Recidive

Kirjuxa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Recidive

#1 , 24 dec 2021 09:17

Hallo allemaal. Jammer genoeg ben ik op 4 december tegengehouden geweest voor een bob controle. Ik heb 0.37 geblazen en ik heb een positieve speekseltest afgelegd. (Omdat ik iedere dag wiet rook voor het slapengaan) vandezomer was ik ook tegengehouden geweest in wallonie met 0.72mg daarvoor heb ik 20 uur verkeerslessen moeten volgen en omdat het de eerste keer is was er geen rechtbank. Nu zal er sws een rechtbank zijn. Nu ik was tegengehouden in een 525tds van het jaar 1992 met o platen. Maar op mijn pv staat er dat ik met een 218d bmw grand tourer van 2018 reed. Is dit een procedurefout of niet? Nu heb ik mijn fout zeker ingezien en ik heb geen zin om mij rijbewijs helemaal opnieuw te doen en omdat ik ook mijn rijbewijs heel nodig heb voor mijn job is het voor mij een ramp. Ik heb eraan gedacht om vanaf januari plastesten op vrijwillige basis te doen om te bewijsen een de rechter dat ik gestopt ben met wiet. Is dit wat of niet? Wat zou ik het beste doen om mijn straf te minimaliseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 dec 2021 09:22

Als je met uitvluchten voor de rechter staat, kan de straf een pak hoger zijn. (geen schuldinzicht)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 24 dec 2021 16:03

Ik heb 0.37 geblazen en ik heb een positieve speekseltest afgelegd. (Omdat ik iedere dag wiet rook voor het slapengaan) vandezomer was ik ook tegengehouden geweest in wallonie met 0.72mg daarvoor heb ik 20 uur verkeerslessen moeten volgen en omdat het de eerste keer is was er geen rechtbank.
Zonder voorgaande veroordeling is er ook geen recidive ...

Resultaat speekselanalyse al binnen ?
Want combinatie alcohol + strafbare concentratie THC gaat andere gevolgen hebben ...

Zonder dope er bij zit je nipt boven de 0,8‰ - kan mogelijk nog een minnelijke schikking worden
Hangt (veel te veel) af van de verschillende parketten


1,6 promille en er mee weg komen met 20 uur verkeersles, is complete waanzin van Parket
Waren daar nog voorwaarden aan gekoppeld ?

Nu ik was tegengehouden in een 525tds van het jaar 1992 met o platen. Maar op mijn pv staat er dat ik met een 218d bmw grand tourer van 2018 reed. Is dit een procedurefout of niet?
Neen
Da's een kemel van de vaststellers
U reed geïntoxiceerd met een auto - welke dat is doet weinig ter zake


Nu heb ik mijn fout zeker ingezien en ik heb geen zin om mij rijbewijs helemaal opnieuw te doen en omdat ik ook mijn rijbewijs heel nodig heb voor mijn job is het voor mij een ramp.
Er gaat bijna zeker rijverval bij zijn
Zeker omdat je na de eerdere betrapping duidelijk de les nog niet geleerd had

En niemand in rechtbank gaat geloven dat het bij die 2 keer gebleven is op paar maanden tijd
Men weet daar maar al te goed dat er maar een erg lage kans op controle is ...
Ik heb eraan gedacht om vanaf januari plastesten op vrijwillige basis te doen om te bewijsen een de rechter dat ik gestopt ben met wiet. Is dit wat of niet?
In principe tellen enkel de testen die de rechtbank je oplegt ...

Je kàn dit doen om medische rij-ongeschiktheid te ontlopen
(da's 6 maanden rijverbod, testen, eventueel verlenging indien testen niet OK)

Maar kijk eerst wat resultaat vd speekselanalyse is
Als daar niets uit voortkomt, ben je zotte kosten aan het doen
Rechtbank gaat pas voor heel wat later zijn ...

Als je zoiets doet, moet je de stalen bij een door overheid hiervoor erkend labo laten analyseren ...

