Afgesloten rijstrook - dynamisch bord voor oprit

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

Re: Afgesloten rijstrook - dynamisch bord voor oprit

#16 , 11 dec 2021 10:02

Op de oprit waar je het portiek duidelijk van op lange afstand kunt opmerken en onderdoor rijdt kan je niet naast een vrachtwagen rijden die het zicht zou kunnen beperken.
nog nooit proberen in te voegen als er zware file is op de ring van Antwerpen veronderstel ik?

als het verkeer op de rechter en midden rijstrook stilstaat door een ongeval verder op, dan staat daar quasi altijd een dubbele muur van vrachtwagens, de ene al wat hoger als de andere.

dat er dan geen of amper zicht is op het uiterste linkse portaal waar de signalisatie werd aangepast is dan ook niet ondenkbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 dec 2021 10:30

De agent kon inderdaad niet weten vanwaar mijn collega kwam; daarom wil ze evt ook beroep aantekenen.
Als we de vergelijking met een rood licht maken: dan zou je op elk kruispunt in overtreding zijn want als je op een kruispunt afslaat rijd je per definitie op een rijbaan die enkele meters eerder door een rood licht is afgesloten. Dat is uiteraard niet zo, je mag niet VOORBIJ het rode licht rijden, maar als je pas op de rijbaan komt na het rode licht hoef je daar uiteraard geen rekening mee te houden. Je kan het licht zelfs niet eens zien.
Net omdat de inrit hier na het "rode licht" begint ben ik van mening dat we hier met een gelijkaardige situatie te maken hebben. Of ze het "licht" kon zien of niet gaan we niet meer kunnen bewijzen, maar ik weet zelfs niet of het eigenlijk wel relevant is.

lukasi
Berichten: 1147

#18 , 11 dec 2021 10:32

Denk dat het belangrijker is om te weten aan welke km paal de agent het pv heeft genomen.
Als de ontruimingspijl op 2.2 stond
portiek op 2.7
oprit op 2.7+x en de camera op 2.7+y
dan stel ik me toch vragen bij de plaats van die camera?
Bij ons noemen ze dat dan een ratteval.

Reclame

specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 dec 2021 11:00

De agent stond aan kilometerpaal 3,5 en heeft mijn collega zien invoegen aan kilometerpaal 3,3.
Dat is hier:
https://www.google.be/maps/@51.2366692, ... 384!8i8192

Er zijn geen dynamische borden meer tussen degene op de foto uit de startpost (portiek op 2,7) en de plaats waar ingevoegd is. Mijn collega is ingevoegd omdat ze de achter de bocht (iets voor het sportpaleis) de politiewagen op de linkerrijstrook zag staan; pas toen besefte ze dat er iets aan de hand was op de linkerrijstrook.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 11 dec 2021 17:03

Niet helemaal akkoord freelance.
Er is idd geen enkele vereiste dat men onder X doorgereden zou moeten zijn om een overtreding te begaan

Voor het rode kruis heeft men ook nog een gele pijl als aanduiding om de strook te verlaten om dat de rijrichting ophoudt.
Dat kan de bestuurder die daar de oprit oprijdt helemaal niet zien

Zelfs voor het portaal met X kan men al Art 5 inroepen:
Die X staat helemaal links, en zelf rijdt men helemaal rechts, waar niets hangt, terwijl men bezig is met invoegen


Dit portaal is gewoon barslecht geplaatst, en dat hindert de zichtbaarheid er van

De invoegstrook of oprit of hoe je dit ook noemt is toch gewoon rijbaan
Volgens AWV is een oprit een àndere rijbaan, en anders ge(sub)nummerd

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 11 dec 2021 17:08

Het rood kruis staat gelijk aan een rood licht .
Niet echt

Eigenlijk meer vergelijkbaar met een C1 Afbeelding

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 4-art62bis

Artikel 62bis. Verkeerslichten boven de rijstroken of andere delen van de openbare weg

Verkeerslichten die boven de rijstroken of delen van de openbare weg geplaatst zijn hebben de volgende betekenis:

1° het rode licht dat de vorm heeft van een kruis, betekent verboden richting op de rijstrook of het deel van de openbare weg, behalve in de gevallen bedoeld in artikel 9.7;

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 11 dec 2021 17:20

Ik moest de rechter rijstrook oversteken die aangeduid stond als verboden. Het was duidelijk aangeduid maar hetgeen wat voor mij onduidelijks was, is van hoe lang dat je die rechterrijstrook mag gebruiken om in te voegen.
Niet ...

Is een signalisatie flater die wel vaker gebeurt , oa an Tijsmanstunnel ea bij werken, waar wegwanbeheerder alle weggebruikers 3de graads inbreuken laat maken door over gesloten rijstrook te rijden, omdat de portalen slecht geplaatst zijn, of nodeloos in dienst zijn en eigenlijk foute beperkingen voor de plaats aangeven

jdb2
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#23 , 15 dec 2021 21:11

Mag je een afgesloten rijstrook niet kruisen om een afrit te bereiken?
In de zelfde zin dat je een voor bestuurders verboden voetpad mag kruisen om een garage oprit op te rijden. Dat is iets anders dan de rijstrook volgen, net zomin dat je het voetpad volgt om een garage oprit op te rijden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 15 dec 2021 22:32

Mag je een afgesloten rijstrook niet kruisen om een afrit te bereiken?
Dat is niet dwarsen
Je volgt dan kort de afgesloten rijstrook
Wat eigenlijk dus niet mag

In de zelfde zin dat je een voor bestuurders verboden voetpad mag kruisen om een garage oprit op te rijden.
Rij eens 50m ofzo op trottoir voor je een parking oprijdt, terwijl er een combi achter je rijdt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”