Overtreding derde graad met de fiets

Celeste
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overtreding derde graad met de fiets

#1 , 30 nov 2021 21:31

Hallo,

Ik zit met wat vragen over een overtreding van derde graad met de fiets. Ik ben tegen gehoudem geweest door een agent omdat ik in een eenrichtingsweg fietste waarbij er geen uitzondering was voor fietsers. Ik had dit niet gezien en was ook oprecht niet van op de hoogte dat dit kon.

Ik kreeg een dikke week na de feiten een afschrifte van een PV waar ik de feiten in kom betwisten. Ik was in de fout en heb dit dus niet ingevuld omdat het enige wat ik kom schrijven meer excuses waren dan iets anders.

Nu is dat al een dikke maand en half, bijna 2 gelden dat ik deze ontvangen heb en weet niet goed wat er mij verder te wachten staat. Ik sta ook beetje versteld dat ik daarvoor 175€ zou moeten betalen. Kan zo’n hoog bedrag met de fiets kloppen? Hoelang kan het duren vooraleer ik iets verder hoor? Ga ik moeten verschijnen? Ik maak mij daar veel zorgen voor want als student is het niet dat ik het zeer breed heb.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 nov 2021 21:48

Fiets of auto is zelfde tarief, u bent immers allebei bestuurder.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 30 nov 2021 23:12

Bent u meerderjarig? Want enkel een meerderjarige kan een derde graads boete krijgen (of om het even welke graad). Bij minderjarigen wordt het pv overgemaakt aan het parket dewelke dan beslissen tot een minnelijke schikking of een vervolging.

Op de voorkant van je afschrift zou normaal moeten staan of het een onmiddellijke inning is of een apo of een klassiek pv. Kan u dat even nakijken aub?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 dec 2021 17:59

Ik had dit niet gezien en was ook oprecht niet van op de hoogte dat dit kon.
Maakt niet uit
Beter opletten ...
Ik kreeg een dikke week na de feiten een afschrifte van een PV waar ik de feiten in kom betwisten.

Nu is dat al een dikke maand en half, bijna 2 gelden dat ik deze ontvangen heb en weet niet goed wat er mij verder te wachten staat.
Nog altijd geen overschrijvingsformulier gekregen ?

Ik sta ook beetje versteld dat ik daarvoor 175€ zou moeten betalen.

Net geen 183 € , kosten inbegrepen ...

Kan zo’n hoog bedrag met de fiets kloppen?
Zelfde tarief voor alle bestuurders

Hoelang kan het duren vooraleer ik iets verder hoor? Ga ik moeten verschijnen?

Normaal krijg je vrij snel -soms voor afschrift PV- al overschrijvingsformulier ... via post, per e-Box

Is er tegelijk iets anders vastgesteld ?
Of minderjarig ?

Celeste
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2021 18:17

Bent u meerderjarig? Want enkel een meerderjarige kan een derde graads boete krijgen (of om het even welke graad). Bij minderjarigen wordt het pv overgemaakt aan het parket dewelke dan beslissen tot een minnelijke schikking of een vervolging.

Op de voorkant van je afschrift zou normaal moeten staan of het een onmiddellijke inning is of een apo of een klassiek pv. Kan u dat even nakijken aub?
Ik ben meerderjarig inderdaad. Ik zie niets staan op de voorkant van de afschrift dus veronderstel ik dat het een klassieke pv is?

Celeste
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2021 18:20

Nog altijd geen overschrijvingsformulier gekregen ?
Neen, enkel afschrift van de pv waar ik de feiten kon betwisten.


Is er tegelijk iets anders vastgesteld ?
Of minderjarig ?
Ik ben meerderjarig en er is naar mijn weten niets anders vastgesteld.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 01 dec 2021 19:41

Minderjarig onder de 16 dan want voor verkeer is 16 jaar de ondergrens.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 9Om1qZbm34

Issued
Berichten: 1227

#8 , 01 dec 2021 23:41

Eventueel nog een uitzondering die kan: bent u minder dan 2 jaar in het bezit van rijbewijs B?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 02 dec 2021 11:24

Eventueel nog een uitzondering die kan: bent u minder dan 2 jaar in het bezit van rijbewijs B?
Daarvoor moet inbreuk eigenlijk met motorvoertuig begaan zijn ...

Art 38 § 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Enfin, dat was de bedoeling vd wetsaanpassing.


In principe kan 3de graads overtreding steeds vervolgd worden, mét rijverval en herstelonderzoeken er bovenop ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”