Geen staandehouding vanwege anonieme agent?

jdb2
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Geen staandehouding vanwege anonieme agent?

#1 , 15 dec 2021 21:32

Ik heb een boete gekregen voor het negeren van een inrijverbod C1.
Ik ben een eenrichtingsstraat een stukje achteruit ingereden om er te parkeren.

Wat mij opviel is dat de vaststelling gebeurde door een anonieme politieagent op de fiets, die het kenteken aan de achterkant van de auto vaststelde.
Wat er ook inde vaststelling staat is dat de agent niet in de mogelijkheid was het voertuig staande te houden.

Dat laatste vind ik vreemd aangezien hij wel het kenteken aan de achterzijde heeft vastgesteld én ik niet sneller dan stapvoets achteruit reed.
Bovendien bleef ik in de auto wachten om iemand op te halen. Dan was hij toch perfect in staat om even op het raampje te komen tikken?

Zou dit puur zijn om zijn identeit als anonieme agent niet kenbaar te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 15 dec 2021 21:35

Politieambtenaar moet zich niet kenbaar maken bij een vaststelling is perfect wettig.
Waarom hij niet in de mogelijkheid was doet er voor u niet toe.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2021 21:38

Gezien we geen glazen bol hebben, kunnen we onmogelijk met zekerheid spreken waarom de agent in kwestie niet de mogelijkheid om u aan te spreken. Op zich verandert dit niks, de agent heeft het gezien en in PV (indien tijdig overgemaakt) is dat wet.

Mogelijks had de agent gewoon geen zin in een nutteloze discussie over de inbreuk.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5415

#4 , 15 dec 2021 21:39

Ook in achteruit mag je een verboden rijrichting niet nemen.

jdb2
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2021 21:44

Dat het niet mag stel ik ook niet ter discussie.
Hij heeft in de verklaring vermeld dat het een anonieme agent was en dat hij mij niet kon staande houden.
Als de reden er niet toe doet, zet het er dan helemaal niet bij, zou ik zeggen. :roll:
Laatst gewijzigd door jdb2 op 15 dec 2021 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Schaevertje
Berichten: 68

#6 , 15 dec 2021 21:46

Misschien iemand van de recherche die op dat moment iemand anders in het oog aan het houden was en jij voor zijn neus net de overtreding beging?

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 15 dec 2021 21:52

39° Het verkeersbord C1 niet in acht nemen. Derde graad overtreding
Overtredingen op bepalingen waaraan geen graad is toegekend, zijn overtredingen van de eerste graad.
Graad van overtreding Eerste graad Tweede graad Derde graad Vierde graad
Gemeentelijke administratieve sanctie € 58 € 116 - -
Onmiddellijke inning € 58 € 116 € 174 € 473 1
Minnelijke schikking € 85 € 160 € 235 -
Bevel tot betalen 2 € 115 € 216 € 317 -
Geldboete 3 € 80 tot € 2000 € 160 tot € 2000 € 240 tot € 4000 € 320 tot € 4000
Verval van het recht tot sturen - 8 dagen tot 5 jaar (mogelijk) 8 dagen tot 5 jaar (mogelijk) 4 8 dagen tot 5 jaar (verplicht)

1 Niet mogelijk voor personen met woon- of vaste verblijfplaats in België. In principe wordt altijd gedagvaard.
2 Bedrag van de minnelijke schikking verhoogd met 35%.
3 Exclusief gerechtskosten en bijkomende uitgaven.
4 Verplicht indien de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B. Zie wet van 16 maart 1968, art. 38, § 5.


Staat daar werkelijk anoniem agent?????

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 dec 2021 22:24

Wat mij opviel is dat de vaststelling gebeurde door een anonieme politieagent op de fiets ...
Wat er ook inde vaststelling staat is dat de agent niet in de mogelijkheid was het voertuig staande te houden.

Zou dit puur zijn om zijn identeit als anonieme agent niet kenbaar te maken?
Simpeler:

Agent in burger kan u geen bevel geven te stoppen
Daarvoor moet hij herkenbaar zijn als bevoegd persoon

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

Die kentekens moeten zowel 's nachts als bij dag te herkennen zijn.



En Belgische politie heeft zelfs in uniform een ingebouwde afkeer van staandehoudingen ...

jdb2
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 dec 2021 22:32

Bedankt voor het antwoord. Nog een toevoeging voor de volledigheid: het ging om anoniem verkeerstoezicht, dus die zullen niet met andere zaken dan verkeer bezig geweest zijn.
Ik zou net graag wat meer staandehoudingen willen zien, ipv 3 weken na de feiten een pv sturen; waarin je in je geheugen moet gaan graven wat je exact gedaan hebt. Het ter plaatste aanspreken lijkt me effectiever dan het huidige boetecultuurtje (persoonlijke mening).
Maar goed, de boete is ondertussen betaald en hopelijk is het daarmee afgehandeld.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 16 dec 2021 09:37

Staandehouding heeft voordeel dat er veel meer dingen gecontroleerd kunnen worden

Rijbewijs, alcohol, drugs, verzekering, inschrijving ... of alles tegelijk

Maar hoewel België één van de grootste politiekorpsen in Europa heeft, gebeurt dat in verhouding weinig

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 dec 2021 13:59

Het betrof dus een anoniem verkeerstoezicht. Naar alle waarschijnlijkheid zal men dat toezicht zo georganiseerd hebben omdat er veelvuldig overtredingen werden begaan. Als de politie er dan staat in uniform zal men uiteraard de overtredingen niet begaan vandaar een toezicht in "burgerkledij ". Het opgestelde PV door een agent in " burgerkledij " is even rechtsgeldig als wanneer hij in uniform zou zijn.

jdb2
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 dec 2021 09:25

Overigens ben weer op plaats van de overtreding geweest (ik kom er namelijk af en toe iemand ophalen op een vast tijdstip) en er viel mij iets op. Het tijdstip van de vaststelling komt eerder overeen met wanneer ik er vertrokken zou zijn. Dan zou ik niet aan het parkeren geweest zijn.

Het gaat om een T-kruispunt waar de linkerkant van de T een tijdelijk inrijverbod heeft is vanwege werken (met een tijdelijk C1 bord). Als je van de rechterkant van de T komt heb je dus geen andere optie dan te keren. Het is goed mogelijk dat ik bezig was met keren en daarbij achteruit het straatje ben ingereden om makkelijker te kunnen keren naar rechts.
Maar goed zoals eerder aangegeven, probeer het 4 weken later je maar te herinneren als je niet staande gehouden bent, laat staan bewijzen.

Ik zie er wel vaker mensen het straatje inrijden ipv te keren. Ik denk dat dat de reden is dat er specifiek controle op was. Dan is het extra zuur om erop gepakt te worden. :roll:
Laatst gewijzigd door jdb2 op 17 dec 2021 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 17 dec 2021 09:39

Betaal gewoon ipv hier allerlei uitvluchten te zoeken om maar niet te hoeven betalen.

jdb2
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 dec 2021 09:44

Als je mijn eerdere reactie hebt gezien had je kunnen lezen dat het reeds betaald was.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”