Verdere verloop speekseltest.

TheJudge007
Berichten: 366

Re: Verdere verloop speekseltest.

#16 , 22 dec 2021 01:32

Je gebruikt dus wel verdovende producten ...
Waarvoor maakt niet uit: je mag er geen voertuig mee besturen
Daar komt het in feite op neer, wat de TS volgens mij in feite niet goed besefte, in de mening zijnde "ik gebruik een legaal middel dus ik mag een voertuig besturen". Vreemd dat niemand haar dat dan gezegd heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#17 , 22 dec 2021 15:34

Wederom cbd is in België niet goedgekeurd voor consumptie. Het is niet illegaal maar je kan het bekijken als massageolie ofzo.

En daarbovenop de combinatie van morfine op voorschrift in combinatie met rijden is bv ook niet wettelijk.

ThieleK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 dec 2021 00:27

Nu ben ik mezelf gaan verder gaan verdiepen in dit alles. De eerste speekseltest test positief omdat chemisch CBD en THC dezelfde structuur hebben, zoals ook aangehaald is eerder. Daardoor accepteer ik ook de 15 dagen rijverbord en alles wat daar bij hoort. Daar is geen discussie mogelijk.

Maar CBD word niet geclassificeerd als zijnde een verdovend middel of dit is toch wat ik hierop uitmaak.

"Het Hof merkt op dat de bepalingen inzake het vrije verkeer van goederen binnen de Unie
(artikelen 34 en 36 VWEU) wél van toepassing zijn, aangezien de CBD die in het hoofdgeding aan
de orde is niet als een „verdovend middel” kan worden beschouwd.
"
Bron: https://curia.europa.eu/jcms/upload/doc ... 0141nl.pdf

Corrigeer me alsjeblief als dit niet correct is. Ik ben ook maar een leek in dit alles. Ik heb dit puur uit interesse voor mezelf opgezocht en als ik dit niet correct interpreteer hoor ik het graag.

Ik was ook niet van mening "ik gebruik een legaal middel dus ik mag een voertuig besturen".
Alcohol is immers ook een legaal (verdovend) middel. En iedereen weet de wetgeving hierrond.

Is het daarom raar om de gedachtengang te hanteren dat het gebruiken van een legaal niet verdovend middel (CBD) mag tijdens het besturen van een voertuig en dat de positieve speekseltest hierdoor toch een beetje een wrange smaak achterlaat?
Nu ik weet dat het niet bestemd is voor consumtie, maar bij wijze van spreken als ik massageolie wil consumeren, wetende dat dit geen invloed heeft op mijn wezen. Dan is dit toch "legaal".

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#19 , 23 dec 2021 08:57

Nee want u mag het niet consumeren.
Waterstofperoxide wordt ook in veel toepassingen gebruikt.
U mag dat wat mij betreft ook drinken want het is legaal.
En zoals reeds geschreven voldoen een aantal van de CBD oliën niet aan de voorwaarden en hebben meer dan 0.02% THC.
En moeten dus ook uit de handel genomen worden.... terwijl ze wel 'legaal' verkocht werden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 23 dec 2021 18:11

Maar CBD word niet geclassificeerd als zijnde een verdovend middel of dit is toch wat ik hierop uitmaak.
Is natuurlijk semantiek, maar je gebruikt het wel om (pijn) te verdoven ...
Zelfs al is het dan wettelijk niet als verdovend middel geklasseerd, het doet dat wel (net als alcohol).

Is het daarom raar om de gedachtengang te hanteren dat het gebruiken van een legaal niet verdovend middel (CBD) mag tijdens het besturen van een voertuig en dat de positieve speekseltest hierdoor toch een beetje een wrange smaak achterlaat?
Het is een afbraakproduct van THC
Het is er chemisch zéér gelijkend aan
Het werkt ook enigszins als THC (anders nam je het niet)
Er is een wisselwerking met THC
En beide komen tegelijk voor in illegale drugs ...

Dus neen, het moet niet verbazen dat de speekseltest dit (ook) opspoort en dat dit gevolgen heeft.

Als je dit blijft nemen, zal je bij controle steeds positief testen.
Ook al gaat de speeksel of bloed analyse nadien waarschijnlijk op niets uitdraaien ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”