Reclame

Kirjuxa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 dec 2021 20:00

Sorry. Ik had het over 0.37 promille die ik geblazen had en 0.72 ook promille. Dus als er geen rechtbank was is er dan ook geen recidive? Maar de overtreding was er wel...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 dec 2021 10:27

Sorry. Ik had het over 0.37 promille die ik geblazen had en 0.72 ook promille.
Dat zijn toch mg/L uitgeademde lucht :?:
Geen promilles

0,37 ‰ is niet strafbaar met personenwagen
(tenzij het taxi is, wat dan weer niet kan op O-platen)

0,72 ‰ voordien zou afgehandeld zijn met minnelijke schikking
Dus als er geen rechtbank was is er dan ook geen recidive?
Recidive of wettelijke herhaling is feiten begaan binnen bepaalde termijn (typisch 3 jaar in verkeerszaken) na eerdere veroordeling

Geen eerdere veroordeling :arrow: geen recidive ...

Kirjuxa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 dec 2021 19:58

0.72 was afgehandeld met 20 uur verkeersles ik heb 800 euro ervoor moeten betalen. Enik heb me thc test in de bus gehad. En er staat 127 ng ofzoiets. Ik denk dat dat veel te veel is aangezien het limiet 10 is?

Issued
Berichten: 1227

#7 , 26 dec 2021 09:26

Inderdaad, u heeft 1200 % van de wettelijke limiet. De kans op mildheid van de rechter is vrij klein.

Maar ben je zeker dat je de vorige keer niet bent veroordeeld. Ik heb namelijk nog niet gehoord van verplichte verkeerslessen via minnelijke schikking.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 dec 2021 10:33

Maar ben je zeker dat je de vorige keer niet bent veroordeeld. Ik heb namelijk nog niet gehoord van verplichte verkeerslessen via minnelijke schikking.
Cursus kan door rechter opgelegde probatie-voorwaarde zijn, maar net zo goed maatregel vanwege Parket (ontlasten rechtbank) waarbij vervolging vervalt in ruil voor volgen ve cursus

https://www.vias.be/nl/particulieren/vo ... nitiatief/

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 dec 2021 11:02

0.72 was afgehandeld met 20 uur verkeersles ik heb 800 euro ervoor moeten betalen. Enik heb me thc test in de bus gehad. En er staat 127 ng ofzoiets. Ik denk dat dat veel te veel is aangezien het limiet 10 is?
Is dat de gemeten waarde, of al met verrekening van de (vrij absurde) 30% "meetfout" terwijl de reële foutmarge veel lager ligt ?


Zal wat afhangen vd rechter, maar medische rij-ongeschiktheid wegens verslaving zou me niet verbazen gezien de korte termijn waarop je herhaaldelijk betrapt bent - en gezien erg lage pakkans is het zeer onwaarschijnlijk dat je net die 2 keer "pech gehad" hebt ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd2

Dat is minstens 6 maanden rijverbod
Testen
Rechtbank heft rij-ongeschiktheid al dan niet op, op basis vd medische testen
Indien maatregel blijft: pas 6 maanden later nieuw verzoek indienen om maatregel op te heffen ...


Boetebedragen gaan van 200 tot 2000 € uitgesproken
Te vermenigvuldigen met 8 (de opdeciemen) dus van 1600 tot 16000 €
Plus zo'n 350€ aan kosten en verplichte bijdragen + labokosten vd speekselanalyse
Vermelding op strafblad (kan gevolgen hebben voor sommige beroepen)

Art 37bis
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 1-t4hs5bis


Als het verval van het recht tot sturen ("rijverbod") al niet op medische grond (verslavingen) uitgesproken wordt, kan het nog steeds als strafmaatregel voor 8 dagen, tot 5 jaar

Art 38
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Als verval opgelegd wordt, kunnen er ook herstelonderzoeken bij komen om weer een motorvoertuig te mogen besturen (Art 38.5)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”