !
Van de oprit geraken kan soms dringend en/of noodzakelijk zijn en dan kan men wel eens genoodzaakt zijn een voertuig te laten wegslepen, maar alleen uit "ergernis" vind ik het ver gezocht. :cry:
U heeft duidelijk nog nooit in een stad gewoond. Ik daag u uit om het nog steeds ver gezocht te vinden als u voor de zoveelste keer uw wagen kilometers ver van uw woning moet parkeren in een duister straatje, omdat een onverlaat zijn wagen voor uw garagepoort heeft geparkeerd.

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#8 , 20 feb 2009 21:15

Sorry Dieke. Zo had ik het uiteraard nog niet bezien. Je hebt gelijk, ik woon niet in een stad.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 21 feb 2009 00:49

Voor wat betreft het wegtakelen:

Wanneer U wordt verhinderd uw inrit in te rijden door een geparkeerd voertuig kan U deze perfect laten wegslepen, weliswaar op uw kosten.
waarop baseert u zich hier?
het takelen gebeurt op bevel van de politie en op kosten van de getakelde

in de wet staat nergens dat iemand mag parkeren voor een garage als er geen wagen instaat
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#10 , 21 feb 2009 11:16

Sniper, u schreef dat getakeld werd als iemand zowel op als af zijn afrit moest. Naar aanleiding daarvan vroeg Dieke op wat u zich baseerde, want ik denk dat de meesten denken dat het alleen maar is als er iemand AF zijn oprit moet. Daarom denk ik dat het gevolg zou zijn dat, als je iemand toch wilt laten wegslepen omdat jij niet OP je oprit kunt, je dat wel kunt vragen (misschien) maar dat je het dan bijgevolg zelf moet betalen. Ik geloof dat in het verkeersreglement hierover niets staat. Je krijgt uiteraard wél een boete voor het fout parkeren !

kristin
Berichten: 204

#11 , 21 feb 2009 12:39

Nochtans van een inspecteur gehoord dat er getakeld wordt als er iemand voor je inrit staat. (zowel als je binnen als buiten moet)
Bij mij staat ook geregeld een auto half voor de oprit (juist niet voor de garage) waardoor wij niet meer voor onze garage kunnen parkeren.
Wijkagent beweert dat enkel de garage telt en niet de oprit.
Gelukkig zijn er veel andere inspecteurs die het verkeersregelement wel kennen. Het gaat dus wel degelijk over heel de inrit.
Art 25.1 paragraaf 3 van het verkeersreglement is hier heel duidelijk in.
Je moet enkel wel je nr plaat op je garagepoort hebben hangen.

Heye
Berichten: 468

#12 , 21 feb 2009 18:31

@Sniper,

Indien er een voertuig voor uw oprit staat, roep je de politie erbij, vervolgens oordelen zij of er getakeld moet worden of niet. De "foutparkeerder" begaat een inbreuk en vliegt op het boekje.

Moet je binnen kan je hem laten takelen en omgekeerd zeker.

Mvg
Andy

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 21 feb 2009 18:43

het gaat om de toegang tot - als er een voortuin is - is deze meestal de ganse breedte van het huis en soms staan daar op de scheiding met het trottoir lage muurtjes - het gaat dus niet om de plaats tussen de muurtjes het gaat om de loodlijnen die men kan trekken van de beide zijkanten van de poort tot op het openbaar domein.
Niets meer maar ook geen cm minder

maar indien de rijbaanbreedte te smal is voor een 'normaal' voertuig dan mag er niet geparkeerd worden aan vb de overzijde of naast de toegangsmogelijkheid.

Ik ken plaatsen legio waar een vrachtwagen met opligger moet inrijden maar waar de rechtbank akkoord gaat met de gemeente en geen uitzondering op de wettelijke regeling wil toestaan. Het betreft een normale ingang in een normale straat - dus geen verbreding - parkeerverbod tegenover of naast


Men heeft steeds de beschikking over zijn eigendom zowel voor in als voor uit. De gemeente kan aansprakelijk zijn als men zijn voertuig niet in de garage kan rijden en het daarna beschadigd wordt of er wordt ingebroken in het voertuig.

Dus zolang de toegang mogelijk is volgens de gegevens die ik heb beschreven is er geen vuiltje aan de lucht.

Tussen haakjes - het is steeds verboden daar te staan ook als het zijn eigen poort is. -- daarom staat er ook bij behalve voor de voertuigen die aangegeven zijn dus - als je nummerplaat er ophangt perfect in orde.

verder heeft men dan nog van die illegaal aangelegde parkeerplaatsen in voortuinen. Dit is buiten een inbreuk op de wet ruimtelijke orde geen vrijgeleide aan de gebruiker om er te staan of te dreigen mijn nummerplaat dus mag jij niet op de openabre weg daar staan of ik roep de politie.
Wel als er geen voertuig staat mag je gerust daarvoor regementair op de openbare weg parkeren. U hindert niemand.

artemis
Berichten: 3293

#14 , 21 feb 2009 19:49

Ik ben geen expert terzake dus beschouw mijn reactie maar eerder als een vraag dan als een antwoord.

Ik dacht altijd dat de geest van de wet was dat een garage/oprit naar moest gebruikt worden om de wagen effectief in de garage te zetten en niet om zo een parkeerplaats voor te behouden voor familie, vrienden of wie dan ook.

Bijkomende vragen:
1) In de stad zijn er nogal wat garages die nooit als dusdanig gebruikt worden maar waar er toch een parkeerverbod op plakt, eventueel met nummerplaat. Dergelijke garages worden dan gebruikt als opslagplaats, atelier of verkoophal. De sticker met parkeerverbod op de poort dient dan enkel om de eigenaar ervan te voorzien van een altijd beschikbare parkeerplaats, wat eigenlijk onrechtmatig misbruik is.
Mij werd altijd gezegd dat een parkeerverbod op de poort in dergelijk geval niet toegestaan is en dat je dus voor een garagepoort mag parkeren als je weet dat er nooit een auto zal in- of uitrijden.
Maar hoe weet de politie dat? Wat als die eigenaar/huurder toch de politie belt, hoe kan de politie dan weten dat de ruimte achter de poort helemaal niet als garage dienst doet?

2) Als er een wagen voor je garagepoort geparkeerd staat, waardoor je zelf niet kan binnenrijden zou volgens jullie de politie toch moeten laten takelen. In Antwerpen centrum doet de politie dat pertinent niet, enkel als je moet buitenrijden.
Wat zeg je dan tegen de politie als ze weigeren en je probleem niet opgelost raakt? Mijnheer u kent uw regels niet? U doet uw job niet naar behoren?

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 21 feb 2009 19:54

een garage is een garage en geen opslagplaats - in principe heeft elke gemeente ene plan waarop de garages vermeld staan ( gezien ze de bestemming van de plaatsen kennen).

Als de politie van afdeling Centrum geen PV wil opstellen -- binnen of buiten rijden - herinner hun dan eventjes aan
- de wegcode - de omzendbrieven van de Procureur - de eigen onderrichtingen.
U kan ook eens contact opnemen met hin afdelingscommissaris en bij nacht de CP verantwoordelijke in de radiokamer.
Vraag steeds hun gegevens ( naam en graad) - of vraag de terreinofficier ( TO) ter plaatse.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